کد خبر 394428
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱

اختتامیه چهاردهمین جایزه انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور شب گذشته در حالی برگزار شد که جمعی از نویسندگان در آن حضور داشتند و حواشی و متن جالب توجهی داشت.

به گزارش مشرق، آیین اختتامیه چهاردهمین جایزه انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور شب گذشته با حضور مدیران و چهره‌های فرهنگی و نویسندگان و اهالی قلم در مسجد جواد‌الائمه برگزار شد.

*ویژگی‌های جایزه حبیب از زبان آقای معاون

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر در این مراسم گفت:‌ جایزه شهید غنی‌پور از جهاتی ارزشمند است، زیرا مسجدی است و با آن تفکر دینی ما که می‌گوید مسجد پایگاه امور دینی و دنیایی است همخوانی دارد. این جایزه در مسجد پروبال گرفته و مسیر خود را ادامه می‌دهد. ویژگی دوم این جایزه این است که در مسجد جوادالائمه، مسجدی که پایگاه انقلاب بوده و طعم دفاع مقدس و مبارزات انقلاب را با خود همراه دارد و تصاویر شهدا نشان همین یادهای دوران مبارزات است.

وی افزود: ویژگی سوم جشنواره غنی‌پور این است که مؤسس آن مرحوم امیرحسین فردی است جایزه‌ای که با نفس او شکل گرفته با نفس او ادامه پیدا می‌کند و با نفس او بالندگی می‌یابد. فردی شخصیتی است که بسیاری از نویسندگان وامدار او هستند. وی در سه دهه‌ایی که در این فضا زیسته از هیچ تلاشی برای انقلاب دریغ نکرده است. فردی برای این مسجد و جایزه آن عمر خود را گذاشت و می‌دانیم چیزهایی که با اخلاص شکل بگیرد ماندگار خواهد شد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه گفت:‌ ویژگی چهارم این جشنواره نام شهید غنی‌پور است شهیدی که بسیجی بود و هنوز می‌تواند ذیل نامش آثاری سروشکل پیدا کند. همچنین این جشنواره مردمی است و ریشه در مردم دارد و با دولت‌ها نمی‌آید و نمی‌رود. صداقت، بی‌تکلف بودن و بی‌ادعا بودن موجب ماندگاری این جشنواره می‌شود.
گزارشی از متن و حاشیه اختتامیه جایزه شهید غنی‌پور
*خرید از برگزیدگان شهید غنی‌پور معادل برگزیدگان کتاب سال

وی در پایان سخنانش گفت: امید است که این جشنواره موجب شکوفاتر شدن و پایدار ماندن ادبیات گردد. همچنین پی تصمیمی که در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گرفته شده مقرر شد که از برندگان شهید غنی‌پور معادل خرید کتاب سال خرید شود و این اتفاق هم امسال و هم سال‌های آینده خواهد افتاد.

در ادامه این مراسم محمد ناصری دبیر دائمی جشنواره شهید حبیب غنی‌پور گفت: امروز بعد از 28 سال از شهادت حبیب چهاردهمین دوره جایزه وی را برگزار می‌کنیم و باید از همه گذشتگان در این جشنواره یاد کنیم.

وی افزود:‌ از سال 58 تاکنون دوشنبه‌ها چراغ این مسجد روشن بوده که این روشنایی برای ادبیات بوده و خدا را شکر می‌کنیم که به نام ادبیات فاخر داستانی اینجا دور هم جمع می‌شویم تا انتخاب‌های شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه را به جامعه ادبی معرفی کنیم. شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه برای انتخاب آثار روال خاص خود را دارد و فراخوانی برای این جایزه اعلام نمی‌شود و ما براساس آمار خانه کتاب در پایان هر سال کتاب‌ها را تهیه می‌کنیم. برای این دوره 882 کتاب شناسایی شد که در چهار بخش داوری صورت گرفت. در بخش کودک، بخش نوجوان، گروه انقلاب و دفاع مقدس و گروه رمان آزاد آثار بررسی و کاندیداها انتخاب شدند.

*برگزیدگان از زاویه نگاه مسجد

وی در ادامه گفت: این جشنواره فاقد وجه مادی است و فقط نشان حبیب، تندیس و لوح افتخار به برگزیدگان اهدا می‌شود. در این جایزه معرفی آثار فاخر ادبیات داستانی از اهداف ما است اما نقطه ضعفی وجود دارد و آن هم این است که آثار برگزیده معرفی و تهیه نمی‌شوند. ما در این جایزه از نگاه مسجد به آثار می‌نگریم و ممکن است آثاری باشند که از لحاظ فنی و تکنیکی آثار ارزشمندی باشند ولی از دیدگاه شورای نویسندگان مسجد جواد‌الائمه اعتبار نداشته باشد.

*توصیه‌های حبیب در مورد سربازان امام زمان (عج)


ناصری در ادامه سخنانش به بهترین جملاتی که شهید حبیب غنی‌پور در وصیتنامه‌اش بیان کرد بوده اشاره کرد و گفت: آخرین جملاتی که حبیب در وصیتنامه‌اش گفته را می‌خواهم امروز بخوانم و به نویسندگان و اهالی فرهنگ آنها را یادآوری کنم. این شهید در وصیتنامه‌اش گفته است؛ «به دوستان توصیه می‌کنم که سنگر پرورش روح و فکر کودکان و نوجوانان یعنی کتابخانه را رها نکنید که این فرزندان سربازان آینده حضرت ولی‌عصر (عج) هستند.»

وی افزود: سابقه فعالیت این مسجد ثابت کرده که کتابخانه مرکز فعالیت‌های این مسجد است اگر اتفاقی در حوزه‌های دیگر مانند ورزش، تئاتر و سایر زمینه‌های فرهنگی افتاده از مسیر کتابخانه مسجد افتاده است. مهم‌ترین کاری که در دهه 50 صورت گرفت ساخت کتابخانه مسجد بود.

ناصری اضافه کرد: قرائت‌خانه کتابخانه مسجد جوادالائمه جایی بود که لذت کتاب خواندن را به نوجوانان و کودکان آن روز یاد داد، اما امروز کتابخانه‌های مساجد و مدارس تعطیل است و اگر بخواهد کاری صورت بگیرد از کتابخانه‌ها باید شروع کرد و چیزی که مسجد و مدرسه را احیا می‌کند کتابخانه است. سال گذشته گفتیم که از این کتاب‌ها حمایت شود که بعد از آن اولین نفری که از این کتابها حمایت کرد امام جماعت مسجد نور تهران بود که 10 میلیون تومان برای خرید کتاب‌های این جایزه کمک کرد و دومین مکان نیز یک مؤسسه عام‌المنفعه در آموزش و پرورش بود.
گزارشی از متن و حاشیه اختتامیه جایزه شهید غنی‌پور
*احیای کتابخانه‌ها، پیام جایزه حبیب

وی یادآور شد: سال 83 آقای رحماندوست گفت که بیاییم به نام حبیب یک کتابخانه دیجیتال راه‌‌اندازی کنیم و امروز می‌بینیم که تلفن همراه ابرازی شده در دست همه و باید از این ابزار به نفع کتاب استفاده شود. پیام جشنواره شهید غنی‌پور اگر این باشد که کتابخانه‌ها را احیا کنیم حتماً روح درگذشتگان این مسجد از جمله امیرحسین فردی شاد خواهد شد.

*حسادت رحماندوست به بچه‌های مسجد

مصطفی رحماندوست در ادامه این مراسم گفت: حسادت می‌کنم که چرا از اول دوست بچه‌های مسجد جوادالائمه نبود، زیرا 28 سال بعداز شهادت حبیب همچنان یاد وی هستند. کاش افراد این مسجد تلاش کنند که نفراتی که سال‌های دور در این مسجد رفت و آمد داشته‌اند را دور هم جمع کنند و یادی از گذشته کنند و اگر این دور هم جمع شدن در سال‌های بعد صورت گیرد حتماً مفید خواهد بود.
گزارشی از متن و حاشیه اختتامیه جایزه شهید غنی‌پور
*نشان جایزه حبیب را روی کتب برگزیده درج کنید

وی افزود: پیشنهاد دیگری که می‌خواهم امسال ارائه کنم این است که جایزه جلال و کتاب سال گران‌ترین جوایز کتاب در کشور است ولی شما نمی‌بینید که ناشری روی کتابش مهر بزند و بگوید این کتاب برنده جایزه کتاب سال یا جایزه جلال است، اما مهر می‌زند که ناشر برگزیده سال فلان است. به نظرم اگر برگزارکنندگان این جایزه تلاش کنند تا آرم جایزه شهید غنی‌پور را در چاپ‌های بعدی روی کتب برگزیده این جشنواره بزنند حتماً اتفاق بزرگی روی خواهد داد و این حرکت از طریق جایزه مردمی حبیب فراگیر خواهد شد.

*اهدای جوایز از طریق پدران شهدا را حفظ کنید

رحماندوست گفت‌: جایزه زمانی مهم است که پشتوانه مردمی و ملی داشته باشد و این جایزه چون از مسجد برخاسته می‌توان امیدوار بود که این عنوان و نشان عاملی برای توجه به کتاب شود. برگزارکنندگان این جشنواره سعی کنند که همچنان این جایزه در مسجد برگزار شود و برگزیدگان از دست مادران و پدران شهدا جوایز خود را بگیرند.

وی در پایان گفت: امسال پیشنهاد می‌کنم که کتابخانه گویا راه‌اندازی کنید تا با توجه به اتلاف وقت افراد در ترافیک و رفت‌وآمدهای شهری بتوانند از این فرصت برای گوش کردن به کتاب‌های ارزشمند استفاده کنند و این حرکت را با برگزیدگان سال‌های پیش جایزه حبیب می‌توان آغاز کرد.

در حاشیه این مراسم اتفاقاتی افتاد که بیان آن خالی از لطف نبوده و خواننده را در فضای صمیمی مسجد جوادالائمه (ع) قرار می‌دهد.

*چهره‌هایی که بودند

محمد حنیف، محمدکاظم مزینانی، رضا امیرخانی، سارا عرفانی، جواد محقق، گلعلی بابایی، احمد دهقان، مهدی قزلی، سیدعباس صالحی، مصطفی رحماندوست، فرهاد حسن زاده، محمدرضا شمس، مهرداد صدقی، محمدرضا کاتب، محمدحسین صلواتیان، شهریار عباسی، مصطفی خرامان، مجید راستی، احمد غلامی، حبیب احمدزاده، اصغر آبخضر، داوود امیریان و خانم شکوه قاسم نیا در شبستان مسجد جوادالائمه (ع) حضور داشتند.

*جایزه با بوی قرمه سبزی

این مراسم در حالی برگزار می‌شد که از لحظات ابتدایی آن بوی قرمه‌سبزی فضای شبستان و حیاط مسجد را پر کرده بود.
گزارشی از متن و حاشیه اختتامیه جایزه شهید غنی‌پور
*عکس یادگاری در مسجد

از همان ابتدای جلسه تا انتهای آن، در حیاط و گوشه و کنار مسجد جمع نویسندگان مختلف جمع بود و بازار گپ و گفت و خاطره‌گویی و عکس یادگاری داغ بود.
گزارشی از متن و حاشیه اختتامیه جایزه شهید غنی‌پور
*از ریش سفید تا طفل خردسال

نکته جالب توجه حضور افراد مختلف از نسل‌های مختلف در این مراسم بود. از کودکان نونهال، تا افراد پا سن گذاشته و به اصطلاح ریش سفید در جمع دیده می‌شد.

*برگزیدگان جوایز را از دست خانواده شهدا گرفتند

در بخش پایانی این مراسم برگزیدگان و آثاری که شایسته تقدیر شناخته شده بودند با حضور پدران و خانواده‌های شهدا تقدیر شدند و جوایز خود را از دست پدران شهید داود بازوند، مهرداد رحیمی، جعفر بیگلو و خانواده‌های شهید ریاضی، فلاح‌پور و شهسواری دریافت کردند.

«قصه‌های سرو ته» اثر محمد‌رضا شمس انتشارات کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان، به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.

محمدرضا شمس پس از دریافت جایز‌ه‌اش گفت: خیلی دوست‌داشتم برنده این جایزه شوم که خدا این توفیق را نصیبم کرد.

در بخش نوجوان، «این وبلاگ واگذار می‌شود» فرهاد حسن‌زاده انتشارات افق برگزیده شد و «بچه‌های کارون» نوشته احمد دهقان انتشارات سوره مهر به عنوان اثر تقدیری معرفی شد.

فرهاد حسن‌زاده در این بخش گفت: این جایزه در میان تمام جوایز به من می‌چسبد، زیرا مردمی است، و به نام شهید است.
گزارشی از متن و حاشیه اختتامیه جایزه شهید غنی‌پور

*حبیب یکی از جنگی‌ترین نویسنده‌ها بود

سپس احمد دهقان به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: جایزه گرفتن از حبیب یکی از افتخارآمیزترین جوایز است. چهره‌ای که از حبیب در خاطرم هست مربوط به جاده فاو - ام‌القصر است. در آنجا حبیب مسئول تدارکات دست بود و در آن گرما برای ما نوشابه می‌آوردند. وقتی حبیب کلمن‌های نوشابه و یخ را دست می‌گرفت و روی آن جاده خطرناک می‌دوید همه برایش دست می‌زدند و تشویقش می‌کردند. حبیب یکی از جنگی‌ترین نویسنده‌های ما بود و شهادت حقش بود.

کتاب «آب‌نبات هل‌دار» نوشته مهرداد صدقی انتشارات سوره مهر به عنوان کتاب سال جایزه حبیب غنی‌پور و «گرگ‌سالی» نوشته امیرحسین فردی، عنوان کتاب سال ویژه در بخش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شد. در بوروشور معرفی برگزیدگان اعلام شده است داوران این بخش کتاب امیرحسین فردی را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند اما با توجه به این که خود او بنیان‌گذار جایزه حبیب غنی‌پور بود، ترجیح دادند اثر دیگری را به عنوان کتاب سال انتخاب کنند.

مهرداد صدقی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: خیلی خوشحالم که کتابم در مردمی‌ترین جشنواره دیده شد.

همچنین کتاب «کلاه جادویی و مجسمه مسی» نوشته محمد حنیف انتشارات عصر داستان به عنوان کتاب تقدیری بخش انقلاب اسلامی و دفاع مقدس معرفی شد.

*نقد قدرت در یک رمان

محمد حنیف نیز گفت: در این کتاب (کلاه جادویی و مجسمه مسی) به نقد قدرت و جایگاه عدالت پرداخته‌ام و خوشحالم که داوران اندیشمندانه به این نتیجه رسیدند که وقتش رسیده به آفت‌های قدرت باید پرداخته شود.

در بخش آزاد نیز کتاب «این وصله‌ها به من می‌چسبد» نوشته احمد غلامی نشر نیلوفر به عنوان کتاب سال انتخاب شد. احمد غلامی هم اکنون سردبیر روزنامه شرق است.

در این دوره علاوه بر نشان ویژه و تندیس جشنواره، از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، دو میلیون تومان برای برگزیدگان و نفرات تقدیری نیز یک میلیون تومان از سوی این بنیاد دریافت کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس