در ماه فوریه 2014 ایران به حمله به یک شرکت شرط‌بندی با نام لاس‌وگاس سندز متعلق به شلدون آدلسون صهیونیست متهم شد. این واحد جدید سایبری سیا که «مدیریت نوآوری دیجیتال» نام دارد قرار است برای جلوگیری از چنین حملاتی در کنار چهار مدیریت فعلی این سازمان فعالیت کند.

گروه جنگ نرم مشرق- آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از سازمان‌دهی وسیع بخش‌های این آژانس، ایجاد مدیریت جدید با مسئولیت جاسوسی سایبری و ایجاد ده مدیریت متقابل جدید مراکز عملیاتی خبر داد.

این واحد جدید سایبری سیا که مدیریت نوآوری دیجتال نام دارد قرار است در کنار چهار مدیریت فعلی با برنامه‌ای جدید فعالیت کند. مدیریت‌های فعلی عبارتند از: پشتیبانی، علم و فناوری، عملیات‌ها و تحلیل. مدیریت تحلیل به اسم قبلی خود با عنوان مدیریت اطلاعات بر می‌گردد و مدیریت عملیا‌ت‌ها با نام جدید سرویس مخفی ملی شناخته می‌شود.

به علاوه، جان برنان مدیر آژانس از ایجاد ده مرکز عملیاتی جدید خبر داد. به همین منظور، افسران سیا از مدیریت‌های مختلف جمع می‌شوند و بر روی موضوعات، مناطق یا اهداف خاصی متمرکز می‌شوند.

کمیسیون یازده سپتامبر سازمان سیا را به خاطر به عدم تبادل اطلاعاتی که می‌توانست مانع از این واقعه شود سرزنش می‌کرد و همچنین پیشنهاد ایجاد تعدادی اصلاحات اطلاعاتی را مطرح کرده بود. برنان توضیح داد: مراکز جدید عملیاتی با هدف پرداختن به تهدید فوری و برطرف نمودن شکاف‌های اطلاعاتی، فعالیت‌های پنج مدیریت دیگر را با هم تلفیق می‌کنند.

به گفته برنان، این مراکز بر حسب مناطق مثل منطقه آسیای شرقی یا بر حسب نوع تهدید سازمان‌دهی می‌شوند. پیش از این، دو مرکز تبادل اطلاعاتی با اهداف ضداطلاعاتی و ضدتروریسم در این آژانس وجود داشتند.

وی به خبرنگاران گفت: می‌دانم که در حال حاضر شکاف‌هایی وجود دارد، اما هدف ما از ایجاد این واحدهای جدید، تحت پوشش قرار دادن کل جهان به صورت منطقه‌ای و کارکردی است. بنابراین هر اتفاقی که در جهان رخ می‌دهد به یکی از این مراکز مرتبط می‌شود.

برنان به نیاز به تطبیق با سرعت و تاثیر پیشرفت فناوری‌ها به عنوان توجیه ایجاد مدیریت جدید دیجیتالی اشاره کرد. وی توضیح داد که هدف این واحد جدید مقابله با هکرهای خارجی است که تلاش می‌کنند تا به سامانه‌های رایانه‌ای آمریکا نفوذ کنند و همچنین کمک به جاسوسان آمریکایی در سرقت اطلاعات سری دیجیتالی از سراسر جهان می باشد. این کار می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و منابع سیا ‌شود.

تهدیدات سایبری از جمله تهدیداتی بودند که در صدر فهرست جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی در زمان جلسه استماع اواخر فوریه به کنگره ارائه شد. ‌کلپر گفت که حملات سایبری به لحاظ تعداد، وسعت، پیچیدگی و شدت تاثیر افزایش داشته‌اند. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا هکرهای خارجی را به خاطر حملات وسیع در سال گذشته مورد سرزنش قرار داده‌اند. کره شمالی به حمله به شرکت سونی پیکچرز در ماه نوامبر گذشته به خاطر ساخت فیلمی کمدی درباره رهبر این کشور متهم شد. همچنین، در ماه فوریه 2014 ایران نیز به حمله به یک شرکت شرط‌بندی با نام لاس‌وگاس سندز متهم شد.

منتقدان جاسوسی و شناسایی استدلال می‌کنند که آمریکا بجای کره شمالی، چین یا ایران تهدید واقعی برای امنیت سایبری در سراسر جهان است. کریستین هرافسن سخن‌گوی سایت ویکی لیکس ماه پیش گفت: آمریکا به عنوان کشوری ابرقدرت خود بزرگترین تهدید است. ادوارد اسنودن افشاگر معروف آژانس اطلاعات امنیت ملی آمریکا نشان داد که چطور این آژانس با همکاری همتای انگلیسی آن در هک کردن چیپ‌های تلفن همراه جهان نقش داشتند. 

***

هر چند که رسانه‌های غربی پروپاگاندای سنگینی را درباره حمله هکرهای ایرانی به کازینوهای شلدون آدلسون به راه انداختند اما چنین حمله‌ای هرگز از سوی ایران تایید نشد؛ این درحالی است که حمله هکرهای کره‌شمالی به آمریکا نهایتا روی موضع‌گیری‌های سیاسی این دو کشور تاثیر گذاشت.

با این حال، راه‌اندازی واحد جاسوسی سایبری در سازمان عریض و طویلی چون سیا، از جهتی نشانه حساسیت سیاست‌مداران آمریکایی روی نفوذ هکرهای کشورهای دیگر در دستگاه سایبری این کشور بوده و از سوی دیگر نشانه اهمیت موضوع جاسوسی سایبری نزد آنان است؛ تا حدی که ایجاد واحد سایبری از ارتش آمریکا به سازمان سیا نیز تسری یافته است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس