رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هیچ‌گونه واگذاری در آشوراده اتفاق نخواهد افتاد و درخصوص مناطق حفاظت شده هیچگاه نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

 به گزارش مشرق، معصومه ابتکار در برنامه تلویزیونی سرزمین ما با بیان اینکه دستاوردهای حاصله در سازمان محیط زیست ناشی از فعالیت خوب مدیران و همکاری رسانه‌ها است، اظهار داشت: در خصوص آشوراده باید بگویم که هیچگونه واگذاری در آشوراده نخواهیم داشت و در خصوص مناطق حفاظت‌شده هیچگاه نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وی ادامه داد: برای اجرای گردشگری طبیعی در چهارچوب نظام‌ها و قانون ما این امر را در خصوص آشوراده مطرح کردیم که البته باید بگویم نه تنها در آشوراده بلکه در تمام مناطق حفاظت‌شده گردشگری طبیعی انجام خواهد شد. اینکه چرا این بحث باعث نگرانی شد به نظر بنده نگرانی به‌حق است ولی باید بگویم موضوع تنها انجام گردشگری طبیعی در چارچوب قانون است نه واگذاری این منطقه.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره با اینکه گردشگری طبیعی یکی از روش‌های مدیریتی در مناطق حفاظت‌شده است، گفت: در تمام جوامع گردشگری طبیعی انجام می‌شود وحتی مکان برای اقامت‌گاه موقت تشکیل می‌شود بنابراین ما نیز این امر را انجام خواهیم داد ولی در چارچوب خاص خود. ما باید دقت کنیم که گردشگری آسیبی به محیط زیست نرساند و مردم مناطق نیز در مدیریت به ما کمک کنند.

ابتکار با بیان اینکه ده‌ها هکتار در جزیره آشوراده تصرف شده بود که ما آن را برگرداندیم و قصد داریم گردشگری طبیعی را در این منطقه داشته باشیم، عنوان کرد: ما تفاهم‌نامه‌های بسیاری برای حفاظت از مناطق مختلف با تمام استانداری‌ها به امضا رسانده‌ایم تا مدیریت مناطق به شکل بهترین صورت گیرد. 11 درصد طبیعت در اختیار سازمان محیط زیست بنابراین ما مسئولیت داریم به بهترین نحو آن را حفاظت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای حفاظت زیستی و گونه‌های گیاهی نیز باید مدیریت به درستی صورت گیرد، گفت: روش‌های گذشته برای حفاظت از محیط زیست موثر نبوده بنابراین باید از تکنولوژی‌های نوین و حتی از پهپاد نیز استفاده کنیم؛ در گذشته با وجود روش‌ها انتظارات ما در حفظ محیط زیست و گونه‌ها برآورده نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید از تخلفات و شکارهای غیرمجاز جلوگیری کنیم و از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری برای حفاظت نیز کمک بگیریم چرا که بخش خصوصی می‌تواند تا میزان بسیاری در حفاظت کمک باشد.

ابتکار عنوان کرد: شکار غیرمجاز و شکارچی علیه طبیعت جنگ یک طرفه است که ما باید حتما با گروه‌هایی که مجاز به کار هستند و در چارچوب در زمینه شکار اقدام می‌کنند تعامل داشته باشیم. درست است که ما شکار را ممنوع کردیم ولی شکار برای معیشت اکنون با وجود قوانین صورت می‌گیرد.

وی افزود: در مناطقی که جمعیت حیات وحش به میزانی برسد که بتوانیم مجوز شکار دهیم و این امر در راستای معیشت صورت گیرد، این موضوع را انجام خواهیم داد. چرا که پروانه صید شکار در معیشت برخی افراد گره خورده است. بنابراین شکار برای معیشت اشکال ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شکار پرندگان در فریدون کنار نیز گفت: این موضع در آنجا به رفتاری عمومی تبدیل شده است که کاملا خلاف قانون بوده و ما با مدارس و شوراها مشارکت و همکاری خوبی در این زمینه داشته‌ایم که بتوانیم جلوی این امر را بگیردیم. در واقع باید ابتدا به دنبال آگاهی مردم باشیم.

ابتکار بیان کرد: ما بنا نداریم در مناطق با مردم درگیر شویم بلکه به دنبال آگاهی مردم در خصوص حفاظت محیط زیست هستیم.

وی اظهار داشت: متأسفانه طی 8 سال گذشته مشکلات بسیاری برای محیط بانان صورت گرفت که ما طی یک سال و حتی یک سال و نیم نمی‌توانیم آن را حل کنیم. یکی از مشکلات محیط بانان مشکل معیشتی است که البته باید بگویم تفاوت دریافتی کارکنان محیط زیست درسال 93 با سال 92 قابل مقایسه نیست چرا که وضعیت بهبود یافته است. ر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: ما قصد داریم درسال 94 وضعیت محیط‌بانان را بهبود بخشیم. از زمانی که بنده ریاست این سازمان را برعهده گرفتم 8 محیط‌بان در صف اعدام بودند که 4 الی 5 نفر از آنها را با رضایت اولیای دم و دفاع وکلای سازمان توانستیم از چوبه دار دور کنیم و اکنون 4 محیط‌بان در نوبت اعدام هستند که امیدواریم بتوانیم درسال 94 مشکلات این چند نفر را مرتفع سازیم.

ابتکار در واکنش به اظهارات برخی از نمایندگان در خصوص اینکه آیا خانم ابتکار با وجود اینکه مسئولیت برعهده دارند آشپزی هم می‌کنند و آیا این را توهین نمی‌دانند، گفت: یکی از افتخارات برای بانوان پاس‌داشت خانواده و نقش زن است. اینکه خانمی مسئولیت داشته باشد و آشپزی برایش توهین شود به این شکل نیست بلکه بنده آشپزی را دوست دارم و به این امر افتخار می‌کنم. در واقع بنده فرصت این امر را ندارم بلکه آشپزی یک نوع خلاقیت است.

وی با اشاره به دستاورد سازمان درسال 93 افزود: بهترین کاری که امسال توانستیم انجام دهیم، ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد و فضای نقد و گفتگو است و از دیگر اقدامات مهم بهبود کیفیت هوا در شهرهای بزرگ است در واقع ما امسال در تهران 50 روز هوای بهتر از سال گذشته داشتیم که البته باید این امر ادامه یابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس