کد خبر 398031
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۶

«یک بام و دو هوا» و «ماهیگیری از آب گل‌آلود»؛ اینها تصاویر غیرطبیعی‌ای است که این روزها در حوزه دولتی محیط‌زیست مشاهده می‌شود و مدیران این بخش می‌خواهند به زور، رنگ هوا را آن‌هم نه با شیب ملایم بلکه با شیب تند، تغییر داده و به خورد مردم بدهند؛ دقیقا به همان سبک و شیب که میلیاردها لیتر بنزین غیراستاندارد و گاه سرطانزای خارجی را به اسم یورو4 وارد ریه‌های شهروندان کردند.

به گزارش مشرق، «یک بام و دو هوا» و «ماهیگیری از آب گل‌آلود»؛ اینها تصاویر غیرطبیعی‌ای است که این روزها در حوزه دولتی محیط‌زیست مشاهده می‌شود و مدیران این بخش می‌خواهند به زور، رنگ هوا را آن‌هم نه با شیب ملایم بلکه با شیب تند، تغییر داده و به خورد مردم بدهند؛ دقیقا به همان سبک و شیب که میلیاردها لیتر بنزین غیراستاندارد و گاه سرطانزای خارجی را به اسم یورو4 وارد ریه‌های شهروندان کردند.

با گذشت چند روز از بیانات مهم رهبر انقلاب درباره وضعیت زیست‌محیطی کشور و تاکید ایشان بر پرهیز از سیاسی‌کاری در این حوزه، برخی مدیران ارشد سازمان محیط‌زیست کشور وارد فضای جدیدی از جوسازی شده‌اند و سعی می‌کنند در گرد و غبار و فضای غیرشفافی که از قبل ایجاد کرده‌اند، به ماهیگیری ادامه دهند. البته انگیزه این عده برای افکار عمومی مشخص شده است و همانطور که رهبر انقلاب نیز اشاره کردند، مردم از این پس درباره مسائل زیست‌محیطی قضاوت خواهند کرد.

با هشدار بموقع مقام معظم رهبری درباره قضاوت مردم، گویا برخی جریان‌های سبزنما در حوزه دولتی محیط‌زیست دست به کار شده‌اند تا به‌زعم باطل خود، بر قضاوت مردم تاثیر بگذارند! آنها این روزها به صفحات تلویزیون و تسخیر آن چشم دوخته‌اند و می‌خواهند زمین بازی را که قبلا آن سوی مرزها بود، از رسانه‌های خارجی به رسانه‌های داخلی و ملی بکشانند البته امیدواریم در آینده نزدیک، از تسخیر صفحات تلویزیون اظهار ندامت نکنند!

پررنگ شدن در صفحه نخست و مهم مطبوعات، خبرگزاری‌ها و تلویزیون سیاستی است که در حال حاضر در دستور کار این عده است. آنها که زمزمه انحلال و ادغامشان، مردم را خشنود کرده، در تلاش برای مهم و پررنگ جلوه دادن خود و اقداماتشان هستند؛ سبز پررنگ، بنفش پررنگ بنابراین منتقدان همیشگی سازمان صداوسیما که این روزها حال و هوای جامعه را به نفع خود نمی‌بینند، راهی ساختمان این سازمان شده‌اند تا در کنار اخبار هواشناسی، خبری از وجود و حضور خود بخوانند و به زور، خود را به آنتن کشیده(!) و به مردم تحمیل کنند.

معصومه ابتکار نیز که «فعلا» ریاست سازمانی با عنوان حفاظت محیط‌زیست را در اختیار دارد، در چند روز گذشته، دوبار در ساختمان صداوسیما روی آنتن رفت و مردم این توفیق ناخواسته را داشتند که خانم ابتکار برای دقایقی میهمان خانه‌های آنها باشد و حرف‌هایی به میان بکشد که مردم از جمله مردم تهران، خوزستان، اصفهان، کرمان و... در دنیای واقعی کمتر شاهد آن هستند.
یکی از این صفحات رسانه‌ای، برنامه تلویزیونی «شناسنامه» بود و رئیس سازمان محیط‌زیست در این برنامه اشاره‌ای گذرا و فرارگونه هم به واردات بنزین داشت؛ بنزینی که البته هیچ شناسنامه‌ای نداشته و ندارد و حتی مطابق اسناد منتشرشده، دارای ترکیبات خطرناک و سرطانزا است. ابتکار در این برنامه همچنین به سودآور نبودن واردات بنزین اشاره کرد؛ این در حالی است که کارشناسان و دست‌اندرکاران معتقدند رانت خاصی در واردات بنزین وجود دارد.

افکار عمومی البته از خانم ابتکار انتظار داشت موضوع بنزین را بیشتر باز کند و به تشریح آن بپردازد؛ دقیقا همانطور که جزئیات مسائل نمادینی مثل درج تصویر یوزپلنگ ایرانی روی پیراهن تیم‌ملی را بیان کرد!

در هر حال، سازمان محیط‌زیست این فرصت را دارد که آخرین روزهای بقای خود را با خاطره‌ای بهتر در ذهن مردم سپری کند، چراکه مطابق تازه‌ترین اظهارات برخی نمایندگان مجلس پس از بیانات مقام معظم رهبری، آنها همچنان نسبت به ادغام و انحلال سازمان محیط‌زیست مصمم هستند و سرچرخاندن و جهت‌یابی و روی آنتن رفتن مقامات محیط‌زیست تاثیری در این تصمیم ندارد.
انتظار افکار عمومی از خانم ابتکار و مجموعه‌اش این بود و هست که مباحث زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا را که با سلامت و جان مردم ارتباط دارد، دست‌کم در این روزهای پایانی سال با سیاست گره نزنند و در این زمینه تند نروند و اشتباه نکنند.  خانم ابتکار همچنین در بخشی از برنامه تلویزیونی خود به موضوعی اشاره کرد که جای تامل دارد: «ترافیک بود، تند رفتیم و اشتباه کردیم و دستم از چند نقطه شکست. خدا را شکر بهترم. به پزشکان و متخصصان کشور افتخار می‌کنم».

حال یادآوری این موضوع به خانم ابتکار ضروری است که علاوه بر پزشکان، می‌توان به توانمندی‌های داخلی در زمینه تولید بنزین نیز افتخار کرد؛ توانمندی‌هایی که یک‌شبه حاصل نشد اما برخی‌ها یک‌شبه با یک شایعه، آن را به باد دادند.

اکنون تعدادی از متخصصان و کارشناسان به‌خاطر تصمیمات جناحی و منافع مالی برخی جریان‌های سیاسی در دولت یازدهم، نتوانسته‌اند به فعالیت‌شان در خودکفایی ملی ادامه دهند؛ آنها یا خانه‌نشین شده یا توبیخ شده‌اند یا در اتاق یکی از ادارات دولتی، بی‌ثمر روی صندلی غیرمتحرک نشسته‌اند!

مردم این روزها مشغول قضاوت هستند. نمایندگان مردم در مجلس نیز نتیجه این قضاوت‌ها را به صحن علنی خواهند برد اما مدیران نیز باید بدانند مشکلات حوزه سیاست‌زده محیط‌زیست، خارج از چارچوب این سازمان نبوده و نیست. در حقیقت طبق این ضرب‌المثل زیست‌محیطی، «کرم درخت، از خود درخت است!»


منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    0 0
    تیترتون مزخرف بود
  • ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    0 0
    دمتان گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس