کد خبر 397602
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱

قائم مقام وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد واشنگتن در حال رایزنی با کنگره است تا حدود 70 میلیون دلار دیگر برای کمک به مخالفان مسلح دولت سوریه، تخصیص دهد.

 به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن قائم مقام وزارت خارجه آمریکا روز جمعه از تصمیم دولت این کشور برای تخصیص 70 میلیون دلار جهت کمک به گروه‌های مسلح فعال در سوریه خبر داد.

بلینکن در بیانیه‌ای که در چهارمین سالگرد بحران سوریه منتشر شده، مدعی شده است که این مبلغ صرف انتقال کمک‌های «غیرمرگ‌آور» به «شورشیان میانه‌رو» مخالف دولت سوریه، می‌شود.

آمریکا می‌گوید در میان کشورهای غربی بیشترین کمک را به گروه‌هایی که با دولت سوریه می‌جنگند و در عین حال «میانه‌رو» هستند، انجام داده است.

رابرت فورد آخرین سفیر آمریکا در سوریه تا چندی پیش یکی از اصلی‌ترین حامیان تسلیح مخالفان مسلح دولت سوریه بود. با این حال شکست‌های پی در پی این گروه‌ها و همچنین همکاری آن‌‌ها با القاعده موجب شده تا او نیز در نظرات خود تجدید نظر کند.

پایگاه مک‌کلاچی اخیرا در گزارشی در همین رابطه فورد را «یکی از طرفداران مشهور شورشیان سوری» و حامی تسلیح این گروه‌ها توصیف کرده، اما نوشته است: «در هفته‌های اخیر، فورد سفیر سابق ایالات متحده در سوریه که یک سال قبل با ترک مشاغل دولتی و انتقاد تند از سیاست‌های دولت (باراک) اوباما، خبرساز شد، از خواسته‌اش برای تسلیح شورشیان دست برداشته است. او حالا هر روز به صورتی فزاینده منتقد آن‌ها شده و این گروه‌ها را به واسطه همکاری با جهادی‌ها، از هم پاشیده و غیرقابل‌اعتماد می‌خواند.»

این پایگاه در ادامه تصریح کرده است که واشنگتن اکنون باید میان دولت سوریه و تروریست‌ها یکی را انتخاب کند و گزینه اتکا بر مخالفان میانه‌رو عملا از میان رفته است.

فورد در مصاحبه با مک‌کلاچی توضیح داده است که در نبود یک واحد فرماندهی قدرتمند و حتی عدم اتفاق نظر میان قدرت‌های منطقه‌ای مبنی بر اینکه جبهه‌النصره یک دشمن است، مخالفان میانه‌رو شانس اندکی برای تبدیل به یک نیروی قابل اعتنا دارند. وی همچنین ارزیابی می‌کند که تعداد این نیروها اکنون کمتر از 20 هزار نفر است، آن هم نیروهایی که قادر به حمله نیستند و در حال حاضر «به میزان بسیار زیادی درگیر نبردهای دفاعی هستند.»

به نوشته مک‌کلاچی، منظور فورد به طور خلاصه این است که «هیچ دلیلی برای ارسال کمک به طرف بازنده وجود ندارد.»

به گفته فورد، بخشی از مشکل ناشی از آن است که بسیاری از شورشیان و همچنین حامیان آن‌ها در ترکیه و قطر، تأکید دارند که النصره گروهی داخلی و مخالف اسد است. واشنگتن پیش از این هم شاهد آن بوده که تسلیحات ارسالی برای مخالفان، نهایتا در اختیار این گروه قرار می‌گیرد.

فورد در این رابطه می‌گوید: «جبهه النصره گروهی خطرناک است، اما همچنان تلاش می‌کند تا اینطور وانمود کند که آن‌ها افرادی خوب و اهل سوریه هستند. مسئله دوم این است که برخی از چیزهایی که داشتیم، به آن‌ها منتقل شده است.»

مک‌کلاچی با اشاره به اظهارات فورد در نشست ماه گذشته با حضور معارضان سوری، که به انتقاد از روابط با جبهه النصره پرداخت، به نقل از وی نوشته است: «برای مدتی طولانی، در حالی که جبهه النصره و گروه‌های مسلح که برخی از آن‌ها از ما کمک می‌گرفتند، در اقداماتشان علیه رژیم، با یکدیگر هماهنگ بودند، ما بی‌توجه بودیم. فکر می‌کنیم دوره بی‌توجهی ما به پایان رسیده است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    دید این دفعه از طریق عراق احمایت کنه ضایع بازی ز سوریه داعش حمایت میکنه تا از اونور بیان عراق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس