"روز شکست" برای روزنامه‌های اصلاح طلب رقم خورد؛ آنها در طول هفته در تحلیل‌ها و گفت‌وگوهای خود از تکیه زدن هاشمی رفسنجانی بر صندلی ریاست مجلس خبرگان خبر می‌دادند؛ اما با شکست وی، پازل «نه» به هاشمی تکمیل شد.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

«روز شکست» برای روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات رقم خورد؛ این روزنامه‌ها که در طول هفته در تحلیل‌ها و گفت‌وگوهای خود از حضور حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی بر صندلی ریاست مجلس خبرگان خبر می‌دادند اما بارأی علمای مجلس خبرگان آیت‌الله یزدی جانشین مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی شدند تا پازل «نه» به هاشمی تکمیل شود.

از سوی دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای تمرکز خود را بر رخدادهای لغو جلسه علی مطهری در شیراز متمرکز کردند و از آن به رویش مجدد لباس شخصی‌ها یادکردند.

روزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری چهارشنبه را با تیترهای «واکنش اوباما و ظریف به نامه 47 سناتور آمریکا» و «سقوط داعش در صلاح‌الدین» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· شکایت از وزیر کار دولت دهم

روزنامه مردم‌ سالاری در قسمت «کوتاه از بهارستان» به انعکاس شکایت از وزیر کار دولت دهم پرداخت و در این راستا نوشت «سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از مفتوح بودن پرونده شکایت این کمیسیون از وزیر کار دولت دهم خبر داد و گفت: عدم بیمه سپاری کارگزاران مخابرات روستایی علت اصلی این شکایت به دستگاه قضا است. ایرج عبدی در گفت وگو با خانه ملت،‌ در تشریح علت شکایت کمیسیون اجتماعی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم به دستگاه قضا، افزود: بیمه سپاری کارگزاران مخابرات روستایی هم دارای پشتوانه قانونی است و هم مجلس در لایحه بودجه سال‌های قبل برای آن اعتباراتی درنظر گرفته بود اما متأسفانه دولت دهم این مهم را اجرایی نکرد. نماینده خرم‌آباد ادامه داد:‌ باوجود برگزاری چندین جلسه در کمیسیون اجتماعی با وزیر کار دولت دهم برای پیگیری وضعیت بیمه سپاری کارگزاران مخابرات روستایی اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و چرایی اجرا نشدن این قانون نیز در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار چهارشنبه را به تیترهای «مهر باطل کاخ سفید بر نامه دلواپسان» و «صندلی ریاست به آیت‌الله یزدی رسید» اختصاص داد.

· انتقاد کاخ سفید از سناتورها

سناتورهای جمهوری‌خواه محدوده زمانی هرگونه توافق با ایران را محدود به دوران زعامت اوباما بر کاخ سفید دانستند؛ نامه سناتورها با واکنش رقیبان دموکرات خود مواجه شد. روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به انعکاس واکنش‌ها به آنچه آن‌ها را «دلواپسان خارجی» می‌نامد، پرداخته است و در همین راستا نوشت «از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید نیز با انتقاد از نامه 47 سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به مقامات ایران آن‌ها را به تضعیف سیاست خارجی رئیس‌جمهور متهم کرد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری در واکنش به نامه 47 تن از سناتورهای جمهوری‌خواه به مقامات ایرانی در خصوص اعتبار توافق هسته‌ای پس از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما آن را مورد انتقاد قرار داد و این سناتورها را به تضعیف سیاست‌های رئیس‌جمهور متهم کرد.

این سناتورهای آمریکایی در یک اقدام غیرمنتظره با هدف دخالت در مذاکرات دیپلماتیک دولت آمریکا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور یک نامه سرگشاده خطاب به مقامات ایرانی امضا و در آن اعلام کردند هرگونه توافق هسته‌ای که با باراک اوباما امضا شود ممکن است پس از پایان دوره ریاست جمهوری وی اعتباری نداشته باشد. به نوشته این روزنامه آمریکایی به نظر می‌آید این نامه با هدف تضعیف کردن یک چارچوب توافقی که حصول آن میان ایران و گروه 1+5 تا پایان ماه مارس امکان‌پذیر به نظر می‌آید نوشته شده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: این نامه در ادامه یک استراتژی حزبی برای تضعیف توانایی رئیس‌جمهوری آمریکا برای هدایت سیاست خارجی و پیشبرد منافع و امنیت ملی کشور در جهان است. جاش ارنست ادامه داد: واقعیت این است که تلاش‌های کنونی آمریکا در کنار متحدان بین‌المللی‌اش در پی یک تعهد عمده و معنادار از سوی دولت ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور است تا ایرانی‌ها به جامعه بین‌الملل اثبات کنند که برنامه هسته‌ای‌شان برای اهداف کاملاً صلح‌آمیز است.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «هاشمی آمد، یزدی رییس شد» و «استانبول به قیمت بانک مرکزی» اختصاص داده است.

· تفاوت «اصلاح‌طلب‌نما» و «اصلاح‌نما طلب» از منظر حجاریان

روزنامه اعتماد در سالنامه خود به گفت‌وگو با سعید حجاریان پرداخته است؛ حجاریان در این گفت‌وگو «دستورالعمل» چگونگی مواجه با منتقدان دولت که از نظر آنان «تندرو» توصیف می‌شوند را بیان کرده است و همچنین خواهان تفکر پیرامون مسئله اصلاح‌طلب‌نماها شده است.

در بخشی از این گفت‌وگو که در چند روز آینده منتشر می‌شود آمده است «نگاهی به فرجام غمبار ۸ سال دولت اصلاحات هم دارد و می‌گوید: اصلاحات عملاً با ضعف‌هایی که آخر کار نشان داد پل‌های پشت‌سر را خراب کرد. با آمدن احمدی‌نژاد هم خیلی پل‌ها خراب شد و به عقب رفتیم. همه می‌گویند احمدی‌نژاد مشکلات اقتصادی پیش آورد. من می‌گویم فراتر از آن مشکلات سیاسی پیش آورد و سیاست را در ایران کاملاً تعطیل کرد. بعد از اینکه رفت سراغ سازمان‌زدایی، حساسیت‌زدایی از سیاست و پوپولیسم و اتمیزه کردن جامعه به سیاست خیلی ضربه کرد. احمدی‌نژاد سیاست را پیش‌بینی‌ناپذیر کرد.

او نسخه قابل قبول برای نظام جمهوری اسلامی ایران را اصلاحات می‌داند اما این دلیل نمی‌شود که اصلاح‌طلبان را در این راه موفق ارزیابی کند: من معتقدم اصلاح‌طلبان، راه حل خوبی نداشتند.اندوخته علمی‌شان پایین بوده و تجربه هم نداشتند. از انتخابات ۹۲ با تک جمله‌هایی مانند نمایش بلوغ سیاسی اصلاح‌طلبان عبور می‌کنیم و به وضعیت سیاسی امروز این جریان می‌رسیم. معتقد است «عبدالله نوری تابع نظر جمع است و فردی کاری نمی‌کند که باعث برخوردن انسجام شود. این انتخابات نشان می‌دهد که اگر این گروه‌ها قبول کنند یکی شوند به بلوغ رسیده‌اند.

انتخابات مجلس دهم بزنگاه بلوغ اصلاح‌طلبان است. عیار بلوغ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس سنجیده می‌شود.» به نقش خودش در حفظ انسجام اصلاح‌طلبان اشاره‌ای می‌کنیم و می‌گوید: «یک کارهایی می‌کنم. بالاخره بیکار نیستم.» برای تعطیلات ما و فعالان سیاسی معما طرح می‌کند. می‌گوید برویم روی دو عبارت فکر کنیم و مصادیقش را پیدا کنیم: اصلاح‌طلب‌نما و اصلاح‌نماطلب.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «منتقد قدیمی هاشمی بر سریر ریاست» و «کت و شلوارشان را پس می‌فرستم» اختصاص داد.

· شکست هاشمی؛ اشتباه محاسباتی نیست! / دگردیسی کامل هاشمی

صادق زیباکلام در سرمقاله روزنامه شرق به تحلیل چرایی شکست حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در رأی‌گیری ریاست مجلس خبرگان پرداخته است. این استاد دانشگاه تهران معتقد است بعد از انتخابات 88 هاشمی «دگردیسی کامل» پیدا کرده است. صادق زیباکلام معتقد است که هاشمی به «تکلیف» خود عمل کرده است و دچار اشتباه «محاسباتی» برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان نشده است.

در همین راستا حامی همیشگی هاشمی‌رفسنجانی نوشت«حکایت اعلام نامزدی آیت‌الله هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان هم دقیقاً با این الگوی ۳۰ ساله از رفتار سیاسی ایشان مطابقت پیدا می‌کند. ایشان با علم به اینکه می‌دانستند موضع‌گیری و جهت‌گیری بسیاری از اعضای خبرگان چگونه است، مع‌ذلک به واسطه احساس خطری که داشتند وارد رقابت شدند. از ماه‌ها قبل هم ایشان رسماً اعلام کرده بودند اگر ببینند افرادی قصد نامزدی دارند، ساکت نخواهند نشست و این دقیقاً کاری بود که انجام دادند.

ایشان به هیچ روی نگفته بودند این ورود به صحنه موفقیت‌آمیز خواهد بود و یقیناً پیروز خواهند شد. این‌ها همه از ساخته‌ها و القائات اصولگرایان است. به بیان ساده‌تر نامزدی ایشان از باب وظیفه‌ای بود که در قبال ابرهای سیاسی که به گفته ایشان برخی تندروی‌ها در آسمان کشور ظاهر کرده، احساس می‌کردند. ایشان بعد از اعلام نتایج انتخابات دیروز فقط یک جمله گفتند «نمی‌توانستم و نتوانستم ساکت بنشینم. با پاگذاشتن بر ۸۰ سال آبرو و حیثیت سیاسی‌ام، به آخرین وظیفه و تکلیفم برای انقلاب و نظام عمل کردم

روزنامه آرمان امروز

روزنامه آرمان امروز صفحه اول خود را به تیترهای «روایت مطهری از حمله به خودش» و «جزئیات بازداشت 15 مدیر» اختصاص داد.

· تحریف، شکست؛ پایان تکاپوی روزنامه خانوادگی!

روزنامه آرمان امروز که در طول هفته بارها از پیروزی قاطعانه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی روایت می‌کرد؛ تکاپوی این روزنامه برای پیروزی «پدر» به حدی بود که تحریف سابق رقیب احتمالی نیز پرداخته شد و آرمان امروز در صفحه سیاسی دیروز خود نوشت «برخی از اعضای خبرگان به دنبال ریاست آیت‌ا... شاهرودی هستند. رئیس سابق قوه قضاییه که به عنوان نایب رئیس در اجلاس اخیر خبرگان بر صندلی ریاست تکیه زد. با این حال رئیس سابق قوه قضاییه سابقه عضویت و همکاری با احزاب اصولگرا نظیر جامعتین را ندارد» این درحالی است که آیت‌الله هاشمی شاهرودی یکی از اعضای مطرح جامع مدرسین حوزه علمیه قم می‌باشند.

روزنامه آرمان امروز در صفحه سیاسی خود به بازتاب جلسه دیروز مجلس خبرگان پرداخت هرچند به تحلیل چرایی شکست هاشمی نپرداخت و ترجیح داد به رد خبرهای مبنی اختلاف رییس مجمع تشخیص مصلحت و رییس‌جمهور بپردازد و در همین راستا نوشت«از نکات بارز نشست دیروز اعضای مجلس خبرگان این بود که قبل از آغاز جلسه مجلس حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی و سپس آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی وارد مجلس شدند که حضور این دو، با بلند شدن اکثریت نمایندگان مجلس خبرگان همراه شد. دیگر نکته مراسم دیروز جلوس حجت‌الاسلام حسن روحانی در کنار آیت‌ا... هاشمی بود. این کنار هم‌نشینی حاوی پیام‌های زیادی بود و خط بطلانی بر شایعه اختلاف میان آیت‌ا... هاشمی و حسن روحانی کشید.

این موضوع به حدی برای رسانه‌هایی که خود ترویج‌دهنده شایعه اختلاف بودند، عجیب می‌نمود که از تیتر «هم‌نشینی روحانی و هاشمی در صحن خبرگان» استفاده کردند. علاوه بر این حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور هم دیروز او را همراهی می‌کرد و آن‌چنان‌که فارس نوشته است؛ «حجت‌الاسلام حسن روحانی به همراه برادرش حسین فریدون در ساعت 8:20 وارد اجلاسیه شدند که البته روحانی به تنهایی وارد مجلس خبرگان شد.

حسین فریدون که ابتدا با حسن روحانی وارد مجلس خبرگان نشد، پس از صحبت با برخی از مسئولان توانست به صحن اصلی مجلس خبرگان بیاید و مانند سال قبل، در کنار اعضای خبرگان بنشیند.» ایسنا هم نوشت؛ رأس ساعت 8:23 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی به‌همراه برادرش حسین فریدون که دستیار ویژه رئیس‌جمهور است، وارد جلسه شد و روی صندلی شماره 6 نشست. پس از چند ثانیه نیز آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی وارد مجلس شد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات که در کنار روحانی نشسته بود جای خود را به آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی داد تا او روی صندلی شماره 7 خبرگان رهبری بنشیند. پیش از آغاز رسمی جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی و آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی بارها با یکدیگر خوش‌وبش کردند که به سوژه عکاسان مبدل شد.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «چالش هسته‌ای بی‌سابقه کاخ سفید با سنا» و «غول تورم چگونه مهار شد» اختصاص داد.

· روایت دولتی از لیست ائتلافی

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به احتمال ارائه فهرست مشترک اصلاح‌طلبان اعتدالی و اصول‌گرایان معتدل پرداخته است؛ علی رضایی این همگرایی سیاسی را «ائتلاف میانه‌روها» برای تسخیر کرسی‌های مجلس قلمداد کرده است. روزنامه دولتی ایران به نقش ضلع سوم در این ائتلاف نیز اشاره داشته است و حمایت تلویحی آنان را اعلام کرده است.

علی رضایی در این راستا نوشت «ائتلاف احتمالی میانه‌روها ضلع سومی هم دارد؛ اعتدال‌گرایان. طیفی که هرچند چهره‌های شاخص آن همواره در عرصه سیاست حضور و نفوذ نسبی داشتند، اما امروز به عنوان یک جریان جدی تلقی می‌شوند. گرچه، برخی منتقدان معتقدند که هنوز زود است اعتدال را یک «جریان سیاسی» بدانیم، اما عده‌ای نیز بر این اعتقادند که استیلای این تفکر میان چهره‌های ارشد دو جناح، می‌تواند زمینه‌ساز تداوم اعتدال در قالب یک جریان سیاسی باشد. قرابت فکری بیشتر این جریان با اصلاح‌طلبی، باعث شده طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان، راه مراوده با یکدیگر و رسیدن به تصمیم مشترک انتخاباتی را هموارتر از پیوستن به اصولگرایان تندرو ببینند. البته هم اصلاح‌طلبان و هم اعتدالی‌ها، در جست‌وجوی شریک ائتلافی در میان اصولگرایان معتدل نیز هستند و درواقع، ائتلاف میانه‌روها، از ظرفیت تبدیل‌شدن به ائتلافی متشکل از سه جریان اصلاح‌طلب، اعتدالی و اصولگرا برخوردار است. هرچند ایده چنین ائتلافی در سال‌های گذشته نیز با فرازوفرودهایی مطرح بوده است، اما هرگز به‌اندازه دوره کنونی، شرایط تبدیل آن از قوه به فعل مهیا نبوده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ناشناس ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    نامه سناتورهای آمریکایی دلیل دیگری بر غیرقابل اعتماد بودن شیطان بزرگ است .
  • سعید ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    آخه من نمیدونم چرا اقای هاشمی با اینکه خودشون میدونن دیگه تو ایران در هیچ جایگاهی نمیتونن رای بیارن باز میاد میدون نه دیروز یعنی نه به دولت چهار ساله
  • ناشناس ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    آیت الله شاهرودی انصراف دادند و هاشمی ماند و شکست خورد .
  • الوند ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    آیت الله شاهرودی با انصراف نقشه شیطانین رو در هم شکست....هیچ بعید نیست با کرامتی به ایشون از طرف صاحب امر و زمان این چنین بنیاد لیبرال های شب شیطان بین رو در هم شکست
  • احمد ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    اتفاقا نشانه این است که دولت آنها کاملا در تلاش برای رسیدن به یک توافق مورد نظر ایران است. چون دلواپسان آمریکا هم شروع به سرو صدا کرده اند.
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    خیلی توهم زدی بابا
  • نیما ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    اقای هاشمی شکست نخورد خواست اعلام کند که از نظر وی افراد ثبت نام کننده صلاحیت ندارند.
  • علی ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    خود 47 نماینده کنگره هم میدانستند که کازشان غلط و باعث آبروریزیشان میشود ولی باید نوکری و سر سپردگی خودشان را به اربابان اسرائیلیشان نشان میدادند بلکه چیزی گیرشون بیاد
  • حمید ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    جوجه رو الان نمی شمارند که اخر پاییز
  • مهدی از قم ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    از اینکه کسی مثل احمد اینقدر ساده لوح است که این جنگ زرگری را باور میکند تعجب نمیکنم تعجب اینجا است که افرادی که خودشان را پیر سیاست میدانند رو این جنگ زرگری حساب باز میکنند
  • مهدی از قم ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    هاشمی کلکسیون ناکامی
  • زضا ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    شکست هاشمی ؟؟؟؟؟؟
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    جواب خدا را فردا شماچهره های سیاسی چه خواهیددادبه خون شهدایتان خیانت نکنید
  • ناشناس ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    0 0
    آره فقط هاشمی خوبه !!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس