کد خبر 397081
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

اسناد تازه‌ای نشان می‌دهد نیوزلند با جاسوسی از ۲۰ کشور شامل ایران، اطلاعات دریافتی را در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا(NSA) می‌گذاشت.

 به گزارش مشرق، آخرین اسنادی که توسط «ادوارد اسنودن» کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) افشا شدند، نشان می‌دهد سازمان جاسوسی نیوزلند اطلاعات بیش از 20 کشور من جمله ایران را جمع‌آوری می‌کرده است.

به نوشته رویترز، این اسناد نشان می‌دهد، سازمان جاسوسی نیوزلند اطلاعات ارتباطی 20 کشور که شامل شرکای نزدیک ارتباطی نیوزلند نیز بوده، جمع ‌آوری کرده و در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا گذاشته ا ست.  

رویترز با اشاره به این اسناد که امروز (چهارشنبه) افشا شد می‌نویسد، جاسوسان نیوزلندی از چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری این کشور است و هم‌چنین کشورهای دیگری چون ژاپن، کره شمالی و کشورهای جنوبگان جاسوسی می‌کردند.

اطلاعاتی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دولتی نیوزلند جمع‌آوری می‌کردند در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا در استرالیا، انگلیس و کانادا (اعضای پنج چشم) قرار می‌گرفت. نیوزلند یکی از کشورهای موسوم به «پنج چشم» است که این مجموعه (آمریکا، انگلیس، ‌کانادا، استرالیا، نیوزلند) برای نظارت و جاسوسی گسترده، به ویژه از طریق اینترنت، اطلاعات مخابره شده مردم را در سراسر جهان رهگیری و شنود می‌کردند.

انتشار اسنادی در روزنامه نیزولندی «هرالد» نشان می‌دهد جاسوسی‌های نیوزلند فراتر از مرزهای جنوب شرق آسیاست که در گزارش دیگری هفته گذشته منتشر شده بود.

«نیک هیگر» تحلیل‌گر و نویسنده نیوزلندی در برنامه‌ای تلویزیونی گفت اگر این جاسوسی‌ها تنها برای نیوزلند بود باور این سخت است که نیوزلند این چنین تجهیزات مجهزی برای عملیات جاسوسی به کار می‌گیرد. وی ادامه داد تنها دلیل منطقی چنین اقداماتی و صرف چنین هزینه‌های سنگینی، مشارکت نیوزلند با آمریکاست.

رویترز می‌نویسد، افشای جاسوسی‌های نیوزلند از نزدیک‌ترین شرکای تجاری‌اش نشان از آن است که نیوزلند به جای آمریکا از دوستانش جاسوسی می‌کند.

اسنادی که امروز منتشر شد شامل اسناد ان‌اس‌ای از عملکرد سازمان امنیتی و اطلاعاتی نیوزلند است که اثبات می‌کند نیوزلند در جاسوسی و انتقال اطلاعات کشورهای منطقه به ان‌اس‌ای موفق عمل کرده است.

این اسناد نشان می‌دهد رهگیری‌های ماهواره‌ای سازمان امنیت نیوزلند از ماهواره‌هایی است که در ایستگاه «وایهوپای» متعلق به دولت نیوزلند می‌باشد و ارتباطات آنلاین و تلفنی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دیگر کشورها در نیوزلند را ردیابی و شنود می‌کردند.

سازمان امنیت و اطلاعات نیوزلند و دفتر «جان کی» نخست وزیر نیوزلند تا این زمان از هرگونه اظهار نظری در این‌باره خودداری کردند.

روز گذشته نمایندگان پارلمان نیوزلند بعد از حضور جان کی درباره جاسوسی‌های نیوزلند سوال کردند و نخست وزیر نیوزلند وعده داده بود در صورت اثبات جاسوسی دولتی از کاربران، از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    0 0
    من از نژاد آنگلوساکسون(شامل کشورهای انگلیس مادر ، آمریکا فرزند ارشد و استرالیا و نیوزیلند) متنففففففففففففففرم .... اصلا نژاد آنگلوساکسون با جاسوسی و مارمولک بازی عجین شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس