کد خبر 396210
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶

نخست وزیر زلاندنو انجام جاسوسی نامه های الکترونیکی، ارتباطات تلفنی و انجام نظارت بر مردم را رد نکرد، اما ادعا کرد که قاطعانه از قانون اطاعت می کند.

نخست وزیر زلاندنو جاسوس آمریکا
به گزارش مشرق، زلاندنو اخیرا متهم شد برای تداوم عضویت خود در یک گروه جاسوسی به رهبری آمریکا، اطلاعات شهروندان و همسایگان این کشور را در اختیار واشنگتن قرار داده است.

به نوشته روز دوشنبه تارنمای مورنینگ ریپورت، جان کی، نخست وزیر زلاندنو، گفت به مردم زلاندنو نمی گویم ارتباطات و تلفن های آن ها به وسیله کمیته امنیت ارتباطات دولتی برداشت شده است.

نیکی هیگر، روزنامه نگار تحقیقی زلاندنو روز پنجشنبه گذشته در گفت وگو با رادیوی این کشور با استناد به اسناد و اطلاعات انتشار داده شده توسط ادوارد اسنودن افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی این کشور، گفت که دولت زلاندنو اطلاعات برخی از کشورهای منطقه و حوزه اقیانوس آرام را با آمریکا تبادل کرده است.

نخست وزیر زلاندنو حاضر به پاسخگویی در خصوص نظر بروس فرگوسن، مدیر سابق جی.سی.اس.بی که مدعی است این کشور نامه های الکترونیکی و ارتباطات در اقیانوس آرام را مورد جاسوسی قرار داده است، نشد.

جان کی گفت: من قصد ندارم این فرد را مورد نقد قرار دهم و حاضر نیستم بگویم آیا این اطلاعات ارائه شده درست یا غلط است.

براساس برخی اطلاعات منتشر شده زلاندنو از کشورهای فیجی، توگا، وانوآتو، ساموآ، تووآلو، نائورو و کریباتی جاسوسی کرده و اطلاعات آنها را در اختیار آمریکا قرار داده است.

نیکی هیگر، روزنامه نگار تحقیقی زلاندنو معتقد است که کشورهای پنج چشم به ویژه دولت فعلی زلاندنو در سال های گذشته اهداف خود را از کشورهای حوزه اقیانوس آرام به مناطق دیگری که می تواند همه فعالیت ها را زیر نظر بگیرد، گسترش داده اند.

در این گزارش آمده است که آنها هر تماس تلفنی و نامه الکترونیک را پیگیری می کنند و آن را به طور مستقیم در اختیار مقامات اطلاعاتی آمریکا قرار می دهند.

راسل نورمن، از رهبران حزب سبز زلاندنو از جان کی نخست وزیر این کشور خواسته بود در مورد اینکه آیا اتباع زلاندنو که در کشورهای همسایه مشغول به کار هستند نیز هدف این جاسوسی ها قرار گرفته اند یا خیر توضیح دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس