کد خبر 396934
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۲

نخست وزیر عراق با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی ایران از عراق در نبرد با تروریست های تکفیری داعش اعلام کرد آمریکا مخالف کمک گرفتن دولت عراق از مشاوران ایرانی در نبرد با تروریست های داعش نیست.

به گزارش مشرق، حیدرالعبادی در گفت‌وگو با شبکه ای بی سی آمریکا گفت: اگر اجازه فعالیت داعش داده شود،‌از این می ترسیم که هیچ ارتشی در منطقه نتواند در مقابل این گروه بایستد و به نفع همه ما است که این گروه را مهار کنیم و در مقابل آن بایستیم.

العبادی تصریح کرد داعش یک گروه بسیار خطرناک است و میلیون ها عراقی در مناطقی که تحت سیطره این گروه است،‌ زندگی می کنند و اگر در زمان مناسب با این گروه برخورد نشود،‌ تاکید می کنم در آن صورت دیگر هیچ ارتشی در منطقه نمی تواند با آن مقابله کند.

نخست وزیر عراق گفت ارتش آمریکا و ارتش عراق طرح ها را در مرکز عملیات مشترک در بغداد هماهنگ می کنند.

العبادی با اشاره به بهت و حیرت و حتی ناخرسندی برخی طرف ها در واشنگتن به خاطر اینکه به طور کامل بر عملیات آزادسازی صلاح الدین کنترل و تسلط ندارند، اظهار داشت ما باید مسئولیت آنچه را انجام می دهیم، برعهده بگیریم، زیرا این عراقی ها هستند که زندگی خود را فدا می کنند.

وی خاطر نشان کرد ایران به شیوه های مختلف (در جنگ با داعش) به عراق کمک می‌کند از جمله دادن مشاوره نظامی در حمله به تکریت.

العبادی گفت ایران نیز تهدید داعش را درک می کند و تعداد کل مشاوران ایرانی در داخل عراق از پنجاه یا شصت نفر فراتر نمی رود.

نخست وزیر عراق افزود آمریکا به کمک های ایران به عراق به عنوان یک مشکل نگاه نمی کند،‌ زیرا عراقی ها حق دارند از تمام امکانات در دسترس و موجود برای دفاع از نیروها و سرزمین خود استفاده کنند.

وی گفت آمریکا در حال حاضر حدود دو هزار و 600 نظامی در عراق دارد که ماموریت آنها ارائه مشورت و آموزش به ارتش عراق است.

العبادی با بیان اینکه انتظار ندارد که به نظامیان آمریکایی در عراق برای حضور در عملیات نظامی نیازی باشد، افزود اعتقادی به اینکه این مساله رخ خواهد داد،‌ ندارم،‌زیرا می دانم که مردم آمریکا تمایلی به این کار ندارد یا نمی خواهد فرزندانشان و نیروهایشان را به خارج آمریکا بفرستند.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد ارتش عراق برای بیرون راندن داعش از مناطق دیگر از جمله استان الانبار پیش از تلاش برای بازپس گیری موصل برنامه ریزی می کند.

العبادی هرچند پیش بینی کرد که حمله به موصل برای آزادسازی آن اوایل تابستان خواهد بود،‌در عین حال به احتمال تعویق این عملیات هم اشاره کرد.

نخست وزیر عراق اذعان کرد که زندگی عراقی ها در سایه حضور داعش،‌دشوار است، و آن را زندگی بسیار سخت دانست و گفت به همین سبب ما به طور جدی برای آزادسازی این مناطق در اسرع وقت تلاش می کنیم.

العبادی با اشاره به تمایل خود برای اینکه حمله گسترده برای آزادسازی موصل زمانی انجام شود که ارتش عراق از آموزش کافی و از پوشش هوایی و امدادرسانی کافی برخوردار شود،‌گفت جدول زمان بندی ما ارتباطی با زمان ندارد و تنها با واقعیت سر و کار دارد،‌ما باید برخی امور را پیش از آنکه بتوانیم موصل را بازپس بگیریم، انجام دهیم.

نخست وزیر عراق اعتقاد دارد که بازپس گیری موصل از داعش ممکن است ضربه کوبنده و بسیار سختی به این گروه تروریستی و ادعاهای نمایشی آن در ایجاد خلافت باشد،‌زیرا ادعا می کند که موصل مرکز دولتش است، ولی ما آرزوهای آن ها را برای تاسیس دولت در آن منطقه و کشورهای دیگر بر باد دادیم.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید همت ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    0 0
    مرحبا به این همه هوش و استعداد...چه محترمانه دخالت آمریکا رو رد کرد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس