کد خبر 396853
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴

یکصد و سی و هشتمین شماره‌ خردنامه همشهری با بخش‌هایی همچون «گزارش خبری»، «پرونده»، «مصاحبه ماه» و «مکتوبات» می‌کوشد ابعاد فکری موضوعات مهمی را بشکافد که در صدر مباحث بحث‌برانگیز و جذاب میان اهل علم و دانش قرار دارد.

به گزارش مشرق، بخش کتاب ماندگار این شماره از خردنامه همشهری، کتاب «معمای زمان و حدوث جهان» نوشته غلامحسین ابراهیمی دینانی را در مصاحبه‌ای با این فیلسوف برجسته، مورد نقد و بررسی قرار داده و یادداشتی از شهرام پازوکی به این بخش اعتبار ویژه­‌ای بخشیده است.

در بخش دیگری از نشریه به بهانه درگذشت مرحوم سیدصادق طباطبایی، مصاحبه‌ای منتشر نشده از او به علاقه‌مندانش ارائه شده است.

خردنامه در این شماره خود به دو پرونده جذاب و بحث برانگیز پرداخته است؛ در پرونده اول با عنوان «دانشگاهی شدیم!» اساتیدی چون مظفر نامدار، حمیدرضا جلایی­پور، نعمت­‌الله فاضلی، خشایار دیهیمی، حسین سوزنچی، سیدجلال دهقانی فیروزآبادی و آیت­‌الله هادوی تهرانی، چرایی و چگونگی ورود علوم جدید و نظام دانشگاهی به ایران و نیز روند پروژه اسلامی­‌سازی علوم را در دانشگاه­‌های کشور بررسی کرده­‌اند. دو اثر از اساتید دانشگاه­‌های اروپایی از جمله دانشگاه آکسفورد انگلستان هم رابطه میان علم و دین را به شکل علمی و فلسفی به بحث نهاده‌اند. در این پرونده کارنامه «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» نیز به اختصار بررسی شده است.

در پرونده دوم که «آرمان در­بند­ مصلحت» نام گرفته است عبدالحسین خسروپناه، ابراهیم فیاض و پرویز امینی، مکانیسم تعامل میان آرمان و مصلحت را مورد بحث قرار داده و با همراهی تعدادی دیگر از نویسندگان از جمله عماد افروغ و ابوالقاسم علیدوست کوشیده­‌اند مناقشه میان آرمان­گرایی، واقع‌­گرایی و مصلحت سنجی را حل کنند و این سه را زیر یک سقف گرد­هم آورند.

خردنامه صد و سی و هشتم هم از راه رسید

اما مصاحبه‌ ماهِ این شماره، با عنوان «انقلاب در ادبیات بعد از انقلاب»، در قالب گفت‌وگویی تفصیلی با محمدرضا سرشار، به بررسی ادبیات داستانی در دو برهه قبل و بعد از انقلاب اسلامی می­‌پردازد و با ارائه آمار و شاخص­‌های متعدد، این تحول را در حد انقلابی دیگر در دل انقلاب اسلامی بر­می‌­شمارد.

خردنامه شماره 138 در 192 صفحه به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان به مباحث فکری می‌توانند با پرداخت ده‌هزار تومان این نشریه را از روزنامه فروشی‌های معتبر سراسر کشور تهیه کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس