پنجمین شماره نشریه عصر اندیشه با سه پرونده مربوط به رفراندوم، انقلاب و ساواک، منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، شماره 5 مجله «عصر اندیشه» به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد با پرونده‌هایی درباره «آخرین روزهای ساواک»، «آینده ایران: رفراندوم یا انقلاب»، «آینده‌پژوهی سرنوشت انقلاب اسلامی» و همراه با متن منتشر نشده میزگرد سعید حجاریان، ناصر هادیان، حسین بشیریه و محمدرضا تاجیک درباره «عملیات توسعه سیاسی» در 134 صفحه منتشر شد.
«عصر اندیشه» با رفراندوم، انقلاب و ساواک آمد
عصر اندیشه در بخش «یادبود» خود با عنوان «شاعر نیک‌فرجام» 80 ساله شد، به قلم «علیرضا محمودی ایرانمهر» به بررسی آثار فروغ فرخزاد پرداخته و دست‌خط منتشر نشده شعر «تنها صداست که می‌ماند» را منتشر کرده است. بخش «تاریخ سری» این مجله به پرونده «ناگفته‌های انقلاب 57» اختصاص دارد و گفت‌وگوهای اختصاصی با رئیس کارگزینی و مدیرکل آموزش ساواک و رئیس حفاظت نخست‌وزیری درباره «آخرین روزهای ساواک» و «سرنوشت عالیجنابان ساواک در لحظه‌های انقلاب» به چاپ رسیده است. پرونده ویژه «عصر اندیشه» همراه با آثار و گفتارهایی از محمدرضا کائینی، مظفر شاهدی، یعقوب توکلی، قاسم تبریزی، ابراهیم ذوالفقاری و... است که بخشی از آن‌ها روایت‌های دو مقام سابق امنیتی رژیم پهلوی را درباره سرنوشت ساواک و همکاری مدیران آن با دولت موقت مهندس بازرگان نقد و بررسی کرده‌اند. در این پرونده گفت‌وگویی ویژه با دکتر موسی حقانی، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران درباره تاریخ‌نگاری عصر پهلوی و ناگفته‌هایی از این دوران را می‌خوانیم. حقانی معتقد است «اگر رضاشاه 10 سال بیشتر می‌ماند 45 هزار مفقودالاثر سیاسی داشتیم و اگر محمدرضا می‌ماند سال 1375 از بدهکارترین کشورهای جهان بودیم.» او ادعاهای تاریخ‌نگارانی مانند عباس میلانی، احسان یارشاطر، محمدتوکلی طرقی و چهره‌هایی چون «پرویز ثابتی» را نقد می‌کند و معتقد است «عباس میلانی، مائویستی بود که ساواکی شد.»

همچنین عصر اندیشه در مقاله «آیا نواب تروریست بود» به قلم مریم هوشمند می‌نویسد «اکنون 70 سال از مرگ احمد کسروی و 60 سال از شهادت نواب صفوی می‌گذرد، اما استراتژی مبارزاتی فدائیان اسلام تحلیل نشده است.» نویسنده از نواب به عنوان «اولین انقلابی» یاد می‌کند که بیشتر اهل مباحثات انتقادی و مناظرات عقیدتی بود تا مبارزه مسلحانه، اما ناگزیر و براساس ضرورت، در مقطعی از زندگی سیاسی خود این روش را نیز آزمود.
عصر اندیشه در بخش «شطرنج اندیشه‌ها» متن کامل میزگرد منتشر نشده سعید حجاریان، ناصر هادیان، حسین بشیریه، محمدرضا تاجیک، مسعود پدرام، دکتر محمدجواد غلامرضا کاشی، محمد امجد، سهراب رزاقی و... درباره «عملیات توسعه سیاسی» را پس از 15 سال برای اولین بار در 16 صفحه به چاپ رسانده که عقبه تئوریک ایده رفراندوم در آن بررسی شده است. این میزگرد در کنار یک «مشورت تئوریک به رئیس جمهور روحانی» و با مقاله‌ای تحلیلی درباره «آینده ایران: انقلاب یا رفراندوم» به قلم علی‌اکبر جناب‌زاده» و گفت‌وگویی با دکتر «پرویز امینی» پیرامون «بحران‌های تئوریک دولت حاکم» منتشر شده و ابعاد ایده «رفراندوم» از منظر شاخه‌های مختلف علوم انسانی ماننده جامعه‌شناسی سیاسی، روانشناسی سیاسی، فلسفه و تاریخ تجربیِ دموکراسی و... بازکاوی می شود. پرونده «آینده ایران: رفراندوم یا انقلاب» همراه با اثری چاپ نشده از دکتر حسین بشیریه درباره توسعه سیاسی و شاخص‌های دموکراتیزاسیون است که توسط دکتر مظفر نامدار نقد شده و مقالاتی از رابرت میشلز و آلن دوبونویی نیز منتشر شده است.

پیام فضلی‌نژاد در سرمقاله پنجمین شماره عصر اندیشه با تیتر «تاریخ نفرت»، منطق تاریخی و چارچوب نظریِ نامه رهبر انقلاب به عموم جوانان اروپا و آمریکای شمالی را تحلیل کرده و 3 موج «ماتریالیسم انگلیسی، اومانیسم ایتالیایی»، «قرآن‌ستیزی، اخلاق پروتستان و روح سرمایه‌داری»، «فلسفه مدرن، برده‌داری و دیگری‌ستیزی» را بررسی می‌کند. سردبیر عصر اندیشه در سرمقاله‌اش به طرح این پرسش می‌پردازد که آیا جهان معاصر با گذر از این تاریخ خشونت‌بار، اکنون در عصر گذار از «خلسه مادی» به «فهم قدسی» ایستاده است و می‌توان انتظار داشت موج ماتریالیسم (مادی‌گرایی) که دایره فهم بشر را سخت محدود ساخته، عقب‌نشینی کند تا چنانکه در نامه رهبر انقلاب آمده، فرصت برای جوانان غربی برای «شناخت حقیقت دین» فراهم گردد؟ یا چنین نگرش‌ها و امیدهایی نیز، صرفاً بن‌مایه‌های ایده‌آلیستی و بلکه سورئالیستی دارند و محاسبات و مناسبات حاکم بر دنیای لیبرال سرمایه‌داری ناگزیر دین را به عقب خواهد راند؟ امر قدسی در عصر «خلسه مادی» که هزاره گذشته جهان را از آن خود کرده، چه سرنوشتی خواهد داشت و به فرض گسترش عامدانه «اسلام‌هراسی» در غرب، می‌توان انتظار داشت «سد عاطفی و احساسی» میان بشر غربی و واقعیت جاری شکسته شود؟ همچنین گفت‌وگوی اختصاصی با آیت‌الله جوادی آملی که بخشی از آن اشاره به نامه رهبر انقلاب به عموم جوانان اروپا و آمریکا دارد، با عنوان «پرسش‌های فلسفی از ماهیت علم» در بخش «پاره‌های فکر» عصر اندیشه به چاپ رسیده است. بحث‌های «امکان یا امتناع علم دینی؟»، «علم دینی در عصر زوال غرب» و «روش شناخت حقیقت اسلام در نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی» از محورهای گفتگوی فضلی‌نژاد با این فیلسوف الهی معاصر است.

پرونده ویژه بخش «کتاب نقد» پنجمین شماره عصر اندیشه به «آینده پژوهی سرنوشت انقلاب اسلامی» اختصاص دارد. در این پرونده حجت‌السلام رضا غلامی درباره «مخاطرات یک انقلاب زنده»، آیت‌الله محسن اراکی درباره «آهنگ شتابان بازسازی حوزه»، حجت‌اسلام احمد رهدار درباره «دیالکتیک شور و شعار»، استاد سیدمحمدی مهدی میرباقری درباره «آینده عدالت»، دکتر محمدرحیم عیوضی درباره «سناریونویسی برای آینده انقلاب»، دکتر شریف لکزایی درباره «بازگشت به حکمت» نوشته‌اند و همچنین با دکتر موسی نجفی درباره «سرچشمه‌های آزادی در ایران» گفت‌وگو شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس