کد خبر 396178
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۲

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی تفصیلی در مورد رونمایی از موشک کروز «سومار»، آن را با موشک «خا-55» روسیه مقایسه کرده که 2500 کیلومتر برد دارد.

به گزارش مشرق، در ادامه واکنش‌ها به رونمایی از موشک کروز زمینی «سومار»، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، این موشک را با کروز مدل «خا-55» روسیه مقایسه کرده و نوشته است در صورتی که سومار مانند نمونه روسی عمل کند، برد موشک‌های ایران به جنوب اروپا می‌رسد.

در ابتدای این گزارش، هاآرتص رونمایی از این موشک را «غیرمعمول» خوانده و نوشته است که سومار، «بسیار شبیه» خا-55 با برد 2500 کیلومتر است.

این گزارش می‌افزاید: «این امر ایرانی‌ها را قادر می‌سازد تا اهدافی نه فقط در خاورمیانه، بلکه در شرق و جنوب اروپا را هدف قرار دهند. پیش از این هم گزارش‌هایی از تلاش ایرانی‌ها برای ساخت موشک‌های کروز منتشر شده بود، اما این اولین بار است که آن‌ها علنا از چنین سلاحی رونمایی می‌کنند.»

هاآرتص در ادامه ادعا کرده است که تهران در سال 2001 تعدادی کروز خا-55 از اوکراین خریداری کرده و از آن زمان قصد مهندسی معکوس آن را داشته است.

در بخش دیگری از گزارش هاآرتص آمده است: «موشکی که در تهران از آن رونمایی شد، از لحاظ ظاهری مشابه خا-55 است و روی آن بوستری تعبیه شده که آن را قادر می‌سازد تا از روی دریا یا خشکی شلیک شود. از آنجا که نمونه اصلی روسی این موشک‌ها، از روی بمب‌افکن شلیک می‌شوند، نیازی به بوستر علاوه بر موتور جت، ندارند.»

«تال اینبار» رئیس مرکز فضا و پهپاد موسسه مطالعات راهبردی هوا و فضا فیشر هرتزلیا با بیان اینکه زمان رونمایی از این موشک «بسیار غافلگیرکننده» است، به هاآرتص گفته است که این موشک می‌تواند بخش‌های بزرگی از اروپا را زیر برد خود داشته باشد.

وی همچنین گفت: «ایران سال‌هاست که در حال توسعه سری موشک‌های شهاب است. برای آن‌ها معقول است که همزمان موشک‌های کروز را هم توسعه دهند.»

اینبار افزود: «مخفی کردن موشک‌های کروز ساده‌تر است. آن‌ها کوچکتر هستند، قابلیت حمل بیشتری دارند و می‌توان آن‌ها را از زمین، زیردریایی، بمب‌افکن و حتی کشتی‌های تجاری تغییر کاربری داده‌شده، شلیک کرد.»

هاآرتص در ادامه نوشته است: «موشک‌های کروز در سرعت کمتر از صوت حرکت می‌کنند، همین امر زدن آن‌ها را ساده‌تر می‌کند، اما از آنجا که اندازه آن‌ها نسبتا کوچک است و می‌توانند در ارتفاع پائین حرکت کنند، شناسایی آن‌ها دشوار است.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    مرگ بر اسرائیل کودک کش
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    چرا اروپا .. شما دم دست ترید که :D
  • امین ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    موشکی برای پلمپ شذن
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    مشرق =سانسورق
  • رحمن ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    تا چشم دشمنان ایران عزیز کور شود انشاءالله با برد مرکز آمریکا را هم برادران خواهند ساخت
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    این موشک با موشک کروز یا علی چه تفاوت هایی دارد؟
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    یا علی معادل تاماهاکه حدود ۲۰تا ۲۵ درصد از این کوچیکتره از نظر کاربرد یکسان هستن
  • علیا ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    خیلی یکم ظاهر و ابعاد. دوم برد خیلی بالاتر سوم این برد بالاتر نیاز به سامانه های راهبردی بسیار دقیق تر داره چهارم احتمالا سر جنگی بزرگتر و قوی تر این موشک شباهت فوق العاده ای با خا55 روسی داره. دقیقا میشه ارتقا یافته ی اون موشک دونستش. چون خا55 از روی بمب افکن شلیک میشه اما این موشک از سطح زمین و دریا هم شلیک میشه و به احتمال فراوان نوع موتورش متفاوته. نکته ی خیلی مهمی که از این موشک میشه برداشت کرد چیزی هست که به خود موشک ربطی نداره. برای هدایت یک موشک کروز باید عوارض زمینی مسیری که موشک طی میکنه رو کاملا شناخت. ساخت موشکی با چنین بردی نشون میده که اون دسته از پهپاد های ما که با سنسور های خاص خودشون مخصوص نقشه برداری از عوارض زمین هستند انقدر پیشرفته شدند که میتونند نقشه های مورد نیاز رو در اختیار ما بذارند.
  • محسن ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    سلام. میشه لطف کنید لینک خبرگزاری مطلب چاپی رو هم بزارین.ممنون
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    0 0
    چون دودش نارجی هست از اینرو میشود فهمید سوختش ترکیب نیتروژنی است و سوخت نیتروژنی الان سوخت ضعیفی محسوب میشود و سرعتش هم کم هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس