کد خبر 395863
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷

فرمانده ارشد آمریکایی در دیدار این هفته خود از عراق، دولت حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور را به منظور جلوگیری از گسترش درگیری های فرقه ای به دنبال عملیات تحت حمایت ایران در تکریت تحت فشار قرار خواهد داد.

به گزارش مشرق، روزنامه واشنگتن پست روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم میسی رایان افزود: مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با تاکید بر این که اطمینان دارد عراق در نهایت شبه نظامیان سنی را در تکریت شکست خواهد داد، گفت: نیروهای دولت اسلامی در این شهر تنها چند صد نفر هستند درحالی که نیروهای عراقی و شبه نظامیان تحت حمایت ایران که به سمت مواضع این شهر پیش می روند، بالغ بر 23 هزار نفر می شوند.
وی پیش از عزیمت به عراق در گفتگو با خبرنگاران گفت به نظر وی نکته مهم درمورد عملیات تکریت به ابعاد نظامی آن مربوط نمی شود بلکه عواقب آن از اهمیت بیشتری برخوردارند.

به اعتقاد دمپسی شرایط زمانی مطلوب خواهد بود که به سنی ها اجازه داده شود پس از فتح تکریت به خانه های خود بازگردند و هرگونه که می خواهند به زندگی خود ادامه دهند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: اما اگر پس از اجرای عملیات تکریت چنین شرایطی فراهم نشود، اگر بازسازی انجام نشود، اگر همه مردم در امور مشارکت داده نشوند، اگر مردم مجبور به ترک خانه های خود شوند آنگاه چالشی بزرگ پیش رو خواهیم داشت.

به گفته مقامات آمریکایی دو سوم نیروهایی را که در عملیات آزادسازی تکریت مشارکت دارند، شبه نظامیان تشکیل می دهند.

افزایش قدرت شبه نظامیان تحت حمایت ایران که بسیاری از آنها تا پیش از خروج نیروهای آمریکایی در سال 2011 با آنها می جنگیدند و آزادی عمل بیشتر ایرانیان در عراق به گونه ای که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای سپاه قدس اکنون در این کشور به اجرای عملیات می پردازد، باعث بروز نگرانی در پایتخت های غربی و در میان سنی های عراق شده است.

اتهام هایی بر ضد شبه نظامیان شیعه مطرح می شود مبنی بر این که در مناطق آزاد شده از دست نیروهای دولت اسلامی به آزار سنی ها می پردازند. اما با توجه به ضعف نیروهای امنیتی عراق و تصمیم کشورهای غربی درمورد اعزام نکردن نیرو به این کشور، توان جنگی شبه نظامیان برای مقابله با دولت اسلامی ضروری به نظر می رسد.

مداخله آشکار ایران در عراق بار سنگینی بر دوش مشارکت نظامی دوباره شکل گرفته آمریکا و عراق محسوب می شود. سربازان آمریکایی تابستان گذشته پس از گسترش درگیری ها در سوریه و تصرف بخش های زیادی در شمال و غرب این کشور به دست نیروهای دولت اسلامی به عراق بازگشتند.

دمپسی گفت از سران عراقی خواهد پرسید که آیا ایران هم مانند آمریکا می خواهد عراق در آینده یک کشور چند فرقه ای باشد، شرایطی که به گفته مقامات آمریکایی باید در این کشور برقرار شود تا به تنش هایی که موجب پدید آمدن دولت اسلامی شده است، خاتمه داده شود.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    خخخ منظور نگرانی سعودی،قطر و اسرائیل است وگرنه بقیه ی نگران نیستند
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    بی شرف ها میخوان جنگ اسلام با این تروریستهای نفهم را جنگ بین شیعه سنی جلوه بدن
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    ماشین آدم کشی شیطان بزرگ! مثل فرشته های مهربان بی گناه حرف می زنه! دیو خبیث آتش افروز وقتی حریف مردان بزرگ نمی شود، سعی می کند بینشان تفرقه و جدایی بیاندازد.
  • ایرانی ضد غرب ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    ترسوتر از امریکایی واسراییلی وجود ندارد اگر مرد هستید که نیستید چرا در انزوا به سر میبرید چرا با داعش نمیجنگید
  • مهدی ص ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    دارن میسوزن فکرنمیکردن شیعیان انقدر خوب وضربتی عمل کنند بتازید وشهر دیکتاتور ملعونو به اتش بکشید سربازان اسلام بعدش نوبت کسایی است که داعشو درست کردند اقای دمپسی
  • مرتضی ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    چرا شما امریکایی ها نمی خواهید این را بفهمید که ایرانی هیچوقت چشم به خاک کسی نداره ولی در عوضش خاکشو با خونشم عوض نمیکنه.سرزمین ایران ان هم ایرانی اسلامی
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    اومده داعش رو نجات بده ولی فایده ای نداره کارش تمومه
  • محمدحافظ ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    خخخخخخخخ...ادم اینقدر نفهم!!!
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    حرف مفت زده مردم سنی و شیعی و کرد با هم مناطق مختلف عراق و سوریه رو آزاد کردن آمریکا به جز کارشکنی و کمک به داعش کاری نکرده آمریکا حق دخالت در امور داخلی دیگر کشورها رو نداره
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    عوضی. وقتی در خبر ها خواندم این یارو می ره عراق گفتم حتما می خواد اطلاعاتی برای داعش جمع کنه. حالا برای ما شدن دایه بهتر از مادر نگران نظامیان سنی !!!!!!!!!! هستند. باید منتظر پاتکشون تو جبهه تکریت باشیم.
  • مجید ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    آخه خداوکیلی نگاه کن چه کسیایی دایه مهربون تر از مادر میشن؟ آخه کفتار پیر تو برو بفکر کفنت باش که معلوم نیست چند روز دیگه سقط میشی!!!! تو رو چه به تحلیل و تفسیر بدقیافه. بخدا این آمریکایی هایی که من شناختم پخخ بگی شب از ترس خوابشون نمیبره. تا دیدن داعشی های کثافت جون گرفتن و مبادا از اینکه آتیش این داعش گور به گور شده نکنه دامن خودشونم بگیره از عراق فرار کردن اونوقت نشستن تو اتاقشون با صدهزارتا محافظ اطراف اون ساختمان ننگ سفیدشون ضر میزنن. خب کفتار پیر اگه جرات داری مثل حاج قاسم فقط برو تو خیابونا بغداد قدم بزن نه تکریت و ...، اونوقت بیا ضر بزن ماشین آدم کش
  • سروش ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    آخه ایران متهم دریف اول حمایت از تروریسم از دیدگاه غربیها و ناتو بوده حالا داره بدجوی پوز داعش رو به خاک می ماله که تروریستهای مورد حمایت غربیها و ناتو هستند حتی اسم حزب الله لبنان هم توی لیست گروههای تروریستی از دیدگاه غربی ها و ناتو قرارداره حالا هم حزب الله و هم ایران علیه داعش دارند می جنگند و شهید داده اند مردم دنیا هم دارند می بینند که کی داره به گسترش تروریسم بین المللی دامن می زنه و تأمین سلاح و مهمات و تجهیزات براشون می کنه غرب و ناتو یا ایران حزب الله ؟؟؟
  • امیر ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    چهار تا ستاره داره ! بخاطر اینهمه بیشعوریش چندتا ستاره دیگر هم میخواد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس