از آنجا که شان رییس سازمان سینمایی اجل از این است که بخواهند نام 14 فیلم جنگی مورد ادعا را توضیح دهند با افتخار این وظیفه را عهده دار می شویم و نام آنها را فقط به عنوان مشت نمونه خروار توضیح می دهیم.

گروه فرهنگی مشرق - حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی چند روز پیش در استودیو شبکه دو حاضر شد و بدون ذکر اسامی آثار سینمایی ادعا کرد در طول مدیریتی وی ۱۴ فیلم با موضوع دفاع مقدس ساخته شده و یا در حال ساخت است. 

پشت بندش رسانه ها هرچه چرتکه انداختند دیدند در جشنواره فیلم فجر امسال تنها فیلمهای " تا آمدن احمد"، "حکایت عاشقی" و "تگرگ و آفتاب" از تولیدات سالجاری با موضوع دفاع مقدس بوده اند. فیلم" بدون مرز" نیز محصول موسسه شهید آوینی است که تا اینجا می شود 4 تا.

بعد هم حتی صدای حمید بهمنی مدیرعامل موسسه شهید آوینی و فیلمساز درآمد که :
آماری که آقای ایوبی ارائه می دهند هیچگونه همخوانی با عملکردش ندارد. اطلاعاتی که ایشان ارائه دادند درست نیست و ما به غیر از تعداد بسیار معدودی از فیلم ها که برخی حتی ارتباط چندانی با سینمای دفاع مقدس نداشتند فیلمی مربوط به این حوزه ندیده ایم. فکر می کنم آماری که آقای ایوبی اعلام کرده بر اساس اطلاعات غلطی است که به وی ارائه شده است.

مطمئناً آقای ایوبی از اینکه در سال گذشته فیلم خوب و قابل دفاعی در حوزه دفاع مقدس نداشتیم اطلاع کافی دارند و این مسأله ای است که برای همه فعالان فرهنگی مشخص است.

بعد هم گفت : آقای ایوبی بهتر است برای روشن شدن اذهان عمومی حداقل اسامی فیلمهای در دست نولید و نام کارگردانان و سایر سازندگان آنها را اعلام کنند تا ابهامی ایجاد نشود.  

حالا از آنجا که شان ایشان اجل از این است که بخواهند این نوع موارد بدیهی را  توضیح دهند و از این قبیل امور، اینجانب  با افتخار شخصا این وظیفه را عهده دار می شوم و نام این 14 فیلم را فقط به عنوان مشت نمونه خروار توضیح می دهم.اما پیش از آن باید عرض کنم منظور رییس سازمان سینمایی 14 فیلم جنگی بوده است که با فیلم های دفاع مقدسی کاملا متفاوت است. در فیلم های دفاع مقدسی روح حماسه دفاع مقدس جاری است.اما هر فیلمی که درآن تفنگ و ترقه باشد و تیر در کنند جزء فیلم های جنگی است.


14 فیلم جنگی و چندین فیلم شبه جنگی

1-    دو : در این فیلم پرویز پرستویی بازی می کند.با همان شکل بازی در آژانس شیشه ای. تو دار است. زیاد حرف نمی زند. تلاش می کند تا عادی و مثل بقیه مردم باشد.اما در انتهای ذهنش و پس روحش چیزی هست که نمی گذارد نسبت به مشکلات اطرافش بی تفاوت باشد. با این اوصاف چون آژانس شیشه ای فیلم جنگی بود و بازیگر مشترک با این فیلم دارد در نتیجه فیلم « دو » هم جنگی به حساب می آید.تازه جز این؛ یک دلیل دیگر هم هست: یکی از دوستان شخصیت اصلی فیلم ( که البته در این فیلم اشاره ای به او نشده است) سابقه حضور در جبهه را داشته است. پس تا حالا با احتساب 4 فیلمی که در مقدمه گفتم، شد 5 فیلم 

رونمایی از نام 14 فیلم جنگی دوره ایوبی

2-     فیلم "ماهی سیاه کوچولو” به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه‌کنندگی  محمدرضا شفیعی  درباره حادثه آمل در اوایل پیروزی انقلاب است و در آن مریلا زارعی و مصطفی زمانی به ایفای نقش پرداخته اند و کلی تفنگ و اسلحه های مختلف در آن هست و مگر می شود جزء فیلم های جنگی به حساب نیاید؟این ششمی

رونمایی از نام 14 فیلم جنگی دوره ایوبی

3-    هفتمین فیلم هم مرگ ماهی است.یعنی این فیلم آنقدر اسمش به اسم « ماهی سیاه کوچولو » شبیه است که اصلا راه ندارد آن را در زمره فیلم های جنگی به حساب نیاورد.

4-    در جشنواره امسال یک فیلم کاملا جنگی بود به نام « حکایت عاشقی». فیلم دیگری هم بود با نام « دوران عاشقی» که نه ربطی به جنگ داشت و نه دفاع مقدس.درباره زن و مردی بود که در زندگی مشکلی برایشان پیش می آمد و ...
اما اسم فیلم هم آنقدر شبیه فیلم جنگی « حکایت عاشقی» است که خودبخود جنگی محسوب می شود و می شود هشتمین فیلم

5-    فیلم نهم، یحیی سکوت نکرد است. اسم این فیلم شبیه فیلم های جنگی نیست.اما نام این فیلم خودبخود آدم را یاد جنگ می اندازد.

6-    و اما دهمین فیلم خداحافظی طولانی است که آدم را یاد فیلم « خداحافظ رفیق» بهزادبهزادپور می اندازد.فیلم بهزادپور جنگی است و درباره دفاع مقدس
 
7-    فیلم یازدهمی که بی بروبرگرد نمی شود در لیست فیلم های جنگی قرارش نداد فیلم « کوچه بی نام » است .حدود دو ایستگاه  بالاتر از خانه شخصیت اصلی این فیلم  ( فرهاد اصلانی) خانه یک رزمنده است که ماجراهایش چند سال پیش در یک فیلم جنگی  آمده بود و حالا در این فیلم ماجرای یکی از هم محلی های آن رزمنده روایت شده است.

8-    مگر می شود درباره فیلم جنگی حرف زد و مزار شریف را از یاد برد.کلی اسلحه..کلی شلیک..کلی ترق ترق...که حاصلش می شود دوازدهمین فیلم جنگی

رونمایی از نام 14 فیلم جنگی دوره ایوبی

9-    روباه هم چند صحنه زد و خورد و اسلحه کشی دارد که شکی برای قراردادنش در شماره سیزدهم لیست فیلم های جنگی باقی نمی گذارد.
 
10-    چهاردمین فیلم مورد اشاره ایوبی هم احتمالا شرفناز بوده که اصلا با شلیک یک گلوله  از سوی تک تیرانداز آغاز می شود

رونمایی از نام 14 فیلم جنگی دوره ایوبی
 
11-تازه جناب ایوبی بجز اینها فیلم هایی را که خیلی جنگی نبوده اند در لیستش نیاورده و گرنه این لیست خیلی بلند بالا می شد. فیلم هایی مثل «ارغوان» که هر مخاطبی را یاد آن تصنیف مشهور در باره دفاع مقدس می اندازد: می گذرد کاروان....روی گل ارغوان ، یا فیلم ایران برگر که در آن هم ترقه و تفنگ هست و عصر یخبندان که فیلم اول کارگردانش« ضد گلوله» دفاع مقدسی بوده و طبیعتا در تمام فیلم های دیگرش می شود ردی از آن یافت..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مستانه ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    النفاق ماالنفاق وماادراک مالنفاق که شاخ و دم نداره همینه دیگه
  • متن ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    احتمالا یه گزارش بهش دادن. به جای 4 خونده 14. مثلا جمله اینجوری بوده: «تعداد فیلم های جنگی، 4است». شمام باشید اینو میخونید 14 دیگه.
  • علی ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    خوب بود.... یعنی مطلب خوبی بود.
  • علی ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    خوب بود.... یعنی مطلب خوبی بود.
  • علیرضا اهواز ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    ما فقط توی حوزه دفاع مقدس و یا انقلاب اسلامی مشکل نداریم ؛ مشکل ما کل ساختار سینماست که همون سینمای بدون دغدغه و رئالیست دوره پهلویه و آرمانگرایی توش هیچ نشانی نداره . سالی صد تا فیلم تولید میشه ولی از بینشون پنج درصد فیلم آرمانگرا یا روایی درباره چیزی که مردم ایران میخوان یا چیزی که به سر مردم ایران رفته نیست.به هر صورت خانه از پایبست ویران است
  • حقگو ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    فیلم حکایت عاشقی دفاع مقدسی است ؟ هر ابلهی تشخیص می دهد که دفاع مقدس مورد سوء استفاده قرار گرفت و توهین های این فیلم به فرهنگ دفاع مقدس را به غیر از دشمنان اسلام و ایران انجام نمی دهند
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    این قلم مجتبی امینی بود یا بهمنی ؟!؟! :/
  • محمد ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    0 0
    به روشن فکرا پول ورسانه ندن درست میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس