نایب‌رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: آقای نعمت زاده یا باید تحولات اساسی در ساختار تجاری خود بگنجاند و یا باید به شکلی پاسخگوی مجلس باشد در غیر اینصورت استیضاح خواهند شد.

 به گزارش مشرق، محمدرضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، با اشاره به تجمع اعتراض آمیز روز چهارشنبه در برابر وزارت صنعت اظهار کرد: با توجه اتفاقات رخ داده مسئله استیضاح آقای نعمت زاده مطرح است و تعداد زیادی از نمایندگان پیگیر این مسئله هستند.

وی افزود: وضعیت وزارت صنعت، معدن و تجارت به جهت مدیریتی و اقداماتی که باید انجام دهد، وضعیت مطلوبی نیست و  آقای وزیر هم دو کارته  است. وی ادامه داد: آقای نعمت زاده در لبه استیضاح قرار دارد و احتمال دارد در قالب سوال سوم و یا طرح استیضاح از وزارت صنعت کنار گذاشته شوند.

نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با انتقاد از مشکلات بخش تولید به نسیم بیان کرد: وزارت صنعت باید برنامه عملیاتی خود را در حوزه تولید انجام دهد و شکل کار را به نحوی مدیریت کند که از تولید ملی حمایت شود.

پورابراهیمی با انتقاد از حجم بالای قاچاق در کشور خاطرنشان کرد: یکی از راه های مهم حمایت از تولید ملی مبارزه با قاچاق کالا در کشور است که اخیرا رهبر معظم انقلاب در نشستی که با مجموعه مهندسین کشور داشتند روی این مسئله تاکید کردند و حتی بیان ایشان این بود که عدد و رقم ها درباره قاچاق نگران کننده است.

وی افزود: 20 میلیارد دلار سالانه ارزش کالاهای وارداتی در کشور است بنابراین با توجه به این وضعیت و شرایط به نظر می رسد یکی از کارهایی که وزارت صنعت در حوزه حمایت از تولید باید انجام دهد، بحث مبارزه با قاچاق است، اما قانون مبارزه با قاچاق در حال حاضر به خوبی اجرا نمی شود.

نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی ادامه داد: از 7 اسفند 92 که این قانون ابلاغ شده و الان که بیش از یک سال از آن می گذرد دولت موظف بوده است که ظرف سه ماه آئین نامه های اجرایی ان را بنویسد.

قانون شکنی وزارت صنعت در مبارزه با قاچاق

پورابراهیمی با اشاره به وظایف وزارت صنعت در این قانون عنوان کرد: یکی از آئین نامه های اجرایی این قانون ماده 13 است که وزارت صنعت را مکلف می کند که کد شناسه و کد رهگیری را برای کالاها اعلام کند و در حال حاضر این سوال مطرح است که  با وجود گذشت یکسال وزارت صنعت برای اینکه تشخیص دهد یک کالا از مبادی قاچاق و یا رسمی وارد کشور شده است و در راستای حمایت از تولید چه اقدامی انجام داده است؟

وی با انتقاد از رویه وزارت صنعت در این زمینه تصریح کرد: در حال حاضر  نه آئین نامه ای وجود دارد و نه اقدامی و حتی طرح شبنم با توجیه داشتن ایرادات مختلف رفع شد و جایگزینی برای آن ارائه نشد، تا یکی از موضوعات اساسی کشور در این زمینه معطل بماند.

نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی خاطرنشان کرد: در ماده پنج قانون مبارزه با قاچاق دولت باید سامانه اطلاعاتی برای ورود کالا ترخیص کالا انبارداری حمل و نقل و توزیع را در کشور راه اندازی کند و همه دستگاه ها موظفند به این سامانه مجهز شوند، ولی در حال حاضر سوال ما این است که این سامانه بعد از یک سال چه وضعیتی دارد؟

پورابراهیمی با بیان اینکه ادامه داد: وقتی ما در یک موضوع خیلی اولیه در مبارزه با قاچاق این قدر ضعیف عمل می کنیم واقعا باید چه انتظاری نسبت به پایین آمدن آمار قاچاق داشته باشیم؟

وی با بیان اینکه " نعمت زاده و آخوندی از روز اول اعتقادی به اجرای قانون مبارزه با قاچاق نداشتند " به نسیم تصریح کرد: برخی از وزرا مثل وزیر راه و شهرسازی  و وزیر صنعت نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و درخواست دادند ماده 76 قانون برنامه پنجم  در خصوص این قانون اجرایی شود یعنی به استناد تبصره ای از مواد 76 قانون برنامه پنجم اگر سران سه قوه در جلساتشان تصمیم گرفتند که این قانون مخل تولید و برنامه های اقتصادی کشور است این قانون اجرایی نمی شود.

این نماینده مجلس افزود: بنابراین نه تنها در این حوزه کار اجرایی نشد که آن ها حتی به دنبال توقف قانون رفتند تا قانون معطل بماند، با این وضعیت ما میزان قاچاق در کشور را بالاتر از چیزی که رهبری اعلام کرده اند،یعنی بالغ بر 25 میلیارد دلار ، می دانیم.

پورابراهیمی در تشریح نقش وزارت صنعت در این مسئله بیان کرد: این وضعیت اسف بار یعنی تیر خلاص به تولید ملی و بخش زیادی از این وضعیت به دلیل عملکرد وزارت صنعت است و آقای وزیر باید حتما پاسخگو باشد و این دغدغه رهبری و مردم را برطرف کند.

وی در خصوص احتمال استیضاح نعمت زاده گفت: آقای نعمت زاده یا باید تحولات اساسی در ساختار تجاری خود بگنجاند و یا باید به شکلی پاسخگوی مجلس باشد در غیر اینصورت استیضاح خواهند شد.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس