کد خبر 394478
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

یک خبرگزاری غربی در گزارشی درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به ریاض نوشت که جان کری برای کاهش نگرانی‌های عربستان سعودی درباره قدرت گرفتن ایران پس از توافق هسته‌ای احتمالی به این سفر می‌رود.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه در گزارشی با موضوع سفر وزیر خارجه آمریکا به ریاض، نوشته است که جان کری در این سفر تلاش می‌کند نگرانی‌های عربستان از قدرت گرفتن ایران پس از توافق هسته‌ای را تسکین دهد.

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 این بار در شهر «مونترو» سوئیس با حضور محمدجواد ظریف و جان کری در حال پیگیری است، قرار است وزیر خارجه آمریکا پس از پایان گفت‌وگوها به ریاض برود.

تعامل آمریکا و عربستان سعودی در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران همواره یکی از تاکیدات مقامات واشنگتن و ریاض بوده است تا جایی که در یکی از دورهای قبلی مذاکرات،‌ سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی با سفر به وین، در هواپیما با همتای آمریکایی دیدار کرد و پیگیر مذاکرات هسته‌ای شد.

در گزارش رویترز به نقل از یک دیپلمات ناشناس کشورهای حاشیه خلیج فارس آمده است: «سعودی‌ها می‌ترسند اوباما به خاطر میراث ریاست جمهوری خود به ایرانی‌ها توافق هسته‌ای داده و اینکه این توافق سبب دادن یک جایگاه خاص منطقه‌ای به این کشور شود».

در ادامه گزارش آمده که جان کری پادشاه جدید عربستان و دیگر مقامات آن را در جریان مذاکرات هسته‌ای قرار خواهد داد و همچنین  با دیگر مقامات ارشد خلیج فارس دیدار می‌کند اقدامی که رویترز آن را «تلاشی برای اقناع آنها» درباره نفع این کشورها از توافق هسته‌ای احتمالی خواند.

یک مقام ارشد دولت اوباما که نخواست نامش فاش شود، ادعا کرد که واشنگتن هم مانند کشورهای عربی درباره نقش ایران به ویژه در سوریه، ‌یمن و روابطش با حزب‌الله لبنان «نگران» است. این مقام ناشناس گفت: «آنچه نیاز به انجام داریم آن است که استراتژی‌های مناسبی برای مقابله با هرگونه رفتار تحریک‌آمیز بی‌ثبات‌کننده‌ای داشته باشیم و این بسته به آن است که ما چه کار موثری در مناطقی از قبیل سوریه و یمن می‌توانیم بکنیم».

در همین ارتباط یک عضو ارشد ناشناس وزارت خارجه آمریکا هم به رویترز گفت: «وزیر خارجه کری این موضوع را کاملا مشخص خواهد کرد که ما نگرانی‌های آنها را درباره امنیت منطقه درک کرده و ما هم در این باره نگرانی داریم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس