کد خبر 398322
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸

مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت تولید‌کننده بخش صنعت در فصل بهار ۱۳۹۳ به عدد ۱۹۲.۱ رسید که نسبت به فصل گذشته ۱۴.۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۸.۷ درصد افزایش داشته است.

 به گزارش مشرق، مرکز آمار ایران اعلام کرد: شاخص قیمت تولید‌کننده بخش صنعت در فصل بهار ۱۳۹۳ به عدد ۱۹۲.۱ رسید که نسبت به فصل گذشته ۱۴.۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۸.۷ درصد افزایش داشته است.

بخش‌های زیر به ترتیب بیشترین تاثیر را در تغییرات فصلی این شاخص داشته‌اند:

شاخص قیمت بخش «صنایع تولید زغال‌‌سنگ ـ پالایشگاه‌های نفت» با ۴۵.۸ درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۱۶۷.۲، بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل بهار داشته است. رشته فعالیت «تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه شده» با ۴۵.۸ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است.

شاخص قیمت بخش «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» با ۳.۴ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد ۲۱۵.۵ رسید؛ این بخش رتبه دوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت «تولید وسایل نقلیه موتوری» با ۳.۴ درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته است.

شاخص قیمت بخش «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی» با ۴.۲ درصد افزایش نسبت به فصل قبل به عدد ۲۱۶.۷ رسید؛ این بخش رتبه سوم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت‌های «آماده‌سازی و آرد کردن غلات و حبوبات» با ۷.۴ درصد، «عمل‌آوری و حفاظت میوه‌ها و سبزی‌ها» با ۱۸.۳ درصد، «تولید فرآورده‌های لبنی با ۳.۴ درصد» و «تولید قند و شکر» با ۴.۴ درصد افزایش نسبت به فصل قبل، به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته‌اند.

شاخص قیمت بخش «تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی» با ۶.۰ درصد افزایش نسبت به فصل قبل و رسیدن به عدد ۱۷۶.۶، رتبه چهارم تاثیرگذاری در افزایش شاخص کل را به خود اختصاص داده است. رشته فعالیت‌های «تولید سیمان، آهک و گچ» با ۶.۴ درصد، «تولید آجر» با ۱۴.۴ درصد و «تولید محصولات ساخته شده از بتن سیمان و گچ» با ۷.۴ درصد افزایش نسبت به فصل قبل، به ترتیب بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص این بخش داشته‌اند.

بخش‌های «صنایع محصولات شیمیایی» با ۴.۲ درصد و «تولید محصولات فلزی فابریکی به جز ماشین‌آلات» با ۲۰.۵ افزایش نسبت به فصل قبل به ترتیب رتبه‌های بعدی را در افزایش شاخص کل داشته‌اند.

تغییرات شاخص قیمت در سایر بخش‌ها، تاثیر جزئی در تغییر شاخص کل بخش صنعت داشته است؛ در میان این بخش‌ها تنها عدد شاخص مربوط به بخش‌های «تولید دارو، تلویزیون و دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی» و «تولید فلزات اساسی» نسبت به فصل قبل کاهش داشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس