وزیر خارجه آمریکا امروز برای دفاع از لایحه بودجه‌ای به مجلس نمایندگان آمریکا می‌رود که در آن بند ویژه‌ای برای مقابله با گروه‌های تحت حمایت ایران پیش‌بینی شده است.

به گزارش مشرق، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که به تازگی از محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای با ایران بازگشته، امروز (سه‌شنبه) راهی کمیته روابط خارجی سنا می‌شود.

وی در این جلسه استماع که با عنوان «بررسی منابع، اولویت‌ها، منابع و برنامه‌های لایحه بودجه سال مالی 2016 وزارت خارجه» برگزار می‌شود، از بودجه درخواستی برای دستگاه دیپلماسی آمریکا، دفاع خواهد کرد.

بررسی این درخواست 180 صفحه‌ای بودجه که اوایل ماه جاری میلادی تقدیم کنگره شد، نشان می‌دهد دولت آمریکا در سال مالی آینده (که از ابتدای اکتبر 2015 آغاز می‌شود) برنامه ویژه‌ای برای مقابله با گروه‌هایی که واشنگتن آن‌ها را تحت حمایت ایران می‌داند، دارد.

بودجه تخصیص یافته برای این بخش، زیرمجموعه بودجه‌ 390 میلیون دلاری است که تحت عنوان منع اشاعه و مبارزه با تروریسم، درخواست شده است. در توضیح این بند از بودجه آمده است: «این منابع ایالات متحده را قادر می‌سازد تا فعالیت‌هایش در حمایت از مبارزه با تروریسم، مبارزه با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و مواجهه با بحران را ارتقا داده و ضمنا از شرکایش که در خط مقدم مبارزه با تروریسم هستند، پشتیبانی به عمل آورد.»

وزارت خارجه آمریکا در بودجه درخواستی خود، «مبارزه با تروریسم مورد حمایت ایران» را یکی از اهداف راهبردی منابع تخصیص یافته در این بند از لایحه عنوان کرده است.

در توضیح این بخش آمده است: «برای مبارزه با تروریسم مورد حمایت ایران، این منابع ظرفیت‌های قانونی لازم برای مقابله با شبکه خارجی حزب‌الله را فراهم کرده و به دولت‌ها (از جمله از طریق ایجاد رژیم‌های تحریم) در مبارزه با تأمین مالی و فعالیت‌های غیرقانونی تروریست‌های مرتبط با ایران و حزب‌الله کمک می‌کند.»

در ادامه این سند آمده است که این منابع مالی «توان شرکای کلیدی‌مان را برای محدود کردن توان ایران جهت ایجاد نیروهای شبه‌نظامی و شبکه‌های تروریستی موثر، نظیر کتائب حزب‌الله و عصائب (اهل) الحق، و محدود کردن نفوذ آن‌ها، افزایش می‌دهد.»

در هفته‌های اخیر بسیاری از رسانه‌های غربی در اقدامی که هماهنگ به نظر می‌رسد، با تهیه گزارش‌های متعدد از فعالیت گروه‌های مردمی عراق، از جمله بسیج عمومی که بعد از ظهور گروه تروریستی داعش و با هدف مبارزه با این گروه شکل گرفته، بحران در خاورمیانه را مسئله‌ای فرقه‌ای جلوه داده و ایران را به عنوان عامل این وضعیت معرفی کنند. رسانه‌های غربی در همین راستا، گروه‌های مردمی در عراق را «شبه‌نظامیان شیعی» و گروه تروریستی داعش را «شبه‌نظامیان سنی» توصیف می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه نیز قرار است با حضور در مجلس نمایندگان نیز از این لایحه بودجه دفاع کند. مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در حالی در جریان است که بر اساس توافق ژنو واشنگتن تنها به لغو تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای متعهد شده است. برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که حتی در صورت توافق هسته‌ای، احتمال دارد آمریکا به بهانه‌های دیگر نظیر حمایت از گروه‌های مقاومت و همچنین مسائل حقوق بشری، بار دیگر تحریم‌هایی علیه تهران وضع کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس