امام خامنه ای در یازدهمین روز از فروردین ماه سال 1389 با حضور در این یادمان خطاب به جوانان میهن فرمودند: « عزم راسخ شما، هوشمندی و بصیرت شما، ایستادگی و قاطعیت و شجاعت شما میتواند همه‌ی دشمنان را هرچند بظاهر بزرگ و نیرومند باشند، به شکست بکشاند.»

گروه جهاد و مقاومت مشرق - یادمان زیارتی فتح المبین در نزدیکی شهرستان شوش واقع شده و با توجه بر برگزاری اردوهای راهیان نور دانش آموزی در چندین ماه سال بازدید کننده دارد. این یادمان با نظر به وجود شیارها و پرداخت های هنرمندانه جذابیت و حال و هوای جالبی دارد. محل یادمان بهانه ای است تا زائرین راهیان نور با عملیات بزرگ و تعیین کنندۀ فتح المبین آشنا شوند.
یادمان زیارتی و منطقۀ عملیاتی فتح المبین
دسترسی زائرین راهیان نور به این یادمان با صفا در غرب شهر دانیال نبی (س) کار سختی نیست ولی دل کندن از حال و هوای دوست داشتنی اش حقیقتاً دشوار و مشکل است. حضور در محفل خاطرات فتح المبین دستاویزی است تا ضمن تنفس در هوای غرور آفرین نوروز 61  با جغرافیایی جبهه خوزستان نیز آشنا شویم. یکی از پیچیدگی های نبرد در خوزستان همین شکل عوارضی است که در زیاتگاه فتح المبین مشاهده می شود. این آشنایی دریچه ای است تا عظمت کار طراحان عملیات فتح المبین را بهتر درک کنیم.

احمد متوسلیان، محمد ابراهیم همت و محمود شهبازی از جبهه های غرب آمده بودند و حسن باقری روی نقشه توجیهشان می کرد. به باقری کنایه می زدند که فکر می کردیم اطلاعات مهمی بهمان می دهید. انگار این جا به جای منطقه، نقشه نشان آدم می دهند و آدم را روی کاغذ توجیه می کنند. باقری گفت برادر احمد توجیه در جنوب متکی به نقشه است و شرایط با جبهۀ غرب فرق دارد. منطقه وسیع است و آن قدر شیار و ارتفاع هست که کاملاً با غرب و آنچه شما می توانید از بالای ارتفاع دو سه هزار متری ببینید کاملاً متفاوت است. اطلاعات نقشه ها حاصل یک سال کار شناسایی میدانی و عکسبرداری هوایی متوالی از منطقه است. اگر بخواهید در دشت ها و تپه ماهورهای جنوب بدون نقشه حرکت کنید در همان قدم اول زمینگیر می شوید. باقری آنها را به منطقه برد، توجیهشان کرد و با دوربین تک تک عارضه ها را نشانشان داد. احمد به شهبازی و همت گفت حق با برادر باقری است این جا بدون نقشه نمی شود هیچ کاری کرد.

در این منطقه تعدادی از رزمندگان قرارگاه فجر به فرماندهی شهید بقایی با دشمن درگیر شدند که به شهادت چند تن از آنها منجر شد. نامگذاری شیارهای یادمان بیاد همان شهدا انجام شده است.

هشت شهید گمنام از سال 1380 در این یادمان میزبان دلهای مشتاق زائرین هستند.

عملیات فتح المبین

*منطقه: جبهه جنوبي – شوش و دزفول

*رمز: يا زهرا (سلام الله عليها)

*تاريخ: 2/1/61 تا 10/1/61

*هدف: آزاد سازي منطقه غرب دزفول و جاده دزفول – دهلران و تامين انديمشك، شوش ، دزفول و جاده انديمشك – اهواز

*وسعت منطقه آزاد شده : 2400 كيلومتر مربع

پیش از شروع عملیات محسن رضایی فرمانده وقت سپاه برای رسیدن به اطمینان قلب به قرآن مراجعه کرد. آیۀ 18 سورۀ فتح (لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَأَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا) آمد و نام عملیات از آیات همین سوره اقتباس شد.

پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات شوق آفرین فتح المبین موجی از شادی و شعف را در سراسر ایران گستراند و موجب تقویت روحیۀ جبهه ها شد. بازتاب داخلی و خارجی فتح المبین بیانگر این واقعیت است که پس از گذشت 18 ماه از آغاز جنگ، سازمان رزمی نیروهای ایران به جایگاه قابل قبولی رسیده بود و همین امر مقدمه آزادسازی خرمشهر گردید.

صدام که در روز نخستین جنگ مصاحبه اش را نیمه تمام گذاشته بود تا 3 روز بعد در اهواز آن را تمام کند، مجبور به پذیرش شکست شد ولی در اقدامی مضحک برای جلوگیری از تخریب چهره بین المللی خود فرار ارتش بعث را عقب نشینی تاکتیکی خواند. فضاحت شکست به حدی بود که وی برای سرپوش گذاشتن بر ضعف ارتش عراق، گفت: «من از کلمۀ اسیر نفرت داشته و دارم، ولی برادران طبیعی است که د جنگ ها نظامیانی اسیر می شوند. آنهایی که به اسارت در آمده اند جزو نیروهای بی تجربه بوده اند.»

نکتۀ ویژه

امام خامنه ای در یازدهمین روز از فروردین ماه سال 1389 با حضور در این یادمان خطاب به جوانان میهن فرمودند: « عزم راسخ شما، هوشمندی و بصیرت شما، ایستادگی و قاطعیت و شجاعت شما میتواند همه‌ی دشمنان را هرچند بظاهر بزرگ و نیرومند باشند، به شکست بکشاند.»

دلنوشته

به فتح المبین که رسیدیم ، خاک آغوش استقبالش را گشوده بود تا ما را میهمان دنیایی تازه کند

دنیای که خبر از « إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا » می دهد

نه! گفتن از آن فتح بزرگ، کار ما نیست

کاش حسن باقری اینجا بود از آن روزها برای ما می گفت ...

حالا در این شیارها که قدم بزنی، نَفَست بوی ارادۀ إلهی می گیرد

بوی خوش وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا ...

به دوربین های خبری رسانه های رنگارنگ عالم بگویید، در نیروگاههای هسته ای و پادگان های نظامی به دنبال دلیل سربلندی ما نباشند. ما شگرد فتح را از دل این خاکها بیرون می کشیم ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس