وی افزود: اقدام به اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل برای مقابله با آلودگی هوا یک تصمیم کیلویی بوده و نشان می‌دهد مدیریت و شناخت دقیقی نداریم و حتی اجرای این طرح صرفا 6 درصد در بحث کاهش آلودگی موثر است اما نظم زندگی مردم را به هم می‌ریزد.

 به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف امروز در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار داشت: در شهرداری تهران هدف مشخص و روشنی را مدنظر داریم که بر مقوله ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در بُعد مادی و معنوی معطوف است.

وی افزود: امروز مهم‌ترین چالشی که مانع رسیدن به هدف ارتقای کیفیت زندگی می‌شود، بحث آلودگی هواست. یک نگرش علم‌محور، دقیق و با تاکید بر خرد جمعی باید برای مساله آلودگی هوا چاره‌اندیشی کند.

شهردار تهران ادامه داد: اگر شعار آسمان آبی زمین پاک شعار امروز همه ما در شهر تهران است، باید گفت که این موضوع هدف قطعی ما است و تمام برنامه‌های شهرداری تهران و حرکت شهروندان باید به سمت تحقق این هدف باشد.

قالیباف ادامه داد: در سال 84، 27 هزار کشته در تصادفات داشتیم که از سال 84 این روند سیر نزولی یافت و به 14 هزار نفر رسید. چه اتفاقی افتاد که توانستیم رشد بی‌رویه‌ای را که می‌توانست منجر به 60 هزار کشته تصادفات در سال 93 بشود را کاهش دهیم؟

وی گفت: در دهه 70 وقتی آمار آلودگی هوا را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌شود که بیشترین آسیب از ناحیه گاز CO2 است اما امروزه در شرایط آلودگی هوا گاز CO2 در مجموع آلاینده‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: در نگاهی سیستمی که در دهه اخیر بر شهرداری تهران حاکم است، نخستین گام شناخت دقیق مساله و کارشناسی آن برای افزایش کیفیت زندگی مردم است و پس از آن در بُعد اصلاح روش‌ها و فرآیندها، سیاست‌گذاری و همکاری بین بخشی، اصلاح مشکلات زیرساختی و تدارک سخت‌افزارهای موردنیاز، فرهنگسازی و اصلاح الگوهای رفتاری شهروندان مخصوصا در حوزه ترافیک گام برمی‌داریم.

قالیباف گفت: دو عامل مهمترین بحث ما هستند که شامل آلودگی هوا و بی‌نظمی ترافیک است. ذرات معلق به عنوان اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین مساله در آلودگی هوا مطرح هستند که بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم سوخت و احتراق، خودروی دیزلی، خودرو و موتور کاربراتوری در ترکیب شیمیای ذرات معلق 2.5 میکرون بسیار زیاد است.

وی اظهار داشت: سالانه 700 هزار تن آلاینده در هوای تهران پراکنده می‌شود که منابع متحرک 82 درصد آلودگی و منابع ساکن 18 درصد آلودگی‌ها را تشکیل می‌دهند.

شهردار تهران با اشاره به هدف کیفی در افق 4 ساله آینده شهر تهران افزود: بازگرداندن آسمان آبی به تهران هدف کیفی ماست و هدف کمی کاهش میزان تولید آلودگی منابع متحرک به نصف در 4 سال آینده است.

قالیباف در تصمیم مبنایی برای شهر تهران عنوان کرد: کنترل آلودگی از منشأ، تمرکز بر مهم‌ترین عوامل آلوده‌کننده، مشارکت حداکثری شهروندان و اصلاح رفتارهای ترافیکی شهروندان جزء تصمیمات مبنایی است.

وی بیان کرد: اگر نیسان را از رده خارج کرده و حقوق افراد شاغل در این بخش به صورت صلواتی پرداخت کنیم از نظر اقتصادی با توجه به مابه‌التفاوت پول بنزین برای کشور به صرفه‌تر است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در برخی موارد یک موتورسیکلت بیش از60 برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می‌کند، عنوان کرد: خارج کردن این قبیل از موتورها یعنی مقابله با منشأ آلودگی هوا.

قالیباف افزود: در شهرداری تهران 60 بودجه متمرکز بر موضوع حمل و نقل است و در حوزه مترو در 9 سال گذشته با 32 ایستگاه مترو را تحویل گرفتیم و امروز حدود 100 ایستگاه داریم و 200 کیلومتر نیز حفاری و ریل‌گذاری شده است که باید حدود 220 کیلومتر بهره‌برداری کامل و 270 کیلومتر حفاری برسیم البته باید توجه داشت که احداث 130 کیلومتر مترو با شرایط سخت اقتصادی کنونی کار آسانی نیست. هم‌اکنون بیش از 600 جبهه کاری در مترو به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند.

وی گفت: امروز زیرساخت‌ها در بُعد بزرگراهی مطابق با استانداردهای بین‌الملل است، تا قبل از سال 84 کل بزرگراه‌های تهران 305 کیلومتر بود که امروزه به 540 کیلومتر افزایش یافته است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه وزارت نفت در بحث بهینه کردن سوخت مخصوصا گازوئیل نسبت به گذشته گام‌های بزرگی برداشته است، ادامه داد: در شهرداری تهران اتوبوس‌های حمل و نقل را مکلف به نصب فیلتر دوده کرده‌ایم و از سوی دیگر به سوی استفاده از فناوری‌های برقی و پاک در حمل و نقل گام برمی‌داریم. باید تلاش کنیم تا تاکسی‌ها را به سمت برقی و هیبریدی شدن ببریم.

قالیباف اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از 6 هزار پیکان تاکسی در شهر تهران اقدام به مسافرکشی می‌کنند که تولید آلودگی آنها حدود 7 برابر ماشین‌های استاندارد است که اگر این خودروها مسافر جابه‌جا نکنند بیشتر به نفع شهر است.

وی افزود: اقدام به اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل برای مقابله با آلودگی هوا یک تصمیم کیلویی بوده و نشان می‌دهد مدیریت و شناخت دقیقی نداریم و حتی اجرای این طرح صرفا 6 درصد در بحث کاهش آلودگی موثر است اما نظم زندگی مردم را به هم می‌ریزد.

شهردار تهران گفت: در دهه 70 به دلیل ضرورت ایجاد انضباطی ترافیکی در مرکز شهر ناچار بودیم تا محدودیت‌هایی را اعمال کنیم اما هم‌اکنون باید این رویکرد را تغییر دهیم. چه اشکالی دارد که ماشینی که هیچ آلودگی ایجاد نمی‌کند، بتواند در منطقه طرح ترافیک و زوج و فرد حضور یابد. باید اجازه بدهیم تا ماشین‌هایی که آلودگی ایجاد نمی‌کنند وارد منطقه زوج و فرد و طرح ترافیک شوند و ماشین‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی به هیچ عنوان در شهر تردد نداشته باشند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس