کد خبر 392190
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

نماینده ارشد کنگره و وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی به ادعاها درباره پیشنهاد طرحی ۱۰ ساله برای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند.

به گزارش مشرق، یک نماینده ارشد کنگره آمریکا و یک مقام صهیونیست اندکی پس از انتشار اخباری درباره نتایج مذاکرات چهار روزه هسته ای در ژنو به آن واکنش نشان دادند.

پیشتر گزارش شده بود ایران و آمریکا در حال بررسی چشم انداز یک توافق هسته ای هستند که با اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران، این کشور را دست کم برای یک دهه از انباشت مواد هسته ای منع می کند. گزارش ها مدعی بودند ایران پس از طی این دوره مجاز به ساخت توانمندی های هسته ای خود خواهد بود.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در تحلیلی بر این توافق آن را «امتیازی عمده» از جانب طرف آمریکایی قلمداد کرد که پیش از آن خواستار محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران برای یک دوره 20 ساله بود.

یک مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه بعد از اتمام مذاکرات چهار روزه ژنو از پیشرفت هایی در این رایزنی ها خبر داد اما گفت هنوز راه زیادی تا پایان کار باقی مانده است.

سناتور باک کورکر روز دوشنبه در مصاحبه ای که روزنامه وال استریت ژورنال آن را انعکاس داده چارچوب زمانی ده ساله را غیرقابل قبول دانست و گفت که این زمان برای جلوگیری از برنامه های هسته ای تهران کافی نیست.

آقای کورکر که در حال حاضر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا است گفت: «اگر قرار است شما همه این کارها را بکنید و در نهایت به یک توافق ده ساله برسید، به چیزی که امید مردم بوده حتی نزدیک هم نشده اید.»

رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی به رهبری آمریکا ایران را به پیگیری اهداف نظامی در لفافه برنامه هسته ای این کشور متهم می کنند. ایران قاطعانه این ادعاها را رد و بر مصارف دارویی و انرژی برنامه هسته ای خود تأکید می کند.

«باب کورکر» چهارچوب زمانی مورد ادعای رسانه های غربی را «بسیار نگران کننده» خواند و افزود: «درست نزدیک به همان زمانی که آنها باید کاری که دنبال آن هستند را انجام دهند، از این رژیم (توافق) خارج می شوند.»

رژیم صهیونیستی که تنها دارنده سلاح های هسته ای قلمداد می شود نیز از پیشگامان انتقاد از توافق هسته ای ایرن و گروه 1+5 بوده است.

«یوال اشتاینیتز»، وزیر اطلاعات و امور راهبردی این رژیم روز دوشنبه با بیان اینکه اسرائیل این مذاکرات را «کاملاً غیررضایت بخش» می داند گفت این رایزنی ها ایران را در فاصله ای «بسیار نزدیک» به یک «زمان گریز خطرناک» قرار می دهد.

«زمان گریز» مفهوم ابداعی مقامات آمریکایی و صهیونیست برای اشاره به فاصله زمانی است که یک کشور می تواند پس از نقض تمامی تعهدات موفق به ساخت سلاح هسته ای شود.

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی درباره چارچوب زمانی ادعایی برای محدودسازی برنامه هسته ای ایران گفت: «شما دارید برای یک تأخیر ده ساله (در برنامه هسته ای ایران) آینده اسرائیل و آمریکا و جهان را قربانی می کنید.»

وی این اظهارات را در حالی مطرح کرد که شبکه خبری الجزیره روز دوشنبه اسنادی از ارزیابی های محرمانه موساد، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران منتشر کرده است. موساد در این اسناد ضمن اعتراف به قانونی بودن فعالیت های هسته ای ایران تصریح کرده که  فعالیت های ایران در راستای تولید سلاح های هسته ای نیست.

جدیدترین دور مذاکرات هسته ای که از روز جمعه در شهر ژنو آغاز شد روز دوشنبه به کار خود پایان داد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حالی در این مذاکرات حضور یافت که برای اولین بار ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا وی را همراهی می کرد. علاوه بر این، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز برای اولین بار در ترکیب تیم مذاکره کننده ایران قرار گرفته بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس