کد خبر 393257
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰

یک روزنامه محافظه‌کار آمریکایی در مطلبی نوشت که جمهوری اسلامی ایران در آستانه هسته ای شدن قرار دارد و جزییات درز یافته از سوی مقام های رسمی نشان می دهد که آمریکا امتیازات بیشتری را به ایران داده است.

به گزارش مشرق، روزنامه محافظه‌کار وال استریت ژورنال که دارای پیوندهای عمیقی با جمهوری‌خواهان و جنگ‌طلبان این کشور است در سرمقاله‌ای به انتقاد از توافقنامه احتمالی بین ایران و گروه 1+5 پرداخته و می‌نویسد: "جان کری وزیر خارجه آمریکا اخیرا در نشست کنگره تاکید کرده است که هیچ کسی نباید در خصوص توافق هسته ای با ایران، پیشداوری کند چرا که تنها مذاکره کنندگان نسبت به جزییات توافق با ایران، آگاهی دارند."

"ولی واقعیت این است که چارچوب یک توافق با ایران به لطف درز اطلاعات دولتی به خبرنگاران، در حال شکل گیری بوده است. اطلاعات درز یافته نشان می دهد که آمریکا آنقدر به ایران امتیاز داده است که هر توافقی با مفاد کنونی، تهران را در آستانه هسته‌ای شدن قرار می‌دهد."

"آخرین جزییات مربوط به اطلاعات درز یافته این است که آمریکا با درخواست ایران برای توافقنامه ای که حداقل 10 سال طول بکشد، موافقت کرده است. پس از گذشت این مدت، ایران اجازه خواهد داشت تا توانایی های غنی سازی اورانیوم را تا هر سطحی که بخواهد، توسعه دهد."

"از نظر تئوری، ایران از ساخت سلاح‌های هسته‌ای منع خواهد شد ولی پس از اینکه همه تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، تهران این قابلیت را خواهد داشت تا در مقیاس صنعتی اقدام به غنی‌سازی کند."

"البته روز چهارشنبه، جان کری توافقی را که شامل یک افق 10 ساله باشد، رد کرده ولی در عین حال به هیچ جزییاتی اشاره نکرده است."

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "دولت آمریکا در ابتدا بر این مساله پافشاری می‌کرد که ایران نباید به هیچ وجه قادر به غنی‌سازی اورانیوم باشد. سپس با ظرفیت غنی‌سازی 500 سانتریفیوژ موافقت کرد. جولای گذشته، منابع نزدیک به کاخ سفید صحبت از 3000 سانتریفیوژ را آغاز کردند. تا اکتبر روزنامه لس‌آنجلس تایمز گزارش داد که جان کری سقف سانتریفیوژها را به 4000 دستگاه افزایش داده است."

"اکنون صحبت از 6000 سانتریفیوژ است و مساله اصلی برای دولت آمریکا تعداد نیست بلکه کیفیت سانتریفیوژهای پیشرفته ایران، مساله اصلی است. مساله این است که ایران اجازه خواهد داشت تا به جای متوقف کردن کلیه فعالیت‌های غنی‌سازی، ظرفیت غنی‌سازی صنعتی برای تولید احتمالی سلاح هسته‌ای را داشته باشد."

اگرچه بارها از پایبندی ایران به توافق برنامه مشترک اقدام خبر داده اما وال‌استریت‌ژورنال مدعی است‌: "نوامبر گذشته، جان کری اصرار داشت که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافقنامه موقت 2013 میلادی، پایبند بوده است. با این حال، بر اساس گزارش موسسه علوم و امنیت بین المللی‌، ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را آزمایش کرده که این مساله نقض توافقنامه بوده است. در دسامبر، شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که ایران به خریداری غیر قانونی تجهیزات مورد نیاز برای رآکتور اراک ادامه داده است."

روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی می‌شود این ایده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا نهادهای اطلاعاتی غرب بتوانند به درستی پیروی ایران (از یک توافق) را رصد کنند، بر اساس گزارش سال گذشته پنتاگون زیر سئوال رفته است: " در سطوح پایین برنامه‌های هسته‌ای در اندازه کوچک یا در حال ظهور برخی نقاط قابل رصد به راحتی پنهان می‌مانند".

"این مساله مهم است چرا که دولت اوباما بر این مساله پافشاری می کند که هرگونه توافقی به آمریکا حداقل یک سال فرصت خواهد داد تا تلاش ایران برای گریز هسته‌ای و ساخت یک بمب را متوقف کند. برنامه‌های موشک بالستیک ایران نیز بخشی از مذاکرات نبوده است."

"توجیه دولت اوباما در خصوص امتیازات هسته ای به ایران نیز در اطلاعات درز پیدا کرده به این گونه مطرح شده است که پیمان هسته‌ای، پایه و اساس روابط حسنه گسترده‌تر با ایران برای برقراری ثبات در خاورمیانه خواهد بود. همان طور که اوباما در ماه دسامبر گفت، ایران می‌تواند یک قدرت منطقه‌ای بسیار موفق باشد."

و پس از تمام این ادعاها و مقدمه‌چینی‌ها وال‌استریت ژورنال اتحاد خود را با مخالفان دستیابی به توافق هسته‌ای دیپلماتیک بین ایران و گروه 1+5 اعلام می‌دارد:"با در نظر گرفتن اینکه این توافق تا چه حد می تواند به صورت بدی شکل گیرد، این مساله جای تعجبی ندارد که متحدان آمریکا، علیه آن صحبت کنند. یک مقام عرب هفته گذشته به وال‌استریت ژورنال گفت که ما فروپاشی روند دیپلماتیک را به یک توافق بد ترجیح می‌دهیم. عربستان سعودی به روشنی اعلام کرده است که در پاسخ به توافق هسته‌ای با ایران، ریاض نیز احتمالا به توانایی‌های هسته‌ای نیاز خواهد داشت - دقیقا نوعی از سلاح‌های هسته‌ای که اوباما قول داده است تا مانع آن شود. جای تعجبی ندارد که بسیاری در کنگره می‌خواهند تا سخنان بنیامین نتانیاهو را بشنوند."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس