آنچه سخنگوی محترم وزارت امور خارجه درباره چگونگی توافق با 5+1 مطرح کرده و بر آن تأکید ورزیده‌اند دقیقاً همان «توافق دو مرحله‌ای» است که ترجمان دیگری از «کلاه گشاد توافق ژنو» است و ایشان فقط صورت مسئله را تغییر داده‌اند بی‌آن که محتوا و ماهیت آن عوض شده باشد.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشت: دیروز سرکار خانم افخم، سخنگوی محترم وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری با رسانه‌ها، ضمن تأکید بر این نکته که توافق هسته‌ای مورد نظر ما «توافق یک مرحله‌ای است»، اظهار داشتند «مذاکره کننده‌ها برای اینکه بتوانند روی جزئیات توافق کنند، ابتدا نیازمند آن هستند که یک تفاهم سیاسی داشته باشند و این تفاهم سیاسی برای برخی به منزله توافق سیاسی شکل می‌گرفت و...»

آنچه سخنگوی محترم وزارت امور خارجه درباره چگونگی توافق با 5+1 مطرح کرده و بر آن تأکید ورزیده‌اند دقیقاً همان «توافق دو مرحله‌ای» است که ترجمان دیگری از «کلاه گشاد توافق ژنو» است و ایشان فقط صورت مسئله را تغییر داده‌اند بی‌آن که محتوا و ماهیت آن عوض شده باشد! خانم افخم می‌فرمایند ابتدا یک «تفاهم سیاسی» روی کلیات صورت می‌پذیرد و بحث و توافق درباره جزئیات به بعد موکول می‌شود، که باید پرسید «تفاهم روی کلیات» و سپس «توافق درباره جزئیات» چه فرقی با توافق دو مرحله‌ای دارد؟! بخوانید؛

1- «تفاهم» مورد اشاره خانم افخم اگر تعهدآور نباشد، بود و نبود آن یکسان است و چنانچه این «تفاهم»، تعهداتی را در پی داشته باشد، همان «توافق» است و تغییر نام آن و استفاده از واژه متفاوت، فقط تغییر صورت مسئله است!

2- سخنگوی محترم وزارت خارجه می‌گوید «هیچ تفاهمی بدون روشن شدن کلیه جزئیات شکل نخواهد گرفت» در این حالت، یعنی اگر «تفاهم اولیه» به قول ایشان تمامی جزئیات را شامل شود، دیگر «توافق دوم» درباره جزئیات چه مفهوم و چه ضرورتی دارد؟! مگر نه اینکه مطابق گفته سرکار خانم افخم در «تفاهم سیاسی» و اولیه، «کلیه جزئیات مشخص خواهد شد»، بنابراین توافق بعدی که موضوع آن نیز بحث درباره جزئیات است، برای چیست؟!

3- سخنگوی محترم وزارت خارجه کشورمان توضیح می‌دهد که «اگر تفاهمی شکل بگیرد که جزئیات تفاهم نیز مشخص باشد و براساس تفاهم بر روی کلیات، طرفین به جزئیات بپردازند، طبعاً، ما یک توافق خواهیم داشت، یعنی توافق دو مرحله‌ای مورد نظر ما نیست»!
در این بخش از اظهارات ایشان دقت کنید؛ تفاهم بر روی کلیات که جزئیات آن مشخص باشد! که باید گفت؛ اگر جزئیات مشخص است، چرا می‌فرمایند تفاهم «بر روی کلیات»؟! ظاهراً و با عرض پوزش، این تناقض آشکار، نشان می‌دهد که موضوع مورد بحث برای شخص سخنگوی وزارت خارجه نیز مشخص نیست و جمع کردن دو محور تناقض باعث شده که ایشان در بیان ماجرا دچار تناقض‌گویی شوند.

4- و اما، تأکید خانم افخم بر این که «طرفین براساس تفاهم روی کلیات، به جزئیات خواهند پرداخت» به وضوح نشان می‌دهد که «تفاهم» مورد نظر ایشان «تعهدآور» است و بحث درباره جزئیات، یعنی مرحله دوم، الزاماً بایستی در چارچوب تفاهم اولیه- بخوانید توافق اولیه- صورت بپذیرد. از این روی بدون کمترین تردید و ابهامی به این نتیجه قطعی می‌رسیم که فرمول ارائه شده از سوی سخنگوی محترم وزارت خارجه کشورمان، دقیقاً و بی‌کم و کاست، همان فرمول توافق دو مرحله‌ای است که حریف پیشنهاد کرده بود. این توافق دو مرحله‌ای برای آمریکا به اندازه‌ای حائز اهمیت است که وقتی رهبر معظم انقلاب در بیانات 19 بهمن ماه مخالفت برخاسته از درک دقیق خود را با آن اعلام فرمودند، جان کری، وزیر خارجه آمریکا ساعاتی پس از انتشار بیانات حضرت آقا با عجله اعلام کرد؛ اگر توافق پیش‌روی دو مرحله‌ای نباشد، آمریکا میز مذاکره را ترک خواهد کرد. و البته تهدید جان‌کری در حالی بود که آمریکا ادامه مذاکرات را - صرفاً برای ادامه چالش و در پی آن، ادامه تحریم‌ها و نه حل و فصل ماجرا - برای خود ضروری و حیاتی می‌داند و گفتنی است که همان روز کیهان در تیتر اول خود نوشت «جان کری بلوف می‌زند، آمریکا به میز مذاکره نیاز دارد» و روز دوشنبه هفته جاری «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری با تلویحی نزدیک به تصریح، اظهارات تهدیدآمیز جان کری را پس گرفت.

5- برای نشان دادن این که «تفاهم» اگر تعهدآور باشد، همان «توافق» است اشاره به استفسار مجلس شورای اسلامی از شورای نگهبان و پاسخ آن شورا ضروری است.
در تاریخ 1362/8/21، آقای هاشمی رفسنجانی از جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی، استفساریه زیر را درباره مفاد اصول 139 و 77 قانون اساسی به شورای نگهبان می‌فرستد؛
«با احترام، همانطور که اطلاع دارید اصل 139 و اصل 77 قانون اساسی، صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی را در صورتی که مورد دعوی خارجی باشد، موکول به تصویب مجلس دانسته و عهدنامه‌ها و مقاوله‌نامه، قراردادها نیز باید به تصویب مجلس برسد، آنچه که برای کمیسیون سؤالات باید روشن گردد این است که آیا در موارد جزئی که تصرف در قراردادها می‌شود و بعضی از مواد آن را از نظر مقدار پول و یا زمان تحویل تغییر می‌دهند، این نیز باید به تصویب مجلس برسد، یا خیر؟
و آیا تفاهم‌نامه‌هایی که نمایندگان دولت با طرف‌های خارجی امضا می‌کنند و بر آن فعالیت طرفین مبتنی می‌گردد، جزء قرارداد حساب می‌آید؟
و آیا بعد از تصویب اصل، داشتن رابطه تجاری با دولت‌های خارجی، مسئولین دولت جمهوری اسلامی حق دارند در این چارچوب در هر موردی که صلاح دانستند، برای داد و ستد قرارداد بسته موارد جزئی را مشخص نمایند؟»
و شورای نگهبان پاسخ این استفساریه را در 3 بند جداگانه به مجلس شورای اسلامی می‌فرستد؛
«عطف به نامه شماره 6701/250/ د. هـ مورخ 1362/8/26 پاسخ پرسش؛ در رابطه با اصول 139 و 77 به شرح زیر اعلام می‌شود:

1- «در هر مورد عمل دولت یا هر مقام مسئولی به استناد تصویب مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود، فقط در محدوده مصوبه قانونیت دارد و خارج از آن محدوده جزئا و کلا به تصویب مجلس شورای اسلامی نیاز دارد.

2- یادداشت تفاهم چنانچه ایجاد تعهد نماید مثل قرارداد است و بایستی ضوابط مذکور در قانون اساسی نسبت به آن رعایت شود.

3- قراردادهای جزئی در رابطه با اصل قراردادهای موضوع اصل 77 قانون اساسی در صورتی که خارج از محدوده قرارداد اصل باشد باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.»                 دبیر شورای نگهبان- لطف‌الله صافی»


6- همانگونه که در پاسخ شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی، ملاحظه می‌شود، این شورا که مرجع قانونی برای تفسیر مفاد قانون اساسی است، تاکید می‌کند که؛
یادداشت تفاهم، چنانچه ایجاد تعهد نماید، مثل قرارداد است و بایستی ضوابط مذکور در قانون اساسی، نسبت به آن رعایت شود.
از سوی دیگر، خانم افخم نیز در کنفرانس خبری دیروز خویش تاکید دارد که «توافق بر روی جزئیات بر اساس تفاهم بر روی کلیات صورت می‌پذیرد»! بنابراین اگر چه سخنگوی محترم وزارت خارجه، از «توافق» یک مرحله‌ای سخن می‌گوید ولی آدرسی که می‌دهد و توضیحی که درباره آن ارائه می‌کند، دقیقا همان «توافق دومرحله‌ای» است.

7- گفتنی است که توافق دومرحله‌ای- مرحله اول توافق روی کلیات و مرحله دوم توافق در جزئیات- یک ترفند خطرناک است که با دو هدف پلکانی طراحی و از سوی حریف به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پیشنهاد شده است، چرا که؛
الف: چالش هسته‌ای یازده ساله ایران با 5+1 و پیش از آن با تروئیکای اروپایی- آلمان، فرانسه و انگلیس- درباره جزئیات بوده است و نه کلیات، زیرا کلیات حقوق هسته‌ای همه کشورهای عضو NPT نظیر برخورداری از حق غنی‌سازی، تولید میله‌ها و یا صفحات سوخت، برخورداری از رآکتور هسته‌ای، حق استفاده از فعالیت هسته‌ای با خروجی صلح‌آمیز و... به وضوح در معاهده NPT و پادمان‌های مربوطه تأکید شده است و نیازی به توافق دوباره ندارد و بهانه‌جوئی‌های حریف که طی 11 سال گذشته به صورت مطالبات غیر قانونی و غیرحقوقی مطرح شده و هنوز ادامه دارد و به قول دقیق و کارشناسانه حضرت‌آقا در بیانات دیروز ایشان، هرگز هم به توافق مورد نظر منجر نخواهد شد، درباره جزئیات بوده و هست... درصد غنی‌سازی، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده، چگونگی بهره‌گیری از رآکتور آب سنگین، تعداد سانتریفیوژها، چگونگی تحقیق و توسعه R&D و... از جمله مسائل مورد چالش است.

ب: توافق بر روی کلیات - و یا به قول خانم افخم «تفاهم»! - یک توافق تعهدآور است و بحث درباره جزئیات بایستی الزاماً در چارچوب کلیات مورد توافق اولیه صورت پذیرد. بنابراین توافق روی کلیات از یکسو، فرصت‌سوزی به نفع حریف است- چرا که در پی توافق ژنو، فعالیت هسته‌ای کشورمان را در مقیاس گسترده‌ای کاهش داده‌ایم- و از سوی دیگر چانه‌زنی‌ها و بهانه‌جویی‌های یازده ساله را تداوم می‌بخشد و مخصوصاً با گنجاندن واژه‌های کشدار و تعریف نشده- نظیر توافق ژنو- دندان حریف برای باج‌خواهی را تیز می‌کند. از این روی، توافق باید اولاً یک مرحله‌ای و ثانیاً؛ روشن، بدون ابهام و غیر قابل تفسیرهای متفاوت باشد.

و بالاخره با توجه به شخصیت متعهدانه خواهر بزرگوارمان سرکار خانم افخم به نظر می‌رسد که ایشان آن گونه که انتظار می‌رود به نتیجه حاصل از سخنان اخیرشان توجه کافی نداشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 147
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • مهدی ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    بنده خدا خیلی به این موضوعات مسلط نیست. از روز اول هم ، ظریف چون یه کم عشق یو اس هست، خواست مث امریکایی ها، ما هم سخنگومون زن باشه. .گر نه همه میدونن این ینده خدا برای این پست، یه کم زوده......
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    بابا ما بخایم شما نظر ندید باید چیکار کنیم. شده مثل آقای دوربینی
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    دولت هم خدا رو میخواد و هم خرما مجبوره یه چیزی بگه که هم مردم راضی باشن هم به ظاهر تابع رهبری باشن و هم آمریکا رو راضی نگه دارن ولی جمع اضداد نمیشه، قطعا یه جای کار می لنگه!!
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    رهبر انقلاب: حتی با قبول دیکته‌های آنها در مسئله هسته‌ای نیز تحریم‌ها برداشته نخواهد شد. افتاد ؟؟؟!!!! در خانه گر کس است یک حرف بس است!! از این واضح تر دیگه نمیشد گفت!
  • نيكتا ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    نبايد فريب مغالطه كارى هاى غرب را بخوريم.
  • مهدی ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    مجلس باید قانون تصویب کند و دولت را در موضوع مذاکرات هسته ای ملزم کند که هر گونه توافق ، تفاهم ، برنامه اقدام مشترک ، قرار و هر واژه ای که معنی توافق داشته باشد ( موقت یا دائم ) باید به تصویب مجلس برسد و سپس اجرا شود . و گرنه با بازی با واژها کلاه گشادی سرمان خواهد رفت .
  • سپهرساتوربه دست دربه دربه دنبال خاتمی ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام خدا بر حسین شریعتمداری کثرالله امثاله و متع الله المسلمین بطول بقائه که قلمش مصداق بارز آن سنخ قلم هایی است که خدا به آنها قسم خورده ن والقلم وما یسطرون
  • میثم رهگذر ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    خیلی بده که اجازه میدن رسما دو صدا از ایران شنیده بشه
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    عرضه داری با دلیل جواب بده
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ژنوچای برای هفت پشتمان بس است اخطار به دولت
  • ابوالفضل ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    آقا در اول سال91 فرمودند : "من به این مذاکرات خوشبین نیستم."
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    توافق در همان سال نود و دو صورت گرفت و دیگر به عقب بر نمی گردد. اگر اختلافی هست بر سر فرعیات است که ان هم قابل حل است اما زمان احتیاج دارد و عجله لازم نیست .
  • matey ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    آفرین به مشرق که نظر مخالف و موافق رو اگر حاوی توهین نباشه منتشر میکنی. و مثل سایت های زنجیره ای که فقط به به و چه چه از حاج آقا و خاتمی *بووووووووق* تو کامنتاشون منتشر می کنن، نیستی. آفرین
  • مهدی ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    دوست عزیز با این کار فقط بجای درمان مریضی فقط برای مدت کوتاهی درد رو کم می کنن. اگر پس فردا همفکران آقایون اکثریت مجلس رو تصاحب کردن چی ؟ تا وقتی *لیبرال ها (اصلاح طالبان)* تو این مملکت هستن همین آشه و همین کاسه. بهترین راه برای ریشه کن کردن فسادِ این لیبرال ها بصیرت افزایی و بازخوانی مکرر فعالیت های ضد دینی و ضد منافع ملی این ها در رسانه های ارزشی هست.
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    خفه نشی!
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    اگر تحلیلی که شریعتمداری کرده حق نبود اینقدر به شما و امثال شما سنگین نبود!!!!!! البته با عرض پوزش
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    تا دیروز آزادی نبود !!! حالا خیلی بده ؟؟؟؟؟
  • مازندرانی ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    جماعتی قلیل با تریبونهای کثیر
  • ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    اقای شریعتمداری درست میگن دولتی ها در حرف مثلا نظرشان با نظر رهبرمان و ملت است ولی در عمل هر کاری که خودشان میخوان میکنند و مطمئنا راهی که این دولت میرود به تباهی است این دولت نه تنها سخنان رهبر عزیزمان رو گوش نمیدهد بلکه در بعضی موارد خلاف ان را هم میرود
  • ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    متاسفم که تیم مذاکره کننده فقط به فکر اینه هر جور شده مذاکره کنه و توصیه های رهبری رو رعایت نمیکنه
  • ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    اگه سخنرانی های آقای دکتر نبویان نماینده ی مجلس رو شنیده باشید متوجه خواهید شد که چه امتیازات بزرگی به غرب دادیم و در مقابل هیچ امتیازی نگرفتیم
  • ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    خسته شدیم از پنهان کاری ها و عدم صداقت و شفاف سازی در مذاکرات توسط تیم مذاکره کننده
  • ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    آقایون مذاکره کننده لطفا با منافع ملی ما بازی نکنید رفتارتون قابل تحمل نیست ما برای هسته ای شهید دادیم دانشمندای ما زحمت کشیدن
  • ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    تو چی میگی؟....
  • جویا ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ببخشید ! شما عقل کل ، عالم دهر ،مرشد کامل ،منظور از آزادی بیان شما که گوش فلک رو کر کرده همینه!
  • علیرضا اهواز ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    پس زیاد سر و صدا نکن !
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    آقای شریعت مداری کسی است که بیشترین نگرانی را نسبت به منافع ملی دارند و حتی از کسانی که خود را طلبکار (حامی) دولت می دانند نسبت به دولت دلسوز ترند. این هم نمونه اش: گریه(گفت و شنود) گفت: دیروز تمامی روزنامه‌های اصولگرا، با چاپ عکس در صفحه اول و گزارش مفصل از رونمایی سفینه فضایی ایران توسط رئیس‌جمهور استقبال کرده بودند. گفتم: خب! منظور؟! گفت: ولی روزنامه‌های زنجیره‌ای که اینهمه درباره حمایت خود از دولت سر و صدا می‌کنند، از کنار این خبر عبور کرده و این موفقیت بزرگ را نادیده گرفته بودند. گفتم: کاش آقای رئیس جمهور با مشاهده این وضعیت و دهها رخداد مشابه دیگر، متوجه می‌شدند که دوستان واقعی دولت و مخالفان واقعی آن چه کسانی هستند! گفت: روزنامه‌های زنجیره‌ای به لاف زدن و خلاف آن عمل کردن شهره شده‌اند. با دولت دشمنی می‌کنند و در همان حال خود را حامی دولت می‌نامند. گفتم: چه عرض کنم؟! آدم بدقواره‌ای، کودکی را در آغوش گرفته و می‌کوشید گریه او را ساکت کند. شخصی که شاهد ماجرا بود، گفت؛ آی عمو! این کودک از خود تو می‌ترسد و گریه می‌کند. او را رها کن، آرام می‌شود.
  • علی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    داری میسوزی الان؟؟
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    بابا ما اگر بخواهیم تو نظر ندی ناشناس۰۰:۱۴ باید به کی بگیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    تو اگر دهنتو ببندی کسی نمیگه تو مرده ای
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ساکت باش ابله تو درحدی نیستی که سرمقاله های حاج حسین را درک کنی چشمهاتو ببند و گوشهایت را بگیر
  • علی ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    جناب اقای رهگذراگردو صدایی درراستای حمایت وتاکید برحقوق هسته ای کشور وهشداربه فریبکاری غرب باشد موجب تحکیم موضع هیئت مذاکره کننده هم می شودولی اگر صداهایی شنیده شود که هرتوافقی بهتر ازتوافق نکردن است موجب تقویت مواضع غربی ها وتضعیف مذاکره کنندگان ایران خواهدبود
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    کلا واقعیت رو برعکس گفته!!!؟
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    برید مملکت رو دو دستی بدید به کد خداتون
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    این یعنی دموکراسی
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    از فهم و درک شما خارج است نظرات استاد شریعتمداری
  • ناشناس ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    به فرموده رهبر معظم انقلاب توافق باید در یک مرحله و شامل کلیات و جزئیات باشد .
  • مصطفی ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    بابا مثل اینکه اینا هرجوری شده با هرقیمتی میخوان یه امضا از غربیا بگیرن تا بشن مثلا قهرمان اما زهی خیال باطل
  • ناشناس ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    لغو همه تحریمهای ظالمانه در یک مرحله شرط اصلی هر توافقی میباشد.
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    سرتو بکن تو برف معدن حماقت
  • ناشناس ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    توافق بر روی کلیات در توافق ژنو صورت گرفته است و حالا وقت پرداختن به جزئیات و لغو تحریمهای ضد ایرانی است .
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ما هم نخوایم امثال تو کامنت بذارن باید چیکار کنیم؟
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    من تعجبم از اینه که اقای روحانی که در زمان دولت اصلاحات خودشون نماینده ی مذاکرات بودند و دیدند که غربیها چه کلاهی سر ایران گذاشتند چطور دوباره باز به اینها میخواد اعتماد کنه؟
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    نه داداش تعجب نکن خصلت قدرت همینه
  • ali salehi ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    اين مسوولين محترم! اگه مي خواستن حرف رهبري رو گوش كنن همون اولش ايشون فرمودند به مذاكره خوشبين نيستند! بعد آقايون فرمودند ما به مذاكرات خوشبين هستيم...!!!
  • ناشناس ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • ناشناس ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    حاج حسین مچکریمممم .
  • صلواتی ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم نهضت جهانی صلوات
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    روحانی نمی خواد اعتماد کنه قصد داره خرشون بکنه!
  • حسن ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    آقای روحانی می خواست گذرنامه ایرانی احترام داشته باشد همه دیدیم چه احترامی به نماینده خودش درسازمان ملل گذاشتند
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    خرشون کنه ؟؟!!
  • محسن ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    حسین جان شما که اینقدر خوب جمع بندی میکنی، تحلیل میکنی چرا تو 8 سال مذاکرات دولت قبلی نتیجه نمیگرفتیم!!حالا بماند اگر تو این دولت هنوز نتیجه خیلی خوبی نگرفتیم و مذاکرات هنوز ادامه دارد.
  • عباس ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    من طرفدار شریعتمداری نیستم اما برام جالبه کسانی که فریاد آزادی بیان آزادی بیانشون از دوم خرداد تا حالا گوش فلک رو کر کرده حتی انتقاد طرف مقابلشون رو تحمل نمی کنند، بعضیا که خیلی باحالن میگن اصلا شریعتمداری حرف نزنه! آزادی بیان و تحمل مخالف و انتقاد پذیری چی شد پس؟ شریعتمداری به کی ناسزا گفته که جوش میارید؟ 8 سال هرچی فش و ناسزا بلد بودید نثار احمدی نژاد کردید
  • ولایتمدار ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    خدایا پرچم انقلاب اسلامی به وسیله رهبر معظم و عزیزمان حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله عالی ) آن سلاله حضرت زهرا بدست حضرت مهدی ( عج ) بسپار. انشاالله -آمین یا رب العامین
  • امیر تبریز اوغلی ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    محسن جان سرتون مثل کبک تو برفه. دیگه بیدار شید بسه
  • احمد ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    جناب آقای محسن خان مذاکرات دوره قبل به علت زیادی خواهی های امریکا به نتیجه نرسید اون دوره ما 20 درصد غنی سازی انجام میدادیم اراک رو هم داشتن کار میکردیم مذاکراتم انجام میدادیم ولی این دوره 20 درصد و اراک تعطیل مذاکراتم هنوز ادامه داره تا خدا داند کی...
  • MohammaD ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    اقامحسن ما در این دولت هم تا حالا ک نتیجه نگرفتیم تحریم ها ک بر داشته نشد بلکه بیشتر شد
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    محسن جون هنوز هم موضع گیری هات متاثر از محمود جونه . اون رفت بفکر الان باش
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    بزار خودشون تا ته تهش برن بفهمن هیچی از این مذاکرات نصیبشون نمیشه غیراز عقبگرد در زمینه هسته ای
  • میثم ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    مخاطبای مشرق ماشالا همه صاحب نظر و خبره هستن خبر نداشتیم,,,
  • علی ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    توافقی به مراتب بدتر از ترکمنچای.
  • عرفان نیوز ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    تکبییییییییییییییییییییییییییییر ...!!!
  • سعید ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ای کاش لااقل مردم در دور بعد انتخابات گول وعده های تبلیغاتی رو در انتخاب رئیس جمهور نخورن
  • ناشناس ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    توافق روی کلیات و ادامه چالش درباره جزئیات دقیقا"همان کلاه گشادی است که در توافق ژنو برای فعالیت هسته ای مان تدارک دیده و به اجرا در آوردند چرا که چالش اصلی درباره جزئیات است و بحث درباره کلیات معنی ندارد توافق روی کلیات که در ژنو صورت پذیرفته بود .
  • ناشناس ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    حاج حسین دوستت داریم .
  • بیکار الدوله ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    دیگه قرار شد این حاج حسین شریعتمداری مذاکرات را ادامه بدهد شاید شاید همه چیز آرام و زیبا شودوبر جهان یک قطبی پیروز بشویم.
  • عاطفه ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ایشون واقعا درست بیان کردند.اخه من نمیدونم یه عده ... چرا جلوی حرف حق خودشونو وا میدن؟ والا من اصلاح طلبم ولی به جد صاقانه و قشنگ توضیح دادن. جلوی حرف حق باید احسنت گفت.همه مسایل رو فدای حزب و جناح نکنید.اگه دنبال مصلحت کشورید تا حالا که فقط امتیاز دادیم.چقد از موضع ضعف وارد بشیم اخه!
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    اگه تا اون موقع چیزی از مملکت باقی گذاشته باشن که دو دستی تقدیم غرب نکرده باشن
  • ناشناس ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    آقای شریعتمداری دیگه ول کن سیاست را برو یه گوشه ای بشین و فقط عبادت کن عزیز جان باور کن دیگه بسه.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود مثل همیشه خداوند یار و نگهدار حاج حسین باشد ان شاالله درود بر حاج حسین شریعتمداری سردار قلم .
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ماشا الله حاج حسین
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    سپهر جون من هم در به در دنبالش هستم
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    توافق بود یا توقف؟ به درد لای جرز هم نمی خورد
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    چطور واسه زیباکلام که همه جا نظر می ده پشت وارو می زنید؟ در ضمن اگر در توانت هست جواب منطقی بده گر چه از کسانی که زباله آتیش می زدن انتظار منطق مضحک است... استاد شریعت نظر نده تا تو نظر بدی؟
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    مازندرانی@ کی دست از توهم برمی دارید ؟
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    زمان نه، عقلانیت و واقع گرایی نیاز است ، چشم دوختن به نطقه های امید نیاز است...
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    استاد شريعتمداري يه كم درباره ي آرمان هاي انقلاب و شعار نه شرقي نه غربي مقاله بنويسيد چطور توافق با مسكو وپكن كمونيستي خوب است اما با آمريكا بد است توضيح قانع كننده بدهيد تا به طرفداران خود بيافزاييد .
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    الان وقت این است که به این نتجیه برسیم که هسته ای تنها یک بهانه است...
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    دولت حق ندارد یک تفاهم ننگین دیگر مثل ژنو ببندد با چنین کارهایی نمی تواند بی عرضگیهای خود را لاپوشانی کند کمر کارخانه های فولاد خم شده تابحال چنین چیزی سابقه نداشته این چه وضعیه؟ منظور دولت از این کارها چیست؟ مشرق لطفا از وضع نگران کننده فولاد کشور گزارش بگذار
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    اسمت به سطح نظرت میاد...
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    این توصیه رو به خاتمی فتنه گر ورفقای فتنه گرت داشته باش... شریعتمداری بره کنار تا توی بیسواد وارد سیاست بشی ؟
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    تشکر ویژه از استاد شریعتمداری
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    معلومه سخنان منطقی ایشون اینقدر رسا بود که شما تندروها را به تلاطم انداخته...
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    کور خواندند حق ندارند پایشان را از گلیمشان فراتر بگذارند
  • محمد ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام، جناب شریعتمداری عزیز شما در مذاکرات آبکی و در جریان آزادسازی ظرفیتهای موجود در دولت قبل کجا تشریف داشتید؟؟ چرا بخاطر هر مسئله ای از دولت انتقاد میکنید، من شما را به عقلانیت، منطق و استدلال دعوت میکنم، چون همه میدونیم وضعیت موجود کشور بخاطر سیاستهای ....دولت احمدی نژاد هست، و این دولت هم در حد توان خودش داره کار میکنه. درود بر روحانی
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    از این عرضه ها ندارد!
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    یه دونه ای حاج حسین
  • ایرانی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    دولت روحانی تمام هم و غمش در این دوسال حل مسئله هسته ای بوده و بس .مگر ظریف کار دیگری ندارد به جز دویدن های پی در پی بدنبال اینها . بابا اینها یاسر عرفات را از دوران جوانی تا زمانی که پیر شد هی بردند سر چشمه و هی تشنه برگردوندند و بعد هم دیدید که شد.اینها از مذاکرات نتایج دلخواه را برای داخل و خارج می خواهند و منظورشان تفاهم نیست .البته بماند که روحانی نیز به یک تفاهم نیاز دارد برای رای آوردن در دوره بعدی اش حالا به چه قیمتی خدا رحم کند.راه را رهبری نشان دادند و اینها را در مخمصه انداخت اگر دویدند دنبال ما که منظور ماست اگر نه هم که به قول رهبری با اقتصاد مقاوتی جلو بروید . بابا مردم که همواره قانع بوده اند . شما هم کمی قانع باشید اگر جلو برخی آقازاده ها در پول شویی گرفته شود نیازی به دست درازی به بیگانه نیست ما احتیاجی به اینها نداریم کشور ما همه چیز دارد فقط یک عزم ملی و مدیریت و مبارزه با مفاسد اقتصادی می خواهد و بس.بابا رهبری راه را نشان داده اند کمی گوش بدهید .
  • ناشناس ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام به مردم بیدار ایران خوشحالم و خدا رو شاکرم برای آگاهی اکثریت مردم. کشورما ملت ما از هر نظر قوی و غنیه باتوکل برخدا و حمایت صاحب الزمان نیاز به سرخم کردن و حقیر کردن خودمون نداریم.
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    استاد هرچه از اینها بنویسه به گوش شماه نخواهد رفت حکایت یاسین است و ....
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام پسرم استاد بیش از شما میداند تو اگر در آینه بینی استاد در خشت خام میبیند پس در کار بزرگان فضولی مکن
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام پسرم عقلانیت مورد نظر شما غیر از خودفروشی نیست
  • ساوه ای ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    مش حسین یکمی هم در باره ی رفیقت رحیمی نظر بدی بد نیست
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    اگر عقلانیت بزعم شما فروش دستاوردهای ملت به ثمن بخس به اجانب است شاهان قاجار و پهلوی از عاقلترین مردم بودند
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ظریف چون یه کم عشق یو اس هست،را خوب اومدی البته بیش از یک کم
  • علی ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    خدایی خیلی مردی از اسم قشنگت حظ کردم
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    خدا نگهدار حاج حسین چنان سوزشی میاندازد در قلب و روح اینها همچون آتش جهنم
  • علی ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    روباه پیر و مکار را می خواد خر بکنه !!!!
  • علی ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    جانا سخن از دل می گویی درود بر شرف و عقلانیت ایرانی
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    توافق توقف هم بود و درست است اما به هر حال چاره ای جز توافق نیست تا تیرماه هم وقت است اما به نظر می اید انچه باعث شده ایران برای توافق در ماه مارس اعلام امادگی کند یا قدم بردارد سقوط قیمت نفت است که به مذاکرات سرعت بخشید .
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    خدا شفا دهد
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    آره اونا هم خر شدن؟؟؟!!!
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    شما خودت رو به سکوت دعوت کن بقیه پیش کش.
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    چقدرتوخوبی حاج حسین!
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    من تاحالا ندیدم یکی از این اصلاحاتی ها غیر از مغالطه و سفسطه و یه سری اتهام و ...چیز دیگه ای بلد باشن...کلی گفتم..
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    نمیدانم چرا هر وقت اوباما با خوشحالی از توقف برنامه هسته ای ایران میگه یا کری از پا برجا بودن تحریمها میگه یا دوباره تحریم جدیدی اعمال میشه . دولت محترم ذره ای ناراحت نمیشه ، اما همین که کسی بر خلاف میل اینها چیزی میگه متهم به بیسوادی و بزدل بی هویت و..میشه . کاش دولت راست گویان یک بار برای همیشه راستشو بگه که داره دل آمریکا را شاد میکنه یا دلش برای مردم سوخته
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    حسین خان تو چکارهای
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    من نميدونم امثال آقاي شريعتمداري اون ٨ سال كجا بودن، همه چيز ٣ برابر شد و... صداشون در نيومد
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    با
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    کلا اسم باحالی داری
  • م.ج ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    به قول معروف سرت را بذار زمين و...
  • بی نام ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    مشدی حسین من کار می خواهم معلومه همه کاره ای کارخوبی واسه ما جور کن
  • ناشناس ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ملت آزاده وسرافراز ایران نیازی به دوستی با شیطان بزرگ، حکومت ظلم و فساد آشکار نداره.. دولت باید حامی ملت باشه ، مدافع منافع جمهوری اسلامی ایران و در این راستا رفتار درستی داشته باشه
  • خ دزفولی ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ما هستیم کسی خطا نکند0
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    توهمان بهتر که ندانی دانایی لیاقت میخواهد ما داریم چوب نادانیهای شماها را میخوریم
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    حاج حسین اربابته پاپتی
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    واقعا زشت هست با این وزیر خارجی خوب این سخنگو را داست باشد ادم قعطی هست
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    در جواب اقا محسن باید گفت که اقای محمود مرد بود
  • حميد ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    حسين شريعتمداري گروهبان سوم قلم هم نيست.چي ميگه هي هر هفته سر مقاله ميزنه.
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    هر وقت اختلافات رو حل کردن میشه توافق
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ب تو بیسواد ربطی نداره
  • سجاد ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    اقای شریعتمداری هم مثل احمدی نژاد کارشناس ارشد همه علوم هستند می خواهید فردا برای شما ار لذت نقاشی به مفصل در صد صفحه مطب بنویسند
  • حمید ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    آقا محسن اگر گردانندگان کشور مثل تو وامثال تو بودند انرژی هسته ای که هیچ بلکه کشوررا به باد فنا میدادند اگر یک مقدار درک کنی مسئله ایران چه در هسته ای وچه غیره با آمریکا حل نخواهد شد چه در این دولت وچه در دولت های قبلی و نیز در دولت های آینده دلیل آن این است که دولت کثیف آمریکا زیاده خواه وهم دروغگو وهم متکبر است
  • مهدی ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    ناشناس توچکاره ای ته پیازی یاسر پیاز تواول برو سواد یاد بگیر بعد اظهار نظر کن
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    حسین شریعتمداری کی حرفهایش درست بوده که حالا درست باشد . .......
  • افشین ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    حسین شریعتمداری کدام حرف ها که زده درست بوده که حالا درست باشد .بنده خدا یه چیز ی میگه .نباید زیاد به حرفش گوش کرد
  • هموطن ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام به همه یه پیشنهاد و ان اینکه جای اینها که از اقای ظریف انتقاد میکنند عوض بشه شاید این بنده خداها بهتر از دکتر ظریف میدانند و میفهمند
  • ممقانی ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    چرا هر چه قدر تحریم اضافه می شود مثلا کشتیرانی به روح توافق اقدام مشترک ضربه نمی زند که قرار بود بزند
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام ودرود نتانیاهو هم چند ساعت پیش همین دیدگاه را بیان نمود فکر کنم حسین آقای خودمان تله پاتی با سران اسرائیل داره
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    نه بابا! شما را با سوزش انداخت؟عجب...
  • ناشناس ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    دشمنی که امریکا با ملت ما داشته است از کوتای 28 مرداد تا سرنگون کردن هواپیمای مسافربری تا هدف قراردادن سکوهای نفتی ما در خلیج فارس و تحریمهای ظالمانه را نباید فراموش کنیم .
  • ناشناس ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    سقوط قیمت نفت هم نتیجه دیپلماسی لبخند و تعامل با کدخداست .
  • ناشناس ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    حاج حسین فدایی داری .
  • حسین ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    سلام ، آقای شریعتمداری شما که مسلمان هستید و به اصول و فقه واقفید و قرآن را میخوانید پس دست از تخریب دیگران بردارید و این را بدانید الان دوره ای است که اگر بعضی سخنان گفته شود باعث میشود که جوانان بیشتر از دین اسلام دور شوند پس سعی کنید طوری سخن بگویید که باعث تخریب نشوید مردم از شما بیشتر انتظار دارند، موفق باشید
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    یعنی شما که الان نظرتون را درباره این مقاله گفتید دارید تخریب میکنید. چرا نباید در باره ی مساله ای که به یک ملت مربو ط میشه نطر داد . اگه فقط تعریف و تمجید کنند خوبه . اونم درباره ی چیزی که خیلی نقد بر آن وارد است.
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    یعنی شما که الان نظرتون را درباره این مقاله گفتید دارید تخریب میکنید. چرا نباید در باره ی مساله ای که به یک ملت مربو ط میشه نطر داد . اگه فقط تعریف و تمجید کنند خوبه . اونم درباره ی چیزی که خیلی نقد بر آن وارد است.
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    به کوری چشم حسودان حاج حسین از فرماندهان عالی رتبه عرصه قلم وجزو امیران و فرماندهان جبهه دانش است کور باد چشمی که نتواند دید بر حسود و بخیل لعنت
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    نه عمو شما جلبکها را بسوزش انداخت !نیم وجب.....
  • رازقی رضا ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    حاج حسین باشما موافقم
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    برژینسکی: دعوت نتانیاهو ننگین است، می‌خواهد جنگ را به ما تحمیل‌کند
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    سیاستهای احمدی نزاد موجب نزدیکی اسرائیل و امریکا شده بود ولی حالا با سیاست درست و حساب شده موجب فاصله بین اسرائیل و امریکا شده..!!
  • حسن ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    جناب آقای شریعتمداری، از لحاظ بنده، سیاست های دولت کنونی به مراتب هوشمندانه تر از دولت آقای احمدی نژاد است و باعث افزایش عزت و اعتبار ایرانیان شده است.
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    عمرا
  • ناشناس ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    با این اسمت تو برو خودتو به داعش معرفی کن !!!
  • حمید ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    رهبر دولتی ها در حرف رهبر است اما در عمل هاشمی است ....تعامل با ملتها منظور همان آمریکاست
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    خوشبینی زیادی یعنی حماقت
  • ali ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    راستي شريعت مداري ديگه روز دانشجو واسه سخن راني دانشگاه تهران نمياي؟؟؟؟ اصلاح طلبان چيكارش دارين بودجه ناچيزي بهش دادند و توي كيهان داره زندگيشو ميكنه حسين جان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس