کد خبر 390547
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹

روزنامه آمریکایی از تصمیم دولت این کشور برای «صادرات گسترده» پهپادهای مسلح به متحدان واشنگتن خبر داده است.

 به گزارش مشرق، دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکایی برای اولین بار تصمیم به «صادرات گسترده» پهپادهای جنگی به متحدان واشنگتن گرفته است.

روزنامه واشنگتن‌پست روز سه‌شنبه با اعلام این خبر نوشت پهپادهای جنگی به زیربنای راهبرد آمریکا در آنچه «راهبرد مقابله با تروریسم» خوانده می‌شود را تشکیل می‌دهند.

فعالان حقوق بشر از طرف دیگر استفاده از این سلاح‌ها را به دلیل آنکه اختیار جان انسان را به دست دستگاه‌‌های کنترل از راه دور می‌سپارد به باد انتقاد می‌گیرند.

یافته‌های سال‌های دور در روان‌شناسی اجتماعی نشان می‌دهند انسان‌ها ذاتاً به توان تفسیر نشانه‌های تسلیم در طرف نزاع خود مجهز هستند. بر همین اساس در نزاع‌های رو در رو، طرف مهاجم اغلب پس از مشاهده نشانه‌های تسلیم در طرف مقابل از پیشروی بیشتر و ادامه تهاجم به وی اجتناب می‌کند.

 با این توضیح تهاجم‌های پهپادی به انسان‌ها کنترل جان عده‌ای از انسان‌ها را به دست عده‌ای دیگر می‌سپارند که ممکن بود در شرایط طبیعی رفتاری متفاوت نشان دهند.

روزنامه واشنگتن‌پست رویکرد جدید واشنگتن برای گسترش صادرات پهپادهای جنگی را چراغ سبز دولت آقای اوباما به شرکت‌های تسلیحاتی آمریکایی دانسته که خواستار سهم بیشتر در بازار جهانی پهپادها هستند.

دولت اوباما که مدعی است موازین حقوق بشر را در سیاست خارجی خود نهادینه کرده است بیش از دولتهای قبلی از پهپادها در مناطق مختلف از جمله یمن، سومالی و پاکستان استفاده کرده است.

مقام‌های آمریکایی می‌‌گویند دولت آمریکا تا امروز تنها پهپادهای جنگی خود را به انگلیس فروخته است. پهپادهای غیرجنگی که برای اهداف جاسوسی به کار می‌روند به طیف گسترده‌تری از کشورها از جمله متحدان آمریکا در ائتلاف ناتو فروخته شده‌اند.

منابع مورد استناد واشنگتن‌پست همچنین گفته‌اند بر اساس قوانین جدید که دولت آقای اوباما آنها را محرمانه نگاه خواهد داشت، درخواست کشورهای متحد آمریکا برای دریافت این پهپادها به صورت مورد به مورد بررسی خواهند شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    درواقع آغاز گسترده تر جنگ جهانی بدست شیطان بزرگ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس