ایران برای اولین بار دارد جدی مذاکره می‌کند و تا الان در مذاکرات امتیازات واقعی داده‌اند. ما برای اولین بار توانسته‌ایم برنامه آن‌ها را متوقف کنیم و در واقع برخی از عناصر این برنامه را، از جمله ذخایر اورانیوم با غنای بالا، به عقب بازگردانیم.

 به گزارش مشرق، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای مفصل با پایگاه خبری «ووکس» که اواخر ژانویه (ماه گذشته میلادی) گرفته و روز دوشنبه منتشر شد، به تشریح رویکردهایش در سیاست خارجی از جمله در رابطه با ایران پرداخته است.

اوباما در بخشی از این مصاحبه در دفاع از اینکه آمریکا همچنان به شدت درگیر موضوعات خاورمیانه است، در کنار تحولات مختلف خاورمیانه، پرونده هسته‌ای ایران را یکی از این دلایل ذکر کرده و گفته است: «ما می‌خواستیم از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم و دیپلماسی را نیز در وهله اول ترجیح می‌دادیم.»

حل پرونده هسته‌ای ایران، زمینه‌ساز ثبات در خاورمیانه است

وی در ادامه شکل‌گیری انقلاب‌های عربی و همچنین بحران سوریه را از دیگر دلایل حضور آمریکا در منطقه برشمرده و بار دیگر در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران و اهداف تعیین‌شده از سوی کاخ سفید در خاورمیانه، گفت یکی از این اهداف «ادامه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود. ما از ابزار تحریم‌ها استفاده کردیم تا ببینیم که آیا می‌شود در این مسئله به یک گشایش دیپلماتیک دست یافت یا نه.»

رئیس‌جمهور آمریکا سپس در رابطه با اینکه چطور می‌توان بحران‌های خاورمیانه و آنچه او اختلافات فرقه‌ای خواند را حل کرد، گفت: «اگر بتوانیم در بازیابی دولتی چندفرقه‌ای و کارا در عراق پیشرفت کنیم و اگر بتوانیم گشایشی دیپلماتیک با ایران داشته باشیم، فکر می‌کنم که آنوقت مبنای لازم برای حرکت به سمت ثبات بیشتر را خواهیم داشت.»

تهران حامی تروریسم دولتی است

اوباما در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر اتهامات خود علیه ایران را تکرار کرد، اما به دفاع از سیاست خارجی‌اش در قبال تهران پرداخت. وی در این رابطه گفت: «به درستی نسبت به ایران سوءظن وجود دارد. ایران از تروریسم دولتی حمایت کرده است. این کشور به طور مداوم، در عالی‌ترین سطوح، اظهارات ضداسرائیلی رقت‌آوری مطرح کرده است.»

وی افزود: «این کشور مردم خود را سرکوب کرده و مدارک روشن و غیرقابل‌انکاری هست که نشان می‌دهد آن‌ها در گذشته برای ایجاد یک برنامه تسلیحاتی و مخفی کردن آن، تلاش کرده‌اند. خوب این جزو معلومات است. می‌شود درک کرد که چرا افراد هم اینجا و هم در دیگر نقاط جهان، نگران هستند.»

بهترین فرصت برای حل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران فراهم شده

رئیس‌جمهور آمریکا با این وجود در دفاع از راهبردش در قبال ایران، گفت: «اما آنچه که من گفته‌ام، این است که توافقی که به آن دست یافتیم، توافق موقتی که به واسطه رژیم تحریم‌های شدیدی که شکل دادیم، بهترین فرصت را برای حل مسئله هسته‌ای ایران بدون توسل به زور، فراهم کرده است.»

وی افزود: «ایران برای اولین بار دارد جدی مذاکره می‌کند و تا الان در مذاکرات امتیازات واقعی داده‌اند. ما برای اولین بار توانسته‌ایم برنامه آن‌ها را متوقف کنیم و در واقع برخی از عناصر این برنامه را، از جمله ذخایر اورانیوم با غنای بالا، به عقب بازگردانیم. بنابراین، در حالی که هیچ‌کس، از جمله آژانس‌های اطلاعاتی ما، موساد و دیگران، انکار نمی‌کنند که ایران در حال حاضر به توافق پایبند است، دادن دو تا سه ماه وقت برای سنجیدن تمام راهکارهای دیپلماتیک، ضرری به ما نمی‌زند. وقتی در حال مذاکره هستیم، آن‌ها پنهانی در حال ساخت سلاح نیستند. برای ما، 2، 3 ماه زمان دادن، معقول به نظر می‌رسد.»

برخی به کمتر از نظام ایران راضی نیستند

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه در رابطه با طرح افزایش تحریم‌های ایران که از سوی رابرت منندز سناتور دموکرات و مارک کرک سناتور جمهوری‌خواه به کمیته بانکداری سنا رفته، گفت: «برخی افراد را می‌بینید که بدبین هستند و می‌گویند که خوب بگذارید تحریم‌ها را کمی بیشتر کنیم و آن‌ها را کمی بیشتر در تنگنا قرار دهیم، چراکه آن‌ها در هر توافقی حقه می‌زنند و نمی‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم و قرار است یک توافق بد به دست آید. من همه این‌ها را درک می‌کنم.»

وی افزود: «پیام من این است که ما باید گزاره‌های خود را بسنجیم. واقعیت این است که اگر توافقنامه‌ای به دست آمد، آن وقت همه در سرتاسر جهان می‌توانند این توافق را ارزیابی کنند. همه می‌توانند مشخص کنند که آیا این توافق می‌تواند ایران را از رسیدن به یک سلاح هسته‌ای بازدارد یا نه؟ اگر پاسخ آری بود، خوب این یک توافق خوب است. اگر هم پاسخ نه بود، آنوقت این توافقی نیست که من بخواهم امضا کنم. برخی جدل‌های فنی وجود دارد، که بخشی از آن به این واسطه است که برخی فقط با تغییر رژیم ایران، راضی می‌شوند. آن‌ها حتی به این ایده که ایران فناوری هسته‌ای یا دانش هسته‌ای داشته باشند، راضی نیستند.»

اوباما در رابطه با شعار انتخاباتی‌اش که گفته بود با کشورهایی نظیر ایران مستقیما وارد مذاکره می‌شود، گفت: «خوب، ما مذاکرات مستقیم داریم. این دقیقا کاری است که الان داریم انجام می‌دهیم. ما داریم گزاره‌هایمان را می‌سنجیم. مت (مجری)، سوال اینجاست که آیا ایران به جامعه بین‌الملل که نشان داده این راهبردی منصفانه است که این امکان را به ایران می‌دهد تا بار دیگر به جامعه بین‌الملل بازگشته و ثابت کند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، آری می‌گوید یا نه.»

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان اظهاراتش در مورد ایران گفت: «نهایتا می‌توان اینطور جمع‌بندی کرد که نمی‌توانیم تضمین کنیم که تمام نیروهای داخل ایران، آنچه را که باید برای ایران توافقی خوب به نظر آید، بپذیرند. نمی‌توانیم تضمین کنیم که آن‌ها تصمیمی منطقی اتخاذ کنند، همانطور که نمی‌توان تضمین کرد که آقای (ولادیمیر) پوتین تصمیماتی منطقی در رابطه با موضوعی چون اوکراین بگیرد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • رهگذر ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    «این کشور به طور مداوم، در عالی‌ترین سطوح، اظهارات ضداسرائیلی رقت‌آوری مطرح کرده است.» بلانسبت مثل سگ براي اسرائيلي‌ها دم تكان مي‌دهد. اين رژيم منحوس كودك كش رفتني است. ان شاء الله به زودي مسلمانان جشن آزادي قبله‌ي اولشان را در فلسطين آزاد شده جشن مي‌گيرند و روسياهي تاريخ براي شما خواهد ماند.
  • رضا ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    خنده داره که خودشون رو جامعه ی جهانی میدونن. مرگ بر آمریکای جنایت کار مرگ بر اسرائیل کودک کش
  • محمد ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    تروریست خودتی مردک عوضی
  • مرگ بر استکبار ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    برو گم شو احمق بی شعور تروریسم دولتی اون اسرائیل خونخواره که سگ در خونشی.
  • علی ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا و طرفدارانش .
  • علي ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    قابل توجه انهايي كه سنگ أمريكا رابه سينه ميزنند أمريكا واروپا عزت اين كشور رو هدف گرفتن بعداز توافق خواهيد ديد يك مسئله ديگر را چماق قرار ميدهند مشكل ما تو كشور مسله هستي نيست عدم مديريت صحيح ودعواهاي جناهي است
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    واقعا اگر 2 سال پیش چنین جملاتی را مقامات آمریکا می گفتند دولت ایران زیر فشار خشم ملت سقوط می کرد. اما الان خوب وضعی داریم! خوب! قورباغه آب پز شدن چه حسی دارد؟
  • عیسی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    بدزبانی شایشسته مسلمان نیست امام عزیز به صدام میگفتندآقای صدام واقعا به چه دلیل ما اینگونه شدیم
  • مسعود ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    اون بلانسبت رو به سگهای شریف گفته دیگه!! فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ذَّلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا
  • پریسا ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    امام خمینی: تمام گرفتاری های ما از آمریکاست.هرچه فریاد دارید برسر امریکا بکشید.
  • فرهاد ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مگه تودنیابه جزاسراییل کودک کش دولت تروریست دیگری وجودداره؟اونهم که موردحمایت غربی ها به ویژه امریکایی هاست.پس ماازکدوم دولت تروریست حمایت کرده ایم؟احتمالا منظوراین بینواها مردم مظلوم فلسطین ولبنان و...هستندکه درمقابل اشغالگری وظلم صهیونیستها ایستادگی می کنند.خوبه که مفهوم جدیدتروریست راهم فهمیدیم.
  • محسن ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند دولت کثیف و خبیث و جنایتکار آمریکا حامی رژیم قاتل وکودک کش صهیونیستی است وحشی هایی که از بمب اتم استفاده کرده اند و جان صد ها هزار انسان بیگناه را در چند ثانیه گرفته اند حالا برای ما سخنرانی هم میکنند
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    رژیم نجس صهیونیست نابود میشه عمو باراک .. دقیقا مثل هم پیمان قبلیتون رژيم آپارتاید...
  • صدرا ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    بیا میگه حامی تروریسم . البته شما این جمله رو با لبخند بخونید به راستی اوباما را فردی مودب .باهوش و با ادب یافتم !!!
  • علی ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • مرتضی ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    خدایی منطق رو ببنید ما چون ضد اسراییل هستیم تروریستیم اما اسراییل با این همه کار کثیف و ضد بشری از سوی آمریکا مورد حمایت قرار میگیره. مرگ بر آمریکا مرگ بر اسراییل
  • ژاله ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مرگ بر شیطان بزرگ! آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
  • فرهاد ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مگه تودنیابه جزاسراییل کودک کش دولت تروریست دیگری وجودداره؟اونهم که موردحمایت غربی ها به ویژه امریکایی هاست.پس ماازکدوم دولت تروریست حمایت کرده ایم؟احتمالا منظوراین بینواها مردم مظلوم فلسطین ولبنان و...هستندکه درمقابل اشغالگری وظلم صهیونیستها ایستادگی می کنند.خوبه که مفهوم جدیدتروریست راهم فهمیدیم.
  • ایرانی ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    جالبه همه بی منطقن جز امریکا و اسرائیل و نوچه هاشون آقا ما اصلا نمیخوایم توافق کنیم ببینم چه غلطی میخواین بکنین؟
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل
  • شهروند طبری ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    واذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون اوباما بداند دروغگویی و فریبکاری وخباثت در طینت صهیونیست هایست که از هر خشونتی بر ضد بشر ابا ندارند! ما شما را به زانو در می آوریم این وعده حق است!شک نکن! فریب ساده لوحی و بلاهت بعضی از سیاستمداران ما را نخور که بد پشیمانی به دنبال دارد! obama! we never surrender! !I am an illiterate
  • داداش اوباما ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    چرا فحش میدید مودب باشید
  • مهدی ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به این مملکت وارد نشود - آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند امام خمینی (ره) انشااله با حضوردر راهپیمائی 22 بهمن تبعیت خودمان را از ولایت فقیه نشان خواهیم داد ملتی که عاشورا و رمضان دارد از تحریم و تهدید نمی ترسد.
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    شاید امتیاز بدیم اما امتیازی که میگیرم بزرگتره چون دنیا میفهمه که ایران دنبال سلاح هسته نبوده و نیست...
  • رضا ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    کشوری که جوانای خودشو فدای کشور های دیگه بکنه منم جای امریکا بودم بهش اعتماد نداشتم
  • بافقی ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    آقای اوباما دیگر ایران به لاطایلات تو تره هم خرد نمیکند خودت را کم خراب کن
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا و اسرائیل و انگلیس و عربستان
  • امیر تبریز اوغلی ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    به زودی احمدی نژاد بر میگردد و دمار از روزگارتون در میاره
  • ناشناس ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    تروریسم دولتی رژیم جعلی کودک کش صهیونیستی میباشد که امریکای جنایتکار از آن حمایت میکند .
  • توقف ژنو ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    "ایران برای اولین بار دارد جدی مذاکره می‌کند و تا الان در مذاکرات امتیازات واقعی داده‌اند. ما برای اولین بار توانسته‌ایم برنامه آن‌ها را متوقف کنیم و در واقع برخی از عناصر این برنامه را، از جمله ذخایر اورانیوم با غنای بالا، به عقب بازگردانیم." میدانید توافق ژنو یعنی چه؟ یعنی تسلیم قدرتهای بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران
  • ناشناس ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    امام خمینی (ره) : آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا و خاک بر سر کسانی که اینقدر ساده لوحند و به این رژیم خونخوار اعتماد می کنند
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    رقت آور تویی با اون رژیم کودک کش
  • سیروان ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    اوبامای نجس العین ملت 22 بهمن پاسخ تو و ایادی و عمال داخلی شما را خواهند داد خداوند تو و پادوهای بی جیره و مواجب بگیرت را لعنت کند تف روی تو و ایادی داخلی تو درایران
  • سپهرساتوربه دست دربه دربه دنبال خاتمی ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    اوباما نه تو و نه گردن کلفت تر از تو هیچ سرگین سگی نمیتواند بخورد
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    این انقلاب هم بنی صدر دیده ، هم خاتمی ، هم احمدی نژاد و هم روحانی . ان شاا... با این تجربه های تلخ و شناختن ضعف ها کسی خواهد آمد که پدر این آمریکا را در آورد.
  • ali ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    مــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرگ بــــــــــــــــــــــــــــــــر آمـــــــــــــــــــــــــــــــــــــریکا
  • ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    آمریکا هیچ غلط نمی تواندبکند فقط چراغ سبز نشون داد به صدام برای یک جنگ 8 ساله ، سکوهای نفتی وهواپیمای مسافربری را زد و تحریمهای کمر شکن را اعمال کرد
  • ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    طبق توافق ما آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و باید به چند ایالت آن هم طبق میل ما تقسیم شود .
  • Alireza ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    امام خمینی (ره) : آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .
  • پوریا ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    برخی به تغییر رژیم ایران راضی میشوند...........به گور بابات هم خندیدی مترسک اسرائیل ...اینا ایرانه نه افغانستان و ....
  • وحید ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    اون هایی که منفی دادن لیاقتشون اینه که حکومت هایی مثل افغانستان و یا پاکستان بر اون ها حکومت کنن...لیاقتشون اینه که به بهانه ی دادن آزادی بهشون توسط مستشاران امریکایی هر روز تحقیر بشن ..به این دلیل که هیچ گاه درس نمی گیرن..
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    خوب چون هیچ غلطی نمیتونه بکنه این کارا رو کرده دیگه، هر کاری هم بکنه نمی تونه بهمون زور بگه
  • سرباز وطن ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    ناشناس کانادایی دیگه اون دوران گذشت که بتونه سکوی نفتی و هواپیمای مسافربری بزنه الان چرا دیگه از اون غلطا نمیکنه؟؟؟ چون جراتشو نداره و هیچوقت نخواهد داشت خود امریکا هم میدونه که جنگ با ایران تاوان سنگینی برای خودش و متحداش داره بعدم امریکا یه رژیم ضعیف کشه و از جنگ جهانی دوم به اینور تا حالا با کدوم کشور قدرتمندی درگیر شده همش با یه مشت کشور ضعیف و وابسته حمله کرده ولی ایندفعه سرش بد جا شکسته تو قضیه اوکراینم این کاملا مشهوده حالا ببین وقتی به اوکراینت سلاح بده روسیه چه کار به سر امریکا و متحداش بیاره در کل امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه و دیگه دوران زورگویی به سر رسیده لاقل به ملت ایران نمیتونه زور بگه در رابطه با تحریمها هم این فرصتی برای ایرانه تا روی پای خودش بایسته و به خودکفایی برسه و اهرمهای فشار امریکا و تمام زورگویان رو درهم بشکنه مرگ بر امریکا و طرفداران رابطه و توافق ننگین با امریکا جاوید ایران هسته ای
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    اتفاقا در زمان جرج بوش امریکایی ها ایرانی ها رو تروریست و وحشی خطاب میکردند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس