معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت امور خارجه اعلام کرده مستنداتی دال بر صهیونیستی بودن شرکت سیگار مارلبرو وجود ندارد و به نظر می‌رسد این همه هیاهوی رسانه‌ای به دلیل آن است که منافع برخی با قاچاق سیگار گره خورده و واردات رسمی سیگار ۵۰۰ میلیارد تومان نصیبت خزانه دولت می‌کند.

 به گزارش مشرق، مجتبی خسروتاج پیش از ظهر امروز در نشست خبری توضیحاتی را در مورد واردات شکر برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره، پیگیری وضعیت عرضه محصولات پتروشیمی خارج از بورس، نظارت وزارت صنعت بر کالاهای اساسی، انتخابات اتاق بازرگانی و ارائه مجوز به یک شرکت برای واردات سیگار مارلبرو ارائه کرد.

وی پیگیری وزارت صنعت برای مجوز به یک شرکت صهیونیستی برای واردات سیگار مارلبرو را جوسازی رسانه‌ای عنوان کرد که برخی از آنهایی که دستی در قاچاق این محصول دارند، منافع‌شان به خطر افتاده و از هر طریقی می‌خواهند، موضوع را با جوسازی رسانه‌ای به نوع دیگر جلوه دهند.

وی ادامه داد: طبق قانون مرجع اظهار نظر در مورد وضعیت هر شرکتی کمیته‌ای در وزارت امور خارجه است که در مورد این شرکت نیز از آنجا استعلام شد و آنها اعلام کردند، مستنداتی دال بر صهیونیستی بودن این شرکت برای واردات رسمی سیگار مارلبرو وجود ندارد و عده‌ای که منافع‌شان به خطر افتاده سر و صدا می‌کنند که ما منصرف شویم.

خسروتاج با تأکید بر اینکه آنهایی که ما را متهم کردند که چرا به شرکت صهیونیستی مجوز می‌دهید، چرا نگفتند با دست‌های پنهان قاچاق برخورد شود؟

وی همچنین در پاسخ به اینکه با اجرای قانون انتزاع وضعیت نظارت بر توزیع و قیمت کالاهای اساسی بر عهده کدام یک از وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی است، گفت: تمامی وظایف اعم از تولید، تجارت و توزیع کالاهای اساسی بر اساس قانون انتزاع در حیطه اختیارات وزارت جهاد و کشاورزی است و ما هیچ دخالتی در سیاست‌گذاری، نظارت و توزیع کالاهای اساسی دیگر نداریم.

وی در پاسخ به اینکه وظیفه سازمان حمایت  در مورد نظارت بر قیمت‌ها چه می‌شود، اینگونه پاسخ داد که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمانی فرا وزارتخانه‌ای است که روی بسیاری از کالاها و خدمات حتی نرخ کرایه تاکسی و هتل‌داری هم نظارت می‌کند و وظیفه‌اش ربطی به قانون انتزاع ندارد.

تلاش برای توقف برپایی نمایشگاه‌های بدون مجوز

خسرو تاج در مورد برگزاری نمایشگاه‌های ویژه فصلی مانند فروش بهاره گفت: یکی از مشکلاتی که در بخش برگزاری نمایشگاه داریم آن است که طبق قانون مجوز برپایی هر گونه نمایشگاه داخلی و خارجی بر عهده شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در زیرمجموعه وزارت صنعت است اما متأسفانه شاهد برپایی نمایشگاه‌هایی هستیم که از وزارتخانه مجوز نگرفته‌اند و شورای تأمین استان هم خواستار برخورد با آنهاست.

وی با اشاره به اینکه در کشور شاهد برخی برخوردهای ملوک‌الطوایفی هستیم افزود: به یکباره می‌شنویم که فلان بخش نمایشگاه زده است در حالی که برپایی نمایشگاه یکسری استانداردهای خاص خود را دارد که در صورت رعایت نشدن آنها ممکن است مشکل‌آفرین شود.

سیاست ما توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اتاق اصناف معتقد است باید فروش‌های فوق‌‌العاده در بین هر صنف را تقویت کرده و برپایی نمایشگاه‌های این چنینی تنها راهی برای ارائه کالاهای بی‌کیفیت و شرکت برخی افراد متفرقه است و چرا از ظرفیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای اینگونه کارها استفاده نمی‌شود، گفت: ما سه میلیون واحد صنفی داریم که یک میلیون و 800 هزار واحد آن در بخش توزیعی فعالیت می‌‌کنند و تنها سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشور ما از کل خرده‌فروشی 5 درصد است اما در برنامه‌هایمان است که به طور جدی سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در نظام صنفی بالا برده چرا که عوامل متعدد از جمله کیفیت بالاتر، کنترل ایمنی و کاهش هزینه مبادله‌ای این فروشگاه‌ها به صرفه هستند.

وی اظهار امیدواری کرد تا با ارائه تسهیلات بانکی سیاست توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اقتصاد بازرگانی و نظام توزیع افزایش یابد و افزود: در حال تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در این بخش هستیم و از طرف دیگر به اتاق اصناف گفته‌ایم با تشکیل بانک اصناف زمینه سرمایه‌گذاری در عرصه فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مشارکت خود واحدهای صنفی را فراهم کند.

قیمت کالا را نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌کند

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد هزینه بسته‌بندی کالاها قیمت را در برخی موارد تا دو برابر می‌کند در حالی که تنها 10 درصد هزینه را باید شامل شود این گونه پاسخ داد که نباید نگاه این چنینی به مسائل داشته باشیم چرا که ما قصد نداریم با دخالت در قیمت‌گذاری کالا مانع ایجاد کنیم بلکه بیشتر نظر ما بر این است که رقابت در محصولات و میزان عرضه و تقاضا بازار را تنظیم می‌کند اما ما در کارگروه‌ها موضوع را رصد می‌کنیم و تنها در موارد استثنا که تخلفی صورت گرفته باشد سازمان حمایت موضوع را بررسی می‌کند.

نمایشگاه فروش بهاره فقط در سه نقطه پایتخت برپا می‌شود

خسرو تاج با اعلام اینکه امسال در سه نقطه پایتخت نمایشگاه فروش بهاره برگزار خواهد شد گفت: از آنجایی که از اصناف خواسته بودیم تا نمایشگاه‌ها طبق استانداردهای مشخص برگزار شود در سه نقطه حکیمیه، پارک ارم و بوستان ولایت برگزاری این نمایشگاه‌ها قطعی شد و در دو نقطه دیگر که قبلاً اعلام شده بود امکان برگزاری نمایشگاه فراهم نگردید در عین حال در این نمایشگاه کالاهای اساسی پوشاک و کیف و کفش تا 20 درصد تخفیف در بازه زمانی 10 روزه از پنجم تا بیست و پنجم اسفند به مردم ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 171 نمایشگاه فروش بهاره در کل کشور برپا می‌شود افزود: با وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی شده تا کالاهای اساسی را با کیفیت و قیمت مناسب در این نمایشگاه‌ها عرضه کنند.

موضوع واردات بی رویه شکر هیاهوی رسانه ای است

قائم مقام وزیر صنعت با انتقاد از هیاهوی رسانه‌ای در مورد واردات شکر گفت: از ابتدای امسال وزیر جهاد اعلام کرد که ثبت سفارش شکر انجام نمی‌شود و 823 هزار تن شکری که امسال وارد شده مربوط به ثبت سفارش سال گذشته بوده است و باید پرسید این همه جوسازی رسانه‌ای برای چیست چرا که دولت موظف است کالای مورد نیاز را ذخیره‌سازی کند و نمی‌توان با نیاز مردم شروع کرد مضاف بر آنکه اگر واردات اولیه و واسطه‌ای صورت گیرد در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی است که ما بابت آن نگرانی نداریم.

وی گفت: در سال 92 یک میلیون و 579 هزار تن شکر و در سال  93 یک میلیون و 680 هزار تن شکر وارد کشور شده است که بخشی از آن صرف صنایع شیرینی و شکلات و صنایع تبدیلی غذایی شده است که به چرخه صادرات باز می‌گردد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    سیگار سم ندارذ واردات مرگ تولید وارد توسعه مرگ
  • reza ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    اگر دولت دلش به حال مردم میسوخت این کارو نمیکرد
  • تقي ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    به نفع دولت به زيان ملت
  • فیلتر ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    بزارین سیگار مارلبرو بیاد حداقل منه دانشجو سیگار درست و حسابی بکشم
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    0 0
    مسئول به این خوش فکری نوبره والا آقا تریاک وارد کنید که 1 به 10 سود داره و اگر به صورت اصولی وارد شید 1 به 15 سود داره سیگار چیه دیگه شما ظرفیت بیش از این دارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس