کد خبر 390028
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶

خرم آباد - در حالی رسانه ملی طی هفته های اخیر کمتر به چالش گردوغبار لرستان پرداخته که استاندار لرستان با ارسال نامه ای به مسئولان ملی ضمن اعلام خسارات خواستار تامین اعتبار برای مقابله با این معضل شد.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، در حالی رسانه ملی طی هفته های اخیر کمتر به چالش گردوغبار لرستان پرداخته که استاندار لرستان با ارسال نامه ای به مسئولان ملی ضمن اعلام خسارات خواستار تامین اعتبار برای مقابله با این معضل شد.

گرد و غبار استان لرستان طی هفته های اخیر در میان اخبار مربوط به ورود موج ریزگردها به استانهای جنوبی کشور محو شد تا بحرانی را که مردم لرستان سالهاست با آن درگیر هستند کمتر دیده شود.

استان لرستان نزدیک به یک دهه است که با خسارات ناشی از پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می کند به طوریکه خسارات جدی به سلامت مردم، جنگلها و مراتع، صنعت زنبورداری و کشاورزی، زیرساختهای مختلف و ... تنها بخشی از تبعات این پدیده در لرستان بوده است.

ذرات ریزتر و خطرناک تر سهم لرستان می شود

اهمیت مقابله با گرد و غبار در لرستان آنجا روشن تر می شود که لرستان در خط دوم مواجهه با این پدیده میزبان ذرات گرد و غبار ریزتری خواهد بود که به مراتب خطرات آن از ذرات درشت تر بیشتر است.

همچنین توپوگرافی خاص لرستان به دلیل کوهستانی بودن موجب ماندگاری بیشتر این ذرات در هوای استان می شود تا خسارات در این زمینه دوچندان شود.

به رغم وجود این وضعیت بحرانی در لرستان در کنار نام استانهایی چون ایلام، خوزستان و بوشهر، طی هفته های اخیر کمتر نامی از لرستان برده شد تا آنچه بر مردم این استان می گذرد مورد غفلت قرار گیرد.

آلودگی هوای لرستان رکورد زد

در این راستا استاندار لرستان به منظور تشریع ابعاد مختلف پدیده گرد و غبار در استان لرستان اقدام به نامه نگاری به مسئولان ارشد ملی از جمله معاونان رئیس جمهور و وزیر کشور کرده است.

هوشنگ بازوند در مورد جزئیات نامه های ارسال شده گفت: هوای استان لرستان به مدت هشت سال است که مورد تهاجم پدیده گرد و غبار قرار گرفته و مردم صبور این استان طی این مدت اثرات مخرب و زیانبار این مهمان ناخوانده را تحمل می کنند.

وی با بیان اینکه این پدیده به طور عمده منشا خارجی داشته و از کشورهای همسایه مانند عراق، عربستان، سوریه و ... نشات می گیرد افزود: وضعیت گرد و غبار در لرستان به گونه ای است که مطابق آمار اعلام شده از سوی مسئولان محیط زیست طی امسال این استان میزبان ۱۱۵ روز غبارآلود بوده است.

استاندار لرستان ادامه داد: این وضعیت در حالیست که در روزهای ۲۱ و ۲۲ بهمن ماه سالجاری میزان ذرات معلق در هوای استان به ۲۱ برابر حد مجاز رسید و کیفیت هوای استان در وضع بحرانی قرار گرفت.

نامه نگاری به معاونان رئیس جمهور و وزیر کشور

بازوند با تاکید بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای با پدیده گرد و غبار در استان یادآور شد: در این راستا نامه های جداگانه ای برای دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکتر  معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است.

وی با بیان اینکه در این نامه ها وضعیت استان لرستان در زمینه گرد و غبار و نیازمندی های اعتباری برای پیشگیری و مقابله با این پدیده تشریح شده است یادآور شد: رونوشت این نامه های ارسالی به مجمع نمایندگان استان و دستگاههای مرتبط برای پیگیری از جمله اداره کل محیط زیست استان لرستان، اداره کل منابع طبیعی لرستان و دانشگاه علوم پزشکی لرستان ارسال شده است.

زندگی برای مردم لرستان سخت و طاقت فرسا شده است

استاندار لرستان با بیان اینکه طی سالهای اخیر در قالب پدیده گرد و غبار، هزاران تن ذرات جامد معلق از بیابان های کشورهای اطراف حمل شده و بر گستره بزرگی از شهرهای ایران فرو می ریزد یادآور شد: اثرات زیان بار این پدیده مخرب در استان لرستان به مانند دیگر استانهای جنوبی کشور زندگی را بر مردم لرستان سخت و طاقت فرسا کرده است.

بازوند ادامه داد: مدت زمان ماندگاری ذرات بسیار ریز معلق در هوای استان برای روزهای متوالی موجب اخلال در زندگی مردم، کاهش راندمان فعالیتهای آموزشی و اداری و تعطیلی مراکز آموزشی و دانشگاهها و لغو پروازها شده است.

محیا شدن شرایط برای ایجاد کانونهای جدید گرد و غبار در لرستان

وی با بیان اینکه این پدیده سلامت مردم لرستان را در معرض خطر جدی قرار داده است یادآور شد: از سوی دیگر وقوع خشکسالی، کاهش شدید بارندگی ها و تنش آبی در استان موجب خشکیدگی تالابها، تخریب پوشش گیاهی و جنگلی استان به خصوص در مناطق جنوبی لرستان نظیر پلدختر و کوهدشت شده است.

استاندار لرستان تصریح کرد: این وضعیت شرایط را برای ایجاد کانونهای جدید گرد و غبار در استان لرستان و در نهایت تشدید اثرات مخرب این پدیده فراهم کرده و بیم آن می رود که در اثر عدم توجه کافی به احیای مجدد این عرصه ها در آینده نه چندان دور این نقاط در لرستان به کانونهای بزرگ تولید گرد و غبار در استان و کشور تبدیل شوند.

بازوند یادآور شد: نتایج پایش ذرات معلق در هوای استان به وسیله ایستگاههای سنجش آلودگی هوا نشان می دهد که هر ساله تعداد روزهای آلوده لرستان نسبت به سال قبل افزایش داشته است به طوریکه در اکثر روزهای آلوده وضعیت کیفیت هوا در حالت بحرانی قرار گرفته است.

درخواست اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی برای شروع کار پیشگیری

وی با اشاره به ارائه درخواست برای تامین اعتبارات به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه در استان یادآور شد: در این راستا برای آغاز این اقدامات در سال ۹۴ اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد و به مسئولان ارشد ملی منعکس شده است.

استاندار لرستان خاطر نشان کرد: این میزان اعتبار به منظور توسعه جنگل کاری، ارتقای سرانه فضای سبز و اجرای کمربند سبز در حاشیه شهرها، احیای مجدد تالابهای لرستان، خرید تجهیزات و ملزومات مورد نیاز اورژانس ها و مراکز درمانی برای پذیرش بیماران قلبی و تنفسی در روزهای آلوده، فرهنگ سازی و ارائه آموزشهای عمومی به مردم پیشنهاد شده است.

بازوند به جزئیات اعتبارات مورد نیاز لرستان اشاره کرد و گفت: ۱۸۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه های کمربند سبز حفاظتی پیرامون شهرها، ۳۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات و دستگاههای سنجش آلودگی هوا، شش میلیارد ریال برای احیای تالابها، ۸۵ میلیارد ریال برای تجهیز اورژانس بیمارستانها و پنج میلیارد ریال برای آموزش و فرهنگسازی درخواست اعتبار شده است.

فاجعه ای که بر لرستان می گذرد؛ یک سوم روزهای سال آلوده است

بنابراین گزارش استان لرستان سال ۸۸ را با ۱۰۰ روز آلوده، سال ۸۹ را با ۹۰ روز، سال ۹۰ را با ۱۰۰ روز غبارآلود، سال ۹۱ را با ۹۰ روز و سال ۹۲ را با ۸۹ روز غبارآلود پشت سر گذاشته است تا به طور متوسط هر سال شاهد آلودگی یک سوم روزهای خود باشد.

این آمارها نشان می دهد که استمرار روند آلودگی هوا در استان لرستان در حال رقم زدن فاجعه ای است که تبعات آن را در بلندمدت خواهیم دید؛ فاجعه ای که زمینه افزایش مراجعات مردم به بیمارستان های استان را از هم اکنون فراهم آورده است.

این روند که دیگر به موضوعی عادی در زندگی لرستانیها تبدیل شده به نظر می رسد موضوعی هشدار دهنده برای آینده مردم این استان است، آینده ای که در آن به قربانیان این آلودگی هوا برخواهیم خورد.

 از سوی دیگر استمرار ماندگاری گرد و غبار در آسمان استان معضلی است که در میان استانهای درگیر با پدیده ریزگردها بیشتر در لرستان دیده می شود به طوریکه استمرار این پدیده گاه چندین روز خروج از خانه ها و تردد در فضای آزاد را مشکل ساز می کند.

به گفته مسئولان امر متأسفانه بر اساس بررسی‌های انجام شده، ماندگاری پدیده‌ گرد و غبار در لرستان نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است و لرستان در این زمینه در صدر استانهای درگیر قرار دارد و این امر به این معنی است که ورود موج های مختلف ریزگردها به آسمان استان گاه تا چند روز ماندگار بوده و به دلیل شرایط توپوگرافی استان این پدیده استمرار دارد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس