معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت نهم در نامه‌ای خطاب به ابتکار با اشاره به این مطلب که حل معضل گرد و غبار خوزستان در گرو انداختن گناه آن به گردن دیگران نیست، گفت: شما در خصوص معضلات تالاب شادگان پرونده قضایی دارید.

به گزارش مشرق، دلاور نجفی معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت نهم در نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابتکار درباره موضوع گرد و غبار خوزستان مطالبی را نوشت.

در زیر متن این نامه را می‌خوانید.

سرکار خانم دکتر ابتکار

معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

سلام علیکم

بدنبال رخداد هجوم ریزگردها به استان خوزستان و انتقادات مردم و مسئولان آن استان از سازمان حفاظت محیط زیست، سرکار عالی در مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌ها علی رغم تبین نسبتاً درستی که از موضوع گرد غبار از جمله دلایل علمی وقوع آن و راهکارهای مقابله ارائه نمودید، متاسفانه بخش عمده‌ای از قصور و تقصیر را متوجه دولت‌های نهم و دهم نمودید. جهت یادآوری سرکار عالی و همچنین تنویر افکار عمومی نکاتی در این خصوص بیان می‌گردد:

تقریباً همگی صاحب نظران موضوع ریزگردها در جنوب غرب کشور اذعان دارند که این ریزگردها دارای دو منشاء داخل و خارجی است و عمده ترین منشاء خارجی آن را کشور عراق و بیابانهای جنوبی و غربی آن می‌دانند. اگرچه صحبت از بیابانهای عربستان، سوریه، اردن و کویت نیز گاهی شنیده می‌شود اما آنچه در سال‌های اخیر بیشتر کشور ما را متاثر نموده است، بیابان‌های کشور عراق است. منشاء داخلی این ریزگرد‌ها در استان خوزستان نیز عمدتاً از دو کانون شامل بخش خشکی تالاب هورالعظیم و بیابان‌های ماهشهر و بخش خشک تالاب شادگان می‌باشند.

آنچه در دو هفته گذشته در استان خوزستان رخ داد ترکیبی از ریزگردهای با منشاء خارجی و داخلی بود. تصاویر ماهواره‌ایی نشان می‌دهد که همزمان با وقوع این پدیده در خوزستان، استان بصره عراق و کشور کویت را نیز گرد و غبار فرا گرفت و موج ورودی آن به کشور ما با فعالیت کانون‌های داخلی تشدید و حجم کم سابقه‌ایی از گرد و غبار استان خوزستان و شهر اهواز را فرا گرفت.

اینکه چرا بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم خشک شده و تبدیل به کانون و منشاء ایجاد ریزگردها گردیده است، سه دلیل عمده را می‌توان برشمرد:

یکی از این دلایل به زمان جنگ تحمیلی و اقتضائات آن دوره برمی‌گردد که می‌توان به احداث جاده‌های شط علی و شهید همت اشاره کرد که باعث گردید تا تالاب قسمت ایرانی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم گردیده و انسداد مرز در دل تالاب نیز باعث شد تا به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم گردد یعنی عملاً تالاب هورالعظیم به چهار قسمت نسبتاً مجزا تبدیل گردید.

دومین دلیل، کاهش میزان ورودی آب تالاب است که عمدترین علت آن احداث سد کرخه می‌باشد. مقصد نهایی رودخانه کرخه تالاب هورالعظیم است که با احداث سد کرخه و مهار طغیان‌های رودخانه کرخه عملاً تالاب هورالعظیم با کاهش حجم ورودی آب مواجه گردید.

سومین دلیل نیز انجام عملیات اکتشاف و استخراج نفت در پهنه وسیعی از تالاب هورالعظیم بویژه بخش جنوبی آن در قالب میدان نفتی آزادگان است.

نگاهی اجمالی به این سه عامل و تاریخچه آنها براحتی میزان نقش دولت‌های گذشته را به وضوح نشان می‌دهد. از دلیل اول که به دوره دفاع مقدس برمی‌گردد، اگر بگذریم، مطالعات سد کرخه در سال 1367 توسط شرکت مهاب قدس انجام و احداث آن در سال 1370 در دولت سازندگی آغاز و در سال 1380 و دولت اصلاحات و همزمان با مدیریت سرکارعالی خاتمه یافت.

همانگونه که بدستی اشاره کردید "دخل و تصرف در بخش‌های بالا دستی تالاب چنین عواقبی را رقم زده است" ولی اشاره نگردید که این دخل و تصرف در چه دوره‌ایی انجام شده است و کدام دولت‌های پس از انقلاب باید پاسخگو باشند؟! قطعاً دولت‌های نهم و دهم دراین میان نقشی نداشته‌اند.

تاریخچه اکتشاف و استخراج نفت در تالاب هورالعظیم نیز بدینگونه است که مطالعات لرزه نگاری آن جهت اکتشاف در دولت سازندگی و بلافاصله بعد از پایان جنگ تحمیلی تکمیل آغاز گردید و احداث چاه‌های اکتشافی آن در سال 1376 و در دولت اصلاحات و همزمان با مدیریت سرکار عالی انجام و بعنوان بزرگترین میدان نفتی کشور معرفی گردید.

در سال 1382 و همزمان با مدیریت سرکار عالی، بهره‌برداری از این میدان نفتی نیز بصورت بیع متقابل با یک شرکت ژاپنی آغاز شد و پهنه وسیعی از تالاب بصورت کاملاً خشک شده تحویل دولت نهم گردید این بهره‌برداری در سال‌های بعد تاکنون نیز ادامه داشته است. پس همانگونه که تاریخ تغییرات در تالاب هورالعظیم را مشاهده می‌فرمائید هم احداث سد کرخه و کاهش ورودی آب به تالاب و هم اکتشاف و آغاز استخراج نفت در دوره‌های مدیریت سرکارعالی به وقوع پیوسته است و انتساب آن به دیگران صحیح و منطقی نمی‌باشد.

و اما داستان غمبار رودخانه کارون در خوزستان و کاهش دبی آن و بالطبع کاهش ورودی آب به تالاب شادگان نیز وضعیتی مشابه هورالعظیم دارد که جهت اطلاع سرکار عالی و تنویر افکار عمومی بطور خلاصه تاریخچه مختصری از سد‌های احداثی برروی رودخانه مذکور بشرح زیر اشاره می‌گردد:

سد شهید عباسپور یا کارون1، عملیات اجرایی این سد از سال 1344 آغاز و در سال 1354 به پایان رسید.
سد مسجد سلیمان (گدار لندر). مراحل احداث این سد از تابستان 1370 آغاز و سال 1380 به پایان رسیده است و حدود 5 سال دوره ساخت آن در زمان مدیریت شما بوده است.
سد کارون3، عملیات اجرایی این سد در سال 1373 آغاز و در سال 1383 به پایان رسیده است که از مجموع 11 سال دوره ساخت آن، 8 سال دوره مدیریت سرکار عالی بوده است.
سد کارون4، مراحل احداث این سد از سال 1376 آغاز و در سال 1390 به پایان رسیده است که از دوره 14 ساله ساخت آن، 8 سال دوره مدیریت شما بوده است.
سد گتوند علیا، عملیات اجرایی این سد از سال 1376 آغاز و در سال 1391 به پایان رسید و حدود 8 سال اولیه دوره ساخت آن در زمان مدیریت سرکار عالی بوده است.

همانگونه که مشاهده می‌فرمائید دوره ساخت تمامی سدهای مذکور بین 5 تا 8 سال مدیریت دوره قبل سرکار عالی را پوشش می‌دهد و به عبارتی در دوره قبل مدیریت سرکار عالی و طی هشت سال آن یعنی از سال 1376 تا 1384 سدهای مذکور در حال احداث بوده است و باید از شما سوال بشود که چرا به فکر امروز تالاب شادگان نبودید؟ بد نیست سرکار عالی جهت یادآوری تاریخ های ذکر شده با توجه به دسترسی به اسناد مکتوب و موجود آنها را مطالعه نمائید و یا حداقل از طریق موتورهای جستجوگر این چند کلمه مربوط به سدها را جستجو نمائید.

سرکار خانم دکتر ابتکار

حل معضل گرد و غبار خوزستان در گرو انداختن گناه آن به گردن دیگران نیست و اگر روزی به دنبال قصورها و تقصیرها بگردیم، کسی بیشتر از شما مقصر نخواهد بود و شما تنها فردی هستید که در خصوص معضلات تالاب شادگان پرونده قضایی دارید پس بهتر است بجای مقصر جلوه دادن دیگران، فکر و امکانات کشور را در خدمت مردم صبور خوزستان قرار دهیم و هر کس سهم خود را در تخریب بپذیرد و قول جبران بدهد. اگر این کار را بکنیم قطعاً مردم مهربان خوزستان در میان طوفان گرد و غبار نیز به رویمان لبخند خواهند زد.

بااحترام- دلاور نجفی

معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت نهم
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    تکبیر
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    حالا بازهم حرفی می مونه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این کار خدا بود کسی که باعث این مشکلات شده دوباره مسئول شده و حالا گریبانش را گرفته.
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    عجب
  • لیلی ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    جامع و کامل . خدا پدرتو بیامرزه این خانم ازاین چیزا سر در نمیاره وگرنه همون زمانها که مسئول بود یه کاری میکرد بیشتر به درد حزبش میخوره تا مردم... کلا این خاصیت اصلاح طلباست مردم فقط در انتخاباتشون تعریف شدن.
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    دمت گرم .
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    اگر بارش جوی از گذشته تا بحال یکسان بوده ولی منابع تالابی خشک شده و اگر سدها اگر ارزیابی و تائید شده باید از کارشناس استان و سازمان و مدیر و معاون وقت پیگیر باشید که چرا توجه فنی نداشته اید و باید دستگیر شوند. و اگر مطرح شود که سدها ارزیابی نشده اند رئیس وقت و بازرس سازمان که توجه به چهارچوب نداشته مسئول است و الان هر کجا باشد باید دستگیر شود و برکنار و جریمه و پاسخگوی مردم باشد. و اگر امار بارش جوی در این مدت یکسان نبوده و کاهش داشته مقصر پدیده جوی و اقلیمی است. و در این حالت فقط باید دعا کرد که باران بیاید و باید قربانی کنید تا حاجت شما برآورده شود و از علمای سرشناس کشور و مورد تائید خدا کمک باید بگیرید.
  • علی ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    استعفا
  • ناشناس ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    متاسفانه مسئولین دولت فعلی عادت کرده اند که انفعال و نا کارآمدی خود را به گردن دولت قبل بیندارند و شانه از زیربار مسئولیت خالی نمایند .
  • ناشناس ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    این زمستان هم میگذرد و رو سیاهی به زغال می ماند .
  • بوسجین ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    خانم الودگی همه را در معرض خطر قرار داده باز این مسئله زیست محیطی که همه شما چه اصلاحات و چه سازندگی و چه اصول گرا مقصر می باشند که قدرت اینده نگری را نداشته اند و علمی و کار شناسی کار خود را تا کنون انجام نداده ایدخواهشا" مسئله سیاسی نکنید به حل مسئله فکر کنید برای تطهیر باند خود مانند کودکان فرافکنی نکنید ان زمان که شما به جای محیط زیست جلسات را به سیاسی تبدیل می کردی باید فکر این زمان را هم می کردید
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    احسنت
  • هموطن بی ادعا ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    جناب نجفی شما در 8 سال خودتان برای تصحیح چه گلی به سر مملکت زدید لطفا اسکت و لا تقف ما لیس لک به العلم!
  • aras ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    پرونده قضاییش چیه؟
  • ابتکار السلطنه ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    احسنت جناب نجفی به این میگن جواب دندان شکن که البته چون حرفه حقه بی شگ بدون جواب خواهد ماند
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    آقا دلاور واقعا دلاوری!
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    حرف حسابی جواب ندارد !!!!!! قابل توجه فوت کنندگان به آش آشپزهای کاسبکار دستاویز هرچه در انبان دارند گردن ماقبلی های خود میکنند !!!یکی نیست باینها بفهماند که ای متخصصان هنرمند گره گشا ؟؟؟!!! شما که بااین شعارهای.... بر علیه دولت قبل روی کار آمدید و همه این عیبها را مثلا میدانستید و امدید درستش کنید !!! چرا حالا مانده اید ؟؟؟!! همت کنید اصلاحش کنید و دست از بهانه بر دارید !!!
  • انصاف ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    هم وطن بی ادعا تو که الان ادعای غیر منطقی کردی در هشت سال دولت نهم ودهم هرچه کردند یک خوبی داشت و آن اینکه کم کاری خود را به گردن دیگران نمی انداختند در حالی که توسط علی مطهری همیشه برای احمدی نژاد ایجاد مشکل میکزدند .
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    البته که باید افکار عمومی را تنویر کرد که از عدم آگاهی و فراموشی مردم سوء استفاده نشود. ولی باز هم اینطوری مشکلی حل نمی شود!چرا بدون برنامه ریزی و بررسی صحیح در این کشور کار می شود....!!!!!!
  • اصغر رحیمی ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    سلام، با عرض پوزش از همه دلسوزان ایران ، من از سالهای 60-62 ، مقالات متعدی ترجمه شده در مجله دانشمند در مورد فجایع حادث از احداث سد های عظیم نظیر سد آسوان مصر بر روی رود عظیم در پائین دست رود نیل توسط شوروی سابق می خواندم ، بعد ها در خطبه های نماز جمعه ،سردار سازندگی از برنامه احداث سد های جدید خبر میدادند و من بیسواد فکر میکردم نویسندگان آن مقالات حتما" آمریکائی بودند ،که علیه روس ها می نوشتند ولی حالا عملا دریافتیم که اینچنین نبوده ،برای تمامی طراحان در ان زمان هم عوارض زیست محیطی ناشی از احداٍث سد در پائین دست ها موردی برجسته بوده و متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مشاور و کارفرما و از سوی دیگر سود جوئی های عده ای و درست کردن آب و نان برای عده دیگری ، این نقائص و پیامد ها ی آن اغماض شده و اینجاست که احیای یک سازمان برنامه قدرتمند بیش از بیش احساس می شود
  • بیژن ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    اخیراً هروقت کلمه ریزگرد یا گردو غبار به گوشم میرسه یاد سرکار خانم ابتکار می افتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس