کد خبر 389892
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰

سفیر و نماینده جدید کشورمان درسازمان ملل متحد وارد نیویورک شد تا ماموریت خود را آغاز کند.

آمریکا سرانجام به نماینده ایران اجازه ورود داد
به گزارش مشرق، غلامعلی خوشرو در بدو ورود به آمریکا در نیویورک گفت: با توجه به دامنه گسترده اقتدار جمهوری اسلامی ایران، نقش های مختلفی در سازمان ملل متحد داریم که باید آنها را به خوبی ایفا کنیم.

نماینده کشورمان در سازمان ملل بر لزوم مقابله با افراطی گری و خشونت و همچنین نفی ایران هراسی و اسلام ستیزی تاکید کرد و گفت: در زمینه تقویت صلح و امنیت منطقه و جهان و نیز رفع تحریم های ناروا ضد جمهوری اسلامی ایران، باید از همه امکانات به ویژه ظرفیت سازمان ملل استفاده کرد.

خوشرو در پایان ابراز امیدواری کرد که بتواند تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش پیگیری کند.

قرار است عصر سه شنبه سفیر و نماینده جدید کشورمان در سازمان ملل استوارنامه خود را به بان کی مون، دبیرکل این سازمان تقدیم کند.

غلامعلی خوشرو دارای مدرک دکترا در رشته جامعه شناسی از آمریکا است و ریاست دانشکده روابط بین‌‌الملل وزارت امور خارجه، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک، معاون امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در دوران وزارت سید کمال خرازی از جمله سمت‌های خوشرو است. او مقالات متعدد علمی و پژوهشی در فصلنامه­‌ها و ...به رشته تحریر درآورده است.

با وجود اینکه خوشرو از طریق ازدواج دختر فریدون با پسرش پیوندهای خانوادگی با رئیس جمهور میانه رو دارد اما قطعا به عنوان چهره ای از اردوگاه اصلاح طلبان شناخته می شود. خوشرو که ظاهرا کاندیدای ارجح وزارت امور خارجه بوده است، مشاور سابق رریس جمهور محمد حاتمی است، که در نیمه سال 2014 به عنوان سفیر ایران در سوییس منصوب شد. مجید تخت روانچی نیز زمانی به این مقام منصوب شده بود. نشانه های نزدیکی خوشرو به ظریف و احتمال انتصاب وی به مقامی حساس در روزها و هفته های ظاهر شده بودند. علاوه بر این، طبق گزارشها وی برای شرکت در مراسم ختم ملک عبدالله همراه ظریف به عربستان سفر کرده است.

المانیتور در این باره نوشته است: یک منبع آگاه که درک خوبی از اوضاع فعلی دارد تصریح می کند که "خوشرو به ظریف وفادار است. وی 100 درصد مرد ظریف در امریکا خواهد بود." بنابراین به نظر می رسد شکست نامزدی ابوطالبی برای این پست، پتانسل تضعیف روحانی و در مقابل تقویت قدرت در حال ظهور خرازی و شاید حتی ظریف را داشته باشد. در حالی که قرار است انتخابات مجلس سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری در سال 2017 برگزار شود احتمال سخت تر شدن شرایط برای روحانی وجود دارد.
در یک سال گذشته کارشکنی آمریکا و عدم صدور روادید برای حمید ابوطالبی گزینه اول ایران، کرسی جمهوری اسلامی را در سازمان ملل، خالی نگه داشته بود. نهایتا آقای خوشرو در ماه جاری، از سوی دولت به عنوان نماینده جدید برای اعزام به نیویورک معرفی شد.

شعار "بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی" دولت هم نقض شد

هماهنگی با آمریکا پیش از معرفی خوشرو

رویترز در این باره نوشت: چند منبع دیپلماتیک از جمله یک مقام ایرانی، که خواستند نامشان فاش نشود، به رویترز گفتند که این مساله تقریبا قطعی است که خوشرو از سوی دولت آمریکا تایید خواهد شد. یک مقام ایرانی هم در این باره تاکید کرد که معرفی خوشرو به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل از سوی دولت ایران، پیش از این بین مقام های ارشد ایرانی و آمریکایی مورد مذاکره قرار گرفته است.

از سوی دیگر یک منبع دیپلماتیک غربی نیز به رویترز تاکید کرد: خوشرو پیش از این در هیات ایرانی در سازمان ملل بوده است.مقام های آمریکایی نیز اعلام کردند که ابوطالبی نخستین دیپلمات ایرانی نبوده است که آمریکا حاضر به صدور روادید برای وی نشده ولی این نخستین موردی بوده است که علی شده است. یک مقام آمریکایی دیگر هم تصریح کرد: ما از گزارش های مربوط به اینکه تهران غلامعلی خوشرو را به عنوان نماینده دائم در سازمان ملل معرفی کرده، آگاه هستیم.

واکنش جن ساکی به انتخاب خوشرو

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم پس از معرفی غلامعلی خوشرو به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، گفت: ما در آن زمان درباره کاندیدای قبلی پیشنهاد شده مواضع خود را اعلام کردیم و گفتیم که چرا درباره آن فرد نگرانی‌هایی داریم. ما نیز گزارشاتی دریافت کردیم که ایران غلامعلی خوشرو را به عنوان نماینده دائمی خود در سازمان ملل معرفی کرده اما در این باره هیچ نظر و واکنشی ندارم.

او در برابر اصرار خبرنگار مبنی بر این که آیا انتظار می‌رود وی بتواند در نیویورک در سمت جدید خود فعالیت کند؟ گفت: ما درباره ویزا صحبت نمی‌کنیم. من چیزی در این مورد ندارم که به شما بگویم. اجازه دهید ایرانیان درباره این روند صحبت کنند.

علت مخالفت آمریکا با ابوطالبی

به گزارش جهان، در پی معرفی حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل ، کنگره آمریکا به بهانه دست داشتن ابوطالبی در گروگانگیری سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۳۵۸ با تصویب قانونی از ورود وی به نیویورک جلوگیری کرده است . دولت آمریکا نیز این اقدام کنگره را مورد تأیید قرار داده است.حمید ابوطالبی پیش از این اعلام کرده بود که در جریان گروگانگیری سفارت آمریکا تنها در دوره ای به عنوان مترجم فعالیت داشته است.

هر چه آمریکا می‌خواهد باید انجام دهیم!

اما عقب نشینی دولت از معرفی ابوطالبی در حالی رخ داده است که مقامات دولتی پیش از این مدعی بودند از معرفی وی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل کوتاه نخواهند آمد.

در همین زمینه، عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگو با مهر، در واکنش به اقدام کنگره و دولت آمریکا در مورد گزینه پیشنهادی تهران برای تصدی مسئولیت نمایندگی ایران نزد سازمان ملل و تصویب قانونی برای منع ورود وی به نیویورک ، گفت: وزارت امور خارجه از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری این موضوع است. گزینه جایگزین برای آقای ابوطالبی در نظر نداریم و این مسئله را از طریق مکانیزم های حقوقی پیگیری می کنیم.

واکنش ابوطالبی

ابوطالبی در واکنش به اقدام امریکا در تصویب قانون ممنوعیت ورود وی به امریکا در صفحه توییتر خود نوشت:آمريكا از نظر حقوقي رويه جديد و مسير نويني را إيجاد كرد، اين كه با مصوبات پارلمان هاي ملي مي توان تعهدات بين المللي كشور را زير پا نهاد.

نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در نخستین واکنش به اعلام رسمی کاخ سفید مبنی بر خودداری از صدور روادید حمید ابوطالبی اعلام کرد: این تصمیم آمریکا نابخردانه و نقض آشکار حقوق بین الملل است.

علی خرم: با آمریکا صمیمی شده‌ایم!


ظریف چه گفت؟

وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیش از این درباره اقدام امریکا در عدم صدور روادید برای سفیر جدید ایران در سازمان ملل، گفت: ما به امریکایی ها اعلام کردیم یکی از مجرب ترین و منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات ها را برای نمایندگی ایران در سازمان ملل تعیین کرده ایم ، ‫ایشان سابقه سفارت در چندین کشور اروپایی من جمله ایتالیا و بلژیک و استرالیا را دارند.

وی ادامه داد: آقای ابوطالبی قبلا به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی مسئولیت و مدیر کل در وزارت امور خارجه مسئولیت داشته اند و ‬ ‫به نیویورک سفر کرده و در جلسات سازمان ملل شرکت کردند‬.نباید اجازه داد گروهی تندرو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل را تعیین کنند‬.

ظریف تاکید کرد: ‫این رفتار برای ما قابل قبول نیست‬، سازو کارهایی در سازمان ملل وجود دارد و حسب مورد رفتار می کنیم. وی ادامه داد: ایالات متحده به خوبی آگاهی دارد که این رفتار برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عباس ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    عجب فتح الفتوحی کرد این دولت تدبیر و امید! عزت رو بگو که به پاسپورت ایرانی برگشت!!
  • قاسم ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    هر قدر در زمینه امنیتی نظامی و علمی اقتدارمون بیشتر میشه در زمینه سیاست خارجی برعکسش اتفاق می افته.
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    امریکاباید اجازه میداد نه به کسی که خودش میخواد
  • امیر تبریز اوغلی ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    عزت پاسپورت ایرانی. خداییش از روهم نمیرن که
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    0 0
    عزت پاسپورتت مبارک دولت تمدید و امید !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس