کد خبر 389291
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰

استراتژی آمریکا در منطقه که بر پایه محدودسازی محور مقاومت است بر پایه اهدافی می‌چرخد و داعش در این میان نقش محوری را در خدمت به منافع آمریکا بر عهده گرفت است.

به گزارش مشرق، از زمان ظهور تکفیری‌های داعش در سوریه و عراق و یورش به موصل، بحث‌های بسیاری در چند و چون این اتفاق و ماهیت نیروهایی که خود را دولت اسلامی‌ می‌خوانند، ایجاد شده است.

پایگاه خبری تحلیلی گلوبال ریسرچ در مقاله‌ای به استراتژی آمریکا در منطقه و نقش داعش در پیشبرد این استراتژی پرداخته است.

آمریکا به دنبال نابودی محور مقاومت

نابودی ایران- سوریه به عنوان مولفه‌های «محور شرارت»، که «جرج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا زمانی آن را  شرح داده بود یا از هم گسیختن آنچه در همسایگی عراق در حال شکل‌گیری است و «عبدالله دوم»، شاه اردن، آن را  «هلال شیعه» نامیده است، به عنوان هدف استراتژیک آمریکا - اسرائیل و هم‌پیمانان‌شان در خاورمیانه در نظر گرفته شده و می‌شود، مگر اینکه آنها اول موفق به تغییر حکومت در تهران یا دمشق بشوند!

آمریکا و اسراییل و هم پیمانان‌شان اعلام کرده‌اند که هدف نهایی لشکر کشی برای تغییر رژیم در خاورمیانه، جهت نابودی هم‌پیمانان (اتحاد) ایران و سوریه است.

شکست برنامه اول آمریکایی‌ها

با شکست آشکار برنامه اول آنها، که همان از بین بردن ادعای مطرح شده از جانب خودشان مبنی بر نابودی محور مقاومت ضد اسراییلی و آمریکایی ایران - سوریه بوسیله تغییر رژیم اجباری در دمشق است؛ ایالات متحده اخیراً متحدان منطقه‌ای خود را به برنامه دوم که همان از هم گسیختگی روابط همسایگان عراق یعنی محور مقاومت؛ فرمان داده است.

این موضوع حداقل نیمی از آینده‌ی قابل پیش‌بینی همه پروژه‌ها و توافقات سه جانبه یا دوجانبه شبکه لوله‌کشی ایران، عراق و سوریه برای انتقال نفت و گاز از ایران و عراق به ساحل سوریه در مدیترانه را مخدوش خواهد کرد.

هلال سلفی در مقابل ایران!

« شال شی» سرهنگ اسراییلی ، معاون تحقیقات در بگین سادات، مرکز مطالعات استراتژیک و معاون سابق شورای امنیت ملی اسرائیل در نوشته ای در 21 ژانویه گذشته مسئله‌ای را تحت عنوان «هلال سلفی» پیش بینی کرد؛ پدیده‌ای که به طور خطرناکی در حال ظهور برای به چالش کشیدن «هلال شیعی» است.

او می‌گوید: رشد درگیری جهاد سلفی سنی در عراق (از 2003)، میان شورشیان سوریه (از 2011) و در لبنان، یک هلال سلفی از دیاله (شرق عراق) تا بیروت ایجاد کرده است. البته «شی» نتیجه گرفت که خروجی مثبت هلال سلفی کاهش تاثیرات ایران در منطقه خواهد بود.

ایجاد نیروی افراطی در عراق

گذشته از تئوری‌های توطئه، نتیجه نهایی، ایجاد یک نیروی نظامی طائفی متعصب در اهل سنت و یک شاخه سیاسی ناظر به مثلث ژئوپلتیک ایران، عراق و سوریه است که از شمال به ترکیه، از شرق به ایران، از غرب به اردن و از جنوب به عربستان سعودی متصل است و از شمال شرقی سوریه تا استان دیاله عراق که مجاور مرزی ایران است گسترش می‌یابد.

طبق نوشته گلوبال ریسرچ، کردستان عراق در حال حاضر در واقع یک دولت مستقل و جدا از دولت مرکزی در بغداد است که به خوبی ایران و سوریه را از یکدیگر جدا کرده و توسط ائتلاف ایالات متحده آمریکا، ضد داعش نیز پشتیبانی می‌شود.

میان انواع اطلاعات غلط و گمراه کننده، واقعیت این است که تهدید داعش پرده‌ای مه آلود برای مبهم و مه آلود کردن واقعیت بوده است.

داعش نتیجه حمله آمریکا به عراق

داعش، مولود و تربیت شده‌ی خود آمریکاست. داعش در واقع مولود نامشروعی بود که درون ایالات متحده پرورش یافت.

جیمز زاگبی، رییس موسسه عربی آمریکایی در روزنامه Jordan Times می‌نویسد:  داعش، این موجود وحشتناک نامشروع، میراث تهاجم اشتباه آمریکا به عراق در سال 2003 است. سناتور آمریکایی جان مکین به نقل از آتلانتیک در ماه جون گذشته می‌گوید: از خدا، عربستان سعودی، شاهزاده بندر و دوستان قطری‌مان برای خلق این هیولا[داعش] تشکر می‌کنم.

رفتن مالکی هم فایده نداشت!

گلوبال ریسرچ مدعی شد؛ با این حال جایگزینی المالکی توسط حیدر عبادی، تاکنون  هیچ تغییری را در اجزاء فرقه‌ای عراق نداشته است .حمایت‌های آمریکا از عراق تحت نخست وزیری او تنها منجر به ادامه فرقه گرایی در این کشور می شود.

علاوه بر این، تخریب زیر ساخت‌های کشور عراق، به خصوص برچیدن سازمان ارتش و امنیت ملی عراق و حزب بعث عراق که آنها را مصون نگه می‌داشت، به دنبال تهاجم ایالات متحده، خلاء قدرتی را ایجاد کرده است که نه نیروهای اشغالگر آمریکا و نه شبه نظامیان شیعه نمی‌توانند آن را پر کنند. داعش به خودی خود قدرتمند نبود بلکه آنها فقط در یک سرزمین بدون مرد (و رهبری منسجم) پا گذاشتند.

دوست در سوریه دشمن در عراق!

در یک شرایط مشابه، تلاش های چهار ساله ایالات متحده در جهت تغییر رژیم سوریه، که در ابتدا توسط اخوان‌المسلمین رهبری شد و هنوز هم تامین مالی  تسلیحاتی توسط متحدان منطقه‌ای آمریکا یعنی ترکیه، قطر و عربستان سعودی به خوبیِ خدمات اطلاعاتی هم پیمانان غربی است- خلا قدرتی را در سوریه به ویژه در مناطق مرزی و بالاخص در مناطق شمالی و شرقی هم مرز با ترکیه و عراق ایجاد کرده است.

سناتور آمریکایی رند پائول در مصاحبه ای با CNN  در تاریخ 22 ژوئن گذشته، با صراحت بیشتری، سیاست اوباما را در مجهز  و ایجاد کردن یک پناهگاه امن برای داعش در سوریه محکوم کرد که منجر به خلا قدرتی شد که توسط داعش پر شد!

پائول اضافه کرد: ما در کنار القاعده و داعش در حال جنگ بودیم؛ داعش هم اکنون جسورتر شده و در دو کشور حضور دارد، اما اینجا خلاف قاعده است. ما اینجا در سوریه همراه داعش هستیم. ما در همان طرف از جنگ هستیم، پس کسانی که خواهان متوقف کردن داعش در عراق هستند همان متحدان داعش در سوریه هستند. این همان تناقض واقعی در همه‌ی این سیاست است!

اعضای 16 سال سابق کنگره آمریکا و کاندیدای دو دوره‌ی ریاست‌جمهوری آمریکا ، دنیس کوسینیچ، در نوشته‌ای در هافینکتون پست بتاریخ 24 سپتامبر این موضوع را تحت این جمع بندی منتشر کرد: داعش متولد مداخله آمریکا در عراق و فعالیت های مخفیانه در سوریه است.

اسب تروای ایالات متحده

داعشی‌ها می‌توانستند بازی کردن نقش فرانکشتاین آمریکایی را در دستور کار خود قرار دهند اما در واقع در قالب اسب تروای آمریکا در عراق و سوریه حاضر شدند. نبرد با داعش تاکتیک آمریکایی‌ها بود نه استراتژی آنها.

در یک نشست خبری نماینده وزیر امور خارجه ایران ، امیر حسین عبداللهیان گفت: بهترین مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه، کمک به تقویت دولت‌های عراق و سوریه است که  درگیر جنگ جدی مقابل داعش شده‌اند. اما این کار کمکی به پایان کار استراتژی اوباما که همان هدف‌گیری حکوت این دو کشور است نمی‌کند.

 ذی نفعان اسب تروای داعش شکی را در مورد قابل قبول بودن تردید سوریه، ایران و روسیه در مورد اعلان جنگ آمریکا علیه داعش باقی نگذاشته‌اند.

ایالات متحده سرانجام توانست «جبهه معتدلین» که مدتها در انتظار آنها بود و تشویق شان کرده بود را  مقابل ایران و سوریه علم کرده و در ائتلاف حمله هوایی -در ظاهر علیه داعش- شرکت بدهد.

چرا مالکی کنار گذاشته شد

نخست وزیر عراق شدیداً با حمله نظامی آمریکا و ارتش اسراییل -حداقل از طریق خاک کشور عراق- به کشور ایران مخالف بود. مالکی همچنین مخالف تغییر رژیم در دمشق بود. او مداخله خارجی از طریق لشکرکشی نظامی را رد می کرد و همچنین مداخله نمایندگان را به طور غیر مستقیم رد کرد و تکیه بر این داشت که راه حل سیاسی تنها راه رو به جلو در مورد همسایه عرب غرب عراق است. 

 بدتر اینکه او عراق را به محلی برای رقابتی کردن سرمایه گذاران هیدروکربن روسی و چینی تبدیل کرد و همچنین کشور خود را در معرض بخشی از خط لوله گاز و نفت ایران-عراق-سوریه قرار داد و از فدراسیون روسیه نیز اسلحه خرید!

مالکی مجبور به کناره گیری شد. او توسط ایران برای دوره دوم نخست وزیری علیرغم آمریکا حمایت شد حال آنکه آمریکا از «ایاد علاوی» ،حمایت می کرد! ایالات متحده انتقام خودش را در 2014 گرفت و با اینکه المالکی انتخابات را برد اما در دوره سوم به لطف فشار آمریکا رد شد.

داعش ابزار آمریکا برای اعمال فشار بود. وزیر امور خارجه آمریکا جان کری در طول دیدار از عراق 23 ژوئن گذشته اخطار داد که عراق با تهدید وجودی روبرو است.

 در واقع این دیپلماسی «قبول مخاطره» برای اعمال فشار به مالکی برای  انتخاب دو گزینه بی اعتبار بود: یا پذیرفتن  تجزیه شدن عراق از شمال و جنوب به مرزهای کردستان یا پذیرفتن حمایت مشروط نظامی آمریکا! مالکی  هر دو را انتخاب را رد کرد. اما او بها را قبلا پرداخت بود.

المالکی و ایران(در این شرایط) دریافتند که حمایت آمریکایی قریب الوقوعی برای داعش نخواهد بود، تا زمانی که او تسلیم بشود و حمایت کمتر ایران دیده بشود و دولت فراگیرتر ملی در عراق تشکیل گردد.

آغاز دکترین اختلاف پس از فروپاشی عثمانی

ایجاد داعش به عنوان فرقه سنی مسلک دیگری علیه متحدان حاکم ایران در بغداد و دمشق، تاکتیک ایالات متحده در مسیر استراتژی پایان کار بوده و هست. تا زمانی که استراتژی آمریکا  از طریق کشمکش های بغداد موفق به کاهش نفوذ ایران بشود و به نقطه مطلوب آمریکا یعنی همان جدایی بین ایران و سوریه است، منجر بشود. داعش خدمت به استراتژی ایالات متحده را ادامه می دهد و تا کنون استراتژی اوباما در حال انجام است .

گارسیا چنگو، محقق دانشگاه هاروارد، در کانترپانچ بتاریخ 19 سپتامبر گذشته نوشت: آمریکا از داعش در سه طریق نفع می‌برد: برای حمله به دشمنان خود در خاورمیانه، به عنوان بهانه‌ی آمریکا جهت مداخله نظامی در خارج از کشور و در کشورش برای دامن زدن به یک تهدید داخلی جعلی و بهره وری برای توجیه گسترش بی سابقه­ی نظارت داخلی بر تهاجمات مناطق دیگر!

به عنوان یک دکترین، از زمان سقوط خلافت عثمانی در اوایل قرن بیستم، قدرت های غربی بهترین اقدامات خود را جهت جداسازی اعراب از عمق استراتژیک خود که ایجاد انسجام اسلامی آتی و مجدد است را به کار بسته‌اند. اتحاد سوریه - ایران همچنان برای به چالش کشیدن این دکترین تلاش می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن توکلی ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    آمریکا میلیاردها دلار برای تغییر رژیم کشورها خرج میکند اونوقت کشوری مثل یمن بدون دریافت کمک حتی یک ریال از ایران انقلاب میکند و جبهه مقاومتی مثل انصارالله که هم رده با حزب الله لبنان است روی کار می آید و این فقط لطف خداوند به ایرانیان است...... شاید ایران با اسراییل مرز مشترک نداشته باشد ولی کشورهایی مثل سوریه و لبنان برای ما حکم مرز مشترک با اسراییل را دارند و این داره اسراییل رو عصبانی و داغون میکنه
  • سعید ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    داعش برنامه آمریکا برای زدن همپیمانان ایران درمنطقه بوده و هست ... ولی کار از اونجا خراب شد که داعش به یکی از همپیمانان آمریکا یعنی کرد های اقلیم یورش برد ... واقعا سوال یک میلیون دلاری اینه که چرا داعش به کردستان عراق حمله کرد ... بنظر من موش دوانی های ترکیه بر علیه کرد ها بود که باعث شد امریکا حملاتی رو علیه داعش انجام بدهد. ترکیه کار را برای امرکیا کمی سخت کرد ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس