کد خبر 389233
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹

منابع عراقی از ادامه پیشروی‌های نیروهای امنیتی و عشایری و تسلط بر ناحیه دجله به فاصله ۴۸ ساعت پس از اشغال آن از سوی داعش خبر دادند.

به گزارش مشرق، پایگاه المسله نوشت: یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین اعلام کرد: نیروهای امنیتی وابسته به فرماندهی عملیات سامراء و پلیس عراق با حمایت نیروهای مردمی موفق به بازپس گیری ناحیه دجله در جنوب تکریت به شکل کامل در فاصله 48 ساعت پس از تسلط داعش بر آن شدند.

این منبع بیان کرد: نیروهای امنیتی وارد عمق ناحیه دجله شده اند و طی درگیری های شدید با تروریست های داعش ضمن به هلاکت رساندن 14 نفر از آنها و تسلط بر ناحیه دجله به منطقه الحوی در کرانه رود دجله رسیده اند.

منبع مذکور افزود: تروریست های داعشی از طریق رود دجله به سوی منطقه الدور در 25 کیلومتری جنوب شرق تکریت گریختند.

تسلط بر ناحیه البغدادی در الانبار

خلف الطرموز معاون استاندار الانبار گفت: نیروهای امنیتی و عشایر با حمایت هوایی بامداد امروز طی عملیات نظامی بر ناحیه البغدادی در 90 کیلومتری غرب الرمادی مسلط شدند و مرکز این ناحیه را آزاد کردند.

وی افزود: نیروهای امنیتی و عشایر بر ساختمان های دولتی از جمله شورای شهر و مرکز پلیس و اداره ثبت و احوال این شهر مسلط شدند.

الطرموز تاکید کرد: نیروهای امنیتی ده‌ها داعشی را به هلاکت رسانده اند.

تسلط بر منطقه مکیشیفه در شمال سامراء

یک منبع وابسته به عملیات سامراء اعلام کرد: نیروهای امنیتی و مردمی موفق به تسلط بر ناحیه مکیشیفه در شمال سامراء پس از درگیری هایی که منجر به هلاکت 23 داعشی و زخمی شدن 12 نیروی مردمی و امنیتی شد خبر دادند.

این منبع بیان کرد: داعشی‌ها با عبور از رودخانه به مناطقی که از آن آمده بودند بازگشتند و نیروهای مردمی و امنیتی بر جاده سامراء-تکریت مسلط هستند.

شکستن محاصره 500 خانواده در منطقه جبه در غرب عراق

نعیم الکعود گفت: نیروهای امنیتی و پلیس با حمایت نیروهای عشایری موفق به شکستن محاصره 500 خانواده محاصره شده از سوی داعش در منطقه جبه در ناحیه البغدادی در غرب الرمادی شدند.

استفاده از بالگردهای آپاچی

منابع نظامی اعلام کردند: ارتش آمریکا از بالگردهای آپاچی بر دفع حمله داعش به پایگاه عین الاسد در الانبار در غرب عراق استفاده کرده است.

دلایل فعالیت داعش در الانبار

یک فرمانده نظامی عراقی که نامش را ذکر نکرد در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: گروهک داعش تلاش می کند که حجم زیادی از نیرو و تجهیزات نیروهای دولتی را به الانبار بکشاند و هدفش تحقق دو هدف در آن واحد است؛ کاستن از حجم فشار در جبهه های تکریت و موصل و مشغول کردن نیروهای عراقی در الرمادی با گشودن جبهه های مختلف همزمان است.

وی افزود: استان الانبار یک سوم مساحت عراق را تشکیل می دهد و با استان های دیگر از جمله نینوا متفاوت است زیرا بزرگترین پایگاه القاعده در قبل و داعش در برهه کنونی است.اگر همه عشایر همه علیه داعش دست به انتفاضه بزنند باز هم بازماندگان داعش توانایی فعالیت را دارند.

این فرمانده عراقی که درجه سرتیپ دارد افزود: درخواست هایی که بر ضرورت اعزام نیروهای بیشتر به الرمادی برای غلبه بر داعش مطرح می شود نادرست است زیرا این نیروها تا زمانی که در موصل و صلاح الدین کار را تمام نکنند نمی توانند در الانبار کاری از پیش ببرند.

وی درباره رابطه میان ارتش و عشایر گفت: رابطه میان ارتش و عشایر خوب است و آنها داوطلبانه با نیروهای امنیتی و حتی نیروهای مردمی همکاری می کنند.

این فرمانده عراقی احتمال داد که داعش در جبهه الانبار ظرف سه ماه آینده همچنان متمرکز شود به ویژه که نگران نبرد سرنوشت ساز در استان صلاح الدین و موصل است و از همین رو در راستای مشغول کردن نیروهای امنیتی در جبهه های متفاومت حرکت خواهد کرد.

وی افزود: تلاش ها برای فشار بر ناحیه البغدادی که پایگاه عین الاسد در آن قرار دارد با دو هدف صورت می گیرد؛نخست اینکه این گونه القا کند که می تواند به بزرگترین پایگاه نظامی عراقی که نظامیان آمریکایی در آن حضور دارند نزدیک شود و دیگر اینکه با اشغال ناحیه البغدادی منطقه حدیثه را تهدید کند و همه راه های امداد رسانی ارتش و فرودگاه را ببندد و منطقه را محاصره کند.

ادامه مخالفت ها با دخالت زمینی آمریکایی ها در عراق

ماجد جابر عضو فراکسیون الاحرار در پارلمان عراق گفت: ورود نظامیان آمریکایی به عراق اختلاف گسترده گروههای سیاسی را به دنبال خواهد داشت.موضع دولت عراق کاملا مشخص است و آن در مخالفت با حضور نظامیان در عراق برای مقابله با داعش است و دولت خواستار واگذاری عملیات آزاد سازی به نظامیان عراقی است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس