کد خبر 389130
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶

جای خالی معصومه ابتکار در میان خوزستانی‌های بد حال و درگیر با شدیدترین امواج ریز‌گردها طی دو ماه گذشته برای بسیاری از جمله بخشی از مردم خوزستان و شهر اهواز یک اشتباه «غیر‌قابل جبران» بود.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، مردم خوزستان دل‌شان شکسته است. نوشته‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی این را می‌گوید که حتی اگر موج گرد‌و‌غبار هم فرو بنشیند باز هم زخم عمیقی که بر دل خوزستانی‌ها نشسته بهبود نخواهد یافت.

در جملات‌شان نوشته‌اند که انتظار زیادی نداشتند جز آنکه وقتی شدت گرد و غبار در این استان نفت‌خیز و همجوار دریا خط قرمز هشدار و بحران و اضطرار و خطر را هم رد کرد، رییس سازمان حفاظت محیط زیست سری به این استان بزند و احوالی از مردم بپرسد.

امتناع رییس سازمان حفاظت محیط زیست از حضور در استان خوزستان به دلیل کنسل شدن پرواز هواپیمای عازم استان در حالی است که بنا بر گزارشی که سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت و نماینده ویژه رییس‌جمهوری برای پیگیری وضعیت ریز‌گردها در استان خوزستان از بازدید خود از مناطق مختلف استان منتشر کرده، علت عمده بروز و شدت گرفتن ریز ریز‌گردها متوجه وضعیت زیست محیطی استان و ناشی از خشکسالی‌های پی‌در‌پی است.

جای خالی معصومه ابتکار در میان خوزستانی‌های بد حال و درگیر با شدیدترین امواج ریز‌گردها طی دو ماه گذشته برای بسیاری از جمله بخشی از مردم خوزستان و شهر اهواز یک اشتباه «غیر‌قابل جبران» بود.

طی دو روز گذشته علاوه بر نمایندگان استان خوزستان که به نمایندگی از همشهری‌های خود از حضور نیافتن رییس سازمان حفاظت محیط زیست در استان خوزستان انتقاد کرده بودند، چهره‌های منتقد دولت هم عملکرد ابتکار را زیر سوال بردند و شدت انتقادات به جایی رسید که تغییر رییس سازمان حفاظت محیط زیست را به دلیل نرفتن به استان خوزستان خواستار شدند.

چنان‌که سید عیسی دارایی، رییس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس با تاکید بر اینکه ابتکار توانایی مهار ریزگردها را ندارد، از پیشنهاد نمایندگان خوزستان برای استعفای ابتکار به نشانه اعتراض به دولت خبر داد و سید شریف حسینی، نماینده مردم اهواز هم گفت: به خانم ابتکار پیشنهاد می‌کنم اگر توان کار کردن ندارد از ریاست سازمان محیط زیست استعفا دهد.

قاسم جعفری، نماینده بجنورد در مجلس و ناصر باغستانی، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی هم گفتند که محیط زیست به عنوان مسوول مستقیم رسیدگی به آلودگی هوا باید پاسخگو باشد و سید راضی نوری، عضو مجمع نمایندگان خوزستان هم تاکید کرد که خواست و انتظار مردم خوزستان، آمدن ابتکار به استان و جمع مردم بود چون خشکی تالاب‌ها به عنوان علت اصلی بروز ریزگردها مربوط به وظایف رییس حفاظت محیط زیست است و محمد سلیمانی، نماینده مردم تهران در مجلس هم از ضعف و ناکارآمدی مدیریت محیط زیست و سیاسی‌کاری ریاست این سازمان انتقاد کرد.

عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس دیگر نماینده‌ای بود که گفت: اگر من به جای رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بودم چنانچه سفر هوایی ممکن نبود به صورت زمینی به استان خوزستان سفر  و به مشکلات مردم رسیدگی می‌کردم.

همچنین زهره طبیب زاده، نماینده تهران در مجلس هم گفت: عدم حضور خانم ابتکار در استان خوزستان که مستقیما به وظیفه وی بازمی‌گردد نشان‌دهنده ضعف یک مسوول است. خانم ابتکار اگر توانایی ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست را ندارد باید استعفا دهد‌ و فردی که توانایی دارد روی کار بیاید.

علاوه بر این نمایندگان محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از این فرصت استفاده کرد و در جمع بیماران تنفسی ناشی از گرد و غبار اخیر در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز حضور یافتند و وحید جلیلی نیز برای راهپیمایی روز ٢٢ بهمن به اهواز رفت.

در زمان بروز بحران‌های طبیعی، به روال سال‌های گذشته مرسوم بوده که عالی‌ترین شخص اجرایی کشور به همراه مدیران خود به مناطق بحران زده سری بزنند و حتی اگر هم با مشکل بودجه و تخصیص اعتبار مواجهند اما حضورشان می‌تواند تا حد قابل توجهی موج اعتراضات و نگرانی و دغدغه‌های ساکنان منطقه را فرو بنشاند. امسال و با وجود اوج گرفتن موج ریزگردها در استان جنوبی کشور اما جای خالی بسیاری از مدیران دولت در خوزستان محسوس بود.

با وجود آنکه وزیر بهداشت روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته به استان خوزستان سفر کرد و ضمن بازدید از مناطق مختلف استان که می‌توانستند به عنوان کانون اصلی بحران ریزگرد شناخته شوند، با حضور در جمع بیماران تنفسی و عیادت از مراجعان بیمارستان‌های استان، قوت قلبی برای ساکنان استان رقم زد اما در هفته‌های گذشته و با وجود گزارش‌های نگران‌کننده‌ای که هر روز به نقل از مقامات استانی و کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره شدت ریزگردها در استان منتشر می‌شده غیر از وزیر بهداشت و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مقام مسوولی به این استان نرفته و این اتفاق همچنان زمینه را برای انتقاد از مهم‌ترین مسوول مرتبط به شرایط خوزستان باز‌گذاشته است. انتقادی با این مضمون و خطاب به ابتکار «کاش شما هم می‌رفتید.»

ابتکار: دولت وعده دروغ به مردم نمی‌دهد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به انتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی از نرفتن او به استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به اینکه هفته آینده همراه با هیاتی از مدیران ارشد دولت عازم خوزستان خواهد شد توضیحاتی درباره بحران به وجود آمده داد و گفت: «این موضوع کاری نیست که بشود در یک یا دو سال به سرانجام رساند. یک دوره‌ای در حال تجربه خشکسالی هستیم، دوران سختی است. استان خوزستان خاکش کاملا رطوبتش را از دست داده و با کوچک‌ترین بادی خاک بالا می‌آید. ریزگردها از عربستان و عراق هم اضافه می‌شود. البته در گذشته کارهایی شده نه اینکه اصلا در استان کاری نشده باشد اما حد و اندازه کار خیلی بزرگ است. حداقل حدود ٣٠٠ تا ٤٠٠هزار هکتار مدیریت سرزمینی احتیاج دارد. بخشی از گرد و غبار پراکنده در اهواز از تالاب‌های خشکی می‌آید که در چند سال اخیر رنگ آب به خود ندیده‌اند. یکی از آنها هورالعظیم است.

بخشی از هورالعظیم که در ایران است در زمان دولت هشتم، به دلیل وجود میادین مشترک نفتی، از طرف وزارت نفت تقاضای اکتشاف شده بود. سازمان حفاظت از محیط زیست مشروط به عدم خشک کردن تالاب و با انجام ارزیابی‌های زیست محیطی و یکسری شرایط اجازه کار به آنها داد. دولت که تغییر کرد نخستین کاری که انجام دادند سد روی ورودی آب آن بستند، مانع ورود آب شدند و کلا هورالعظیم را خشک کردند. الان جاهای مختلف هورالعظیم را کنده‌کاری کردند.»

ابتکار گفت: «دولت اهتمام جدی به حل این معضل دارد، ولی نمی‌تواند وعده‌ای به مردم بدهد که واقعیت نداشته باشد. واقعیت این است که کار زمانبر است. واقعیت این است که در وهله اول هواشناسی باید پیش‌بینی‌های لازم را انجام و اطلاع بدهند که زمانی که این پدیده به شکل حاد وقوع پیدا می‌کند حتی‌الامکان مردم نباید در فضای آزاد تردد داشته باشند و دستورالعمل‌ها و تدابیر بهداشتی داده شود. اما برای حل این مساله چه در سطح بین‌المللی و چه منطقه‌ای به کار نیاز داریم.»

برآیند توضیحات رییس سازمان حفاظت محیط زیست باز هم تایید می‌کند که مشکل ایجاد شده برای استان خوزستان که البته امواج آن گریبان ساکنان استان‌های غربی کشور را هم گرفته یک مشکل زیست محیطی بوده و اقدامات بهداشتی صرفا برای مصون ماندن ساکنان استان‌های درگیر ریز‌گرد از تبعات ناتوان‌کننده آن است.

آخرین وضعیت ریز گردها در استان خوزستان

اسماعیل ایدنی، قائم مقام وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز گذشته در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت ریز‌گردها در استان خوزستان گفت: «روز جمعه هوای اهواز صاف و بدون گرد و غبار بود. تقریبا هر دو روز یک‌بار آلودگی هوا مشاهده می‌شود. بیشتر بیماران ناشی از این آلودگی سرپایی درمان و مرخص می‌شوند اما بیشترین نگرانی مردم اثرات سوء‌روانی این پدیده است. در پنج روز گذشته سه بار هوای پرگرد و غبار و آلوده در استان خوزستان داشتیم.

گرد و غبارهای این روزهای اهواز در هنگام باد و توفان فضا را دربرمی‌گیرد و پس از پنج ساعت از بروز باد و توفان، گرد و غبار فرو می‌نشیند که نشان می‌دهد ذرات سنگین است و رسوب می‌کند، در صورتی که سال‌های پیش گرد و غبارها تا سه روز در هوا باقی می‌ماند.»
وی از افزایش سه الی چهار برابری مراجعه به اورژانس‌ها خبر داده اما تاکید کرده که موارد بستری بسیار کم بوده و در قیاس با بحران‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوای استان خوزستان در پاییز امسال و سال گذشته، بحران تنفسی کمتر بوده است.

دوشنبه به اهواز خواهم رفت

چنانچه در هفته‌های اخیر روی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست و همین طور در صفحات مجازی‌ام مکرر گزارش داده‌ام، در تمام مدت پیگیر مشکل خوزستان بوده‌ام.

طی این مدت دو بار گزارش برای جلسه دولت و اطلاع‌رسانی به اعضای هیات وزیران تهیه و ارایه شد. جلسه سوم نیز در دفتر معاون اول رییس‌جمهور برگزار شدکه قرار شد دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نماینده دولت به اهواز بروند.

سه بار گفت‌وگوی مستقیم تلفنی و تصویری با سیمای خوزستان و توضیح به مردم آن استان داشتم.بسته اقدامات اجرایی و اعتباری که پشتوانه کارشناسی ١٥ ماهه دارد، نیز نهایی شد.فردا جلسه کارشناسی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تامین اعتبارات صورت می‌گیرد تا روز یکشنبه در جلسه دولت مطرح و تصویب شود.

دوشنبه نیز جلسه‌ای با متخصصین و دانشگاهیان خواهیم داشت و بعد به همراه معاونین شش دستگاه ذی‌ربط به اهواز خواهم رفت.ابعاد این موضوع همان طور که بارها گفته‌ام بسیار گسترده و متاسفانه فراملی و منطقه‌ای بوده و راه‌حل‌های آن پیشگیرانه و بلندمدت است. بخش کوتاه مدت آن نیز با مسوولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان هواشناسی دنبال می‌شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: اعتماد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • رها ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    مگر از جونش سیر سده بیاد اهواز...انداخت تقصیر احمدی نژاد که خودش رو راحت کنه...چرا دست از سرش برنمیدارید؟
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    "...و وحید جلیلی نیز برای راهپیمایی روز ٢٢ بهمن به اهواز رفت." وحید یا سعید مشرق جووون!؟
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    خدمت به مردم توفیق می خواهد
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    رفتن و نرفتنش چه سود. دوران دکتر جلیلی هم مثل احمدی نژاد تموم شد .
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    0 0
    تحقیقات مشرق نشون میده نصف ریزگردها به خاطر نرفتن ابتکاره نصف دیگش به خاطر گرد و خاک برخاسته از ماشین دولتی هایی که جهت بازدید به خوزستان رفتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس