جوانان نسل امروز که هر کدام بهره‌اي از تفکر شهيد آويني برده‌اند و از او مي‌گويند. يکي شهيد آويني را نگين پرورش‌يافته انقلاب اسلامي مي‌داند و ديگري معتقد است که؛ تأثيرگذاري آثار آويني از خودسازي وي نشأت مي‌گيرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس ، مي‌خواستيم از شهيد سيدمرتضي آويني بنويسيم؛ از او که آغازگر يک تفکر و ارائه دهنده الگوي انسان انقلاب اسلامي است؛ به سراغ برخي دوستان قديم و جديد شهيد آويني رفتيم، گفتند «ما تمام حرف‌هايمان را زده‌ايم»؛ اما مگر مي‌شود سخن گفتن درباره يک انديشه تمام شود؟!
به سراغ دوستان امروزي آويني رفتيم، آنها که سبک و سياق فکري و مشي حرکتي خود را از آويني گرفته‌‌اند، آنها که با او معاصر نبودند و او را از نزديک درک نکرده‌اند اما آنچنان از او متأثر شده‌‌اند که حالا از دريچه نگاه او به دنيا و مافيها مي‌نگرند و کمترين درسي که در مکتب آويني آموخته‌اند اين است که «مقصد پرواز است»...
گرچه آنها از سرتواضع مقام سيد شهيدان اهل قلم را فراتر از بيان خويش مي‌ديدند، اما به آنچه که از شهيد آويني درک کرده بودند، گريز زدند و چند کلامي را بيان کردند.

* تأثيرگذاري آثار شهيد آويني از خودسازي وي نشأت مي‌گيرد

فاطمه علي‌محمدي، نويسنده و مدير روابط عمومي بنياد فرهنگي روايت مي‌گويد: انديشه‌هاي فرهنگي و هنري شهيد آويني، از اين جهت تأثيرگذار است که وي در ابتدا خودسازي کرد؛ سپس در مرحله‌اي خاص شهدا را شناخت و سعي کرد در مقالات و آثار، خود را حذف کرده و مرتبه بالايي از عشق و شهود را که از خداشناسي سرچشمه مي‌گرفت را به منصه ظهور بگذارد.
وي ادامه مي‌دهد: شهيد آويني ارادت خاصي به شهداي گمنام و مفقود داشت طوري که حاضر شد جانش را فدا کند؛ او از شهداي گمنام ياد گرفته بود که براي رسيدن به خدا بايد از خود بگذرد و او از خود گذشت و به بالاترين درجه که شهادت بود، دست يافت.
علي‌محمدي اضافه مي‌کند: معنويت در آثار شهيد آويني موج مي‌زند چراکه او، با تمام وجودش معنويت را لمس کرده بود؛ اسم، شهرت و تيتراژ براي شهيد آويني اهميتي نداشت و دغدغه او انجام کار فرهنگي تأثيرگذار بود که توانست گام‌هاي بزرگي در اين راه بردارد.
وي بيان مي‌کند: با توجه به اينکه سينما در دنيا جايگاه خاصي دارد، سينماگران و هنرمندان بايد مقاله «جذابيت در سينما» از کتاب «آينه جادو» را سرلوحه کار خود قرار داده و با مراجعه به آثاري از جمله «شهري در آسمان»، «مرثيه»، «دسته ايمان» و ديگر آثار ناب وي، اصالت جذابيت در سينما را دريابند.
مدير روابط عمومي بنياد فرهنگي روايت يادآور مي‌شود: بعد از اينکه شناخت مختصري از شهيد آويني پيدا کردم، سال‌ها بر سر مزارش حضور پيدا کردم و از او خواستم تا واسطه شوند، قدم در مسيرش بگذارم؛ به مدد الهي در حال حاضر در جايي فعاليت مي‌کنم که متعلق به شهداست.

* انديشه شهيد آويني توسط کساني که هدف الهي دارند، ترويج شود

حسن‌ رضايي‌يزدي مسئول هماهنگ‌کننده و نظارت شهرک سينمايي اظهار مي‌کند: اخلاص شهيدآويني، آثارش را ماندگار و تأثيرگذار کرد به طوري که حتي صداي شهيد آويني، موجي از حقيقت را جلوه مي‌کند که هر شنونده‌اي جذب آن مي‌شود و خيلي دوست دارم، اخلاص شهيد آويني را در زندگي خود پياده کنم.
وي مي‌افزايد: براي ترويج انديشه‌هاي شهيد آويني، بايد کارهاي فرهنگي توسط افرادي که در مسير شهيد آويني حرکت مي‌کنند و اغراض الهي دارند، صورت بگيرد و فعالان عرصه فرهنگي با عمل کردن به انديشه‌هاي او، مي‌توانند مروج اين انديشه جاودان باشند.
رضايي‌يزدي يادآور مي‌شود: هر گاه وصيت‌نامه امام خميني (ره) را مي‌خوانيم، بيانات ايشان به دليل اتصال به حقيقت، تازگي دارد؛ زيرا افق چشم‌انداز امام راحل قرن‌هاي بعد را نيز در بردارد؛ آثار شهيد آويني نيز به دليل وصل به چشمه زلال حقيقت، براي هر فردي که بارها مطالب او را خوانده باشد، زنده است و تازگي دارد.

* تفکر شهيد آويني به هيچ جريان سياسي تعلق ندارد

حسين جودوي، پژوهشگر و فعال رسانه‌اي در حوزه دفاع مقدس درخصوص پويا بودن انديشه‌هاي شهيد سيدمرتضي آويني در ميان نسل امروز، اظهار مي‌کند: شهيدمرتضي آويني قبل از اينکه يک هنرمند مسلمان باشد، يک متفکر مسلمان است و تفکر اوست که باعث ايجاد هنر انقلاب اسلامي مي‌شود و مي‌توان گفت او يک غرب شناس به تمام معنا و تمام عيار است.
وي با بيان اينکه شهادت مرتضي آويني، تفکر و نگاه او را جاودانه‌تر ‌کرد، گفت: جامعه و نسل امروز نياز بيشتري به شناخت تفکرات شهيد آويني دارد ولي متأسفانه 2 سال است که جاي خالي آثار و کتاب‌هاي ايشان در بازار کتاب مشاهده مي‌شود ولي هيچ کس به اين موضوع نمي‌پردازد.
جودوي مي‌افزايد: تفکر شهيد آويني به هيچ جريان سياسي خاصي تعلق ندارد؛ او نگين پرورش يافته انقلاب اسلامي است البته پرورش يافته نه به اين معنا که از ابتداي انقلاب اسلامي تحول يافته بود، بلکه انقلاب اسلامي بزرگترين نقطه عطف زندگي مرتضي آويني است. او مصاديق هنر غرب را کاملاً ‌شناخت و خود را با مصداق‌هاي انقلاب اسلامي جمع ‌زد.
وي اضافه مي‌کند: شهيد سيد مرتضي آويني داراي دو بعد عمومي و تخصصي است؛ خود واژه «شهادت» موجب ماندگاري آقا سيد مرتضي آويني بوده و دليل ديگر براي ماندگاري وي روايتگري جنگ است؛ به طوري که هنوز هم صداي خواندن نرشين‌هاي فيلم روايت در ذهن تک تک فارسي‌زبانان مانده است و براي آيندگان نيز به عنوان ميراثي جاودان خواهد ماند.
اين نويسنده و محقق عرصه حماسه و مقاومت يادآور مي‌شود: از لحاظ تخصصي نيز اين شهيد بزرگوار را حتماً بايد جزو دسته غرب‌شناسان بزرگ ايران دانست؛ کسي که بر فلسفه غرب احاطه کامل داشت و آثار به جا مانده از ايشان گواهي اين موضوع است.
وي افزود: سيدمرتضي آويني در سال‌هاي پيش از انقلاب با تغيير رويکردي که پيدا کرده بود به دنبال نوعي تفکر و تمدني بود که بشود آن را جايگزين تمدن غرب کرد لذا با تشکيل انقلاب اسلامي در ايران توسط امام خميني (ره) اين درخت انديشه به ثمر رسيد و شهيد آويني جزو معدود افرادي بود که پيرامون هنر و انديشه انقلاب اسلامي تلاش‌هاي فراواني انجام داد.
جودوي بيان مي‌کند: شهيد آويني اهل سازش و کنار آمدن نبود. او به مانند خيلي از هنرمندان و مديران فرهنگي در مقابل جريان روشنفکري سکوت نکرد و تا جايي که ‌توانست مبارزه را در اولويت قرار ‌داد؛ با جرأت مي‌توان ايشان را جزو پايه‌گذاران هنر انقلاب اسلامي دانست؛ او در متون نگارشي خود راهکار ارائه داد و حتي با ساخت فيلم و چاپ مجله براي عملي شدن آنها دست به کار شد.

* شهيد آويني در گسترش فرهنگ انقلاب اسلامي الگوي من است

اميد سيفي مورودي، از هنرمندان جوان عرصه گرافيک که چندي پيش تصوير شهيد سيدمرتضي آويني را بر روي پيراهن چاپ کرده بود، مي‌گويد: از آنجايي که رشته درسي من هنر بوده و تقريباً شباهت زيادي با رشته تحصيلي شهيد آويني دارد، براي من جاي افتخار و خوشحالي است که مي‌توانم در گسترش فرهنگ انقلاب اسلامي اين شهيد بزرگوار را الگوي رفتاري و شخصيتي خود قرار دهم.
وي ادامه مي‌دهد: اکنون در حال خدمت مقدس سربازي هستم اما همچنان در توسعه فرهنگ ايثار و شهادت رزمندگان دفاع مقدس تلاش مي‌کنم و چاپ تصوير شهيد سيد مرتضي آويني بخشي از اين فعاليت‌ها بود که به لطف خدا به پايان رسيد.
اين هنرمند خلاق کشورمان با بيان اينکه شهيد آويني از قهرمانان ملي کشور و الگوي رفتاري و شخصيتي مناسبي براي نسل جوان است، يادآور مي‌شود: چاپ تصاوير شهدا بر روي لباس که از آنها به عنوان قهرمانان ملي خود نام مي‌بريم، همچون گذشته نيازمند حمايت مسئولان بخش فرهنگي در اين زمينه است.

* حفظ و تبيين تفکر آويني، بيش از گذشته ضرورت دارد

جواد تاجيک، دبير ستاد مرکزي راهيان نور بيان مي‌کند: شهيد سيدمرتضي آويني را بايد به عنوان بنيان‌گذار يک تفکر نگريسته شود؛ چرا که اگر با وي صرفاً به عنوان يک شهيد روبرو شويم، طوري مي‌شود که منتسبان به اين شهيد از گذشته وي حرف مي‌زنند و اين امر موجب ايجاد دوگانگي در نسل جوان مي‌شود.
وي با بيان اينکه اين تفکر آويني است که او را آويني کرده است، ادامه مي‌دهد: اگر شهيد آويني را به عنوان يک تفکر ببينيم، آن تفکر هميشه ساري و جاري خواهد بود و ديگر کسي نمي‌تو‌اند آن را مصادره کند؛ زيرا تفکر او يک سند زنده است.
دبير ستاد مرکزي راهيان نور اظهار مي‌کند: بيان برخوردها و خاطرات شهيد آويني خوب است اما در حال حاضر حفظ و تبيين تفکر آويني، بيش از گذشته ضرورت دارد.
اين نخبه جوان در خصوص محبوبيت شهيد آويني در ميان نسل جوان، يادآور مي‌شود: زلال بودن انديشه‌هاي شهيد آويني در هنر، فلسفه، عرفان، اخلاق، جنگ، سينما، قلم، انقلاب، غرب‌شناسي و بحث‌هاي مربوط به امام خميني (ره) نيز منجر شده است که هر فردي سعي کند خود را به اين چشمه جوشان و زلال برساند و بهر‌ه‌اي بگيرد.
وي بيان مي‌دارد: تفکرات شهيد آويني، چند وجهي و چند بعدي است و هر فردي که صاحب فطرتي پاک است اگر به هر يک از آن ابعاد ورود پيدا ‌‌کند، جز حقيقت چيزي نمي‌بيند؛ لذا آثار اين شهيد بايد براي نسل جوان تشنه حقيقت‌ و معنويت ارائه شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس