کد خبر 1117277
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
شهید مرتضی آوینی الگویی برای تمام فعالان و مدیران فرهنگی - کراپ‌شده

یک نویسنده کتاب گفت: توجه به ابعاد نظری و اندیشه‌ای و عملگرایی شهید آوینی که در بخشی از خاطرات کتاب «شهید فرهنگ» به آن‌ها اشاره شده، جذاب و خواندنی است و...

به گزارش مشرق، یاسر عسکری پیرامون مضمون کتاب «شهید فرهنگ» گفت: کتاب «شهید فرهنگ» حاوی ۱۵۱ خاطره از نزدیکان، همکاران، شخصیت ها، خانواده و دوستان شهید سید مرتضی آوینی است که همه این خاطرات گردآوری، تدوین و به صورت کتاب در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

وی در همین راستا بیان کرد: کتاب «شهید فرهنگ» خاطرات دوره‌های مختلف زندگی سید شهدای اهل قلم را در بر می‌گیرد، در ابتدای کتاب «شهید فرهنگ» زندگی خودنوشت شهید آوینی و در انتها آن گزیده‌ای از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده این شهید بزرگوار در تاریخ «۱۳۷۲/۲/۲» آمده است.

وی پیرامون علت نگارش کتاب «شهید فرهنگ» بیان کرد: تنها شهید مرتضی آوینی، شهید فرهنگ نبوده است و ما شهدای فرهنگی و هنرمند کم نداشتیم اما این شهید بزرگوار شخصیتی خاص و متمایز داشت و همین باعث شد نام کتاب را شهید فرهنگ بگذارم. شاید بتوان گفت که شهید آوینی تنها شهید فرهنگی بود که توانست در سه دهه اخیر گفتمانی جدید برای فرهنگ و هنر در کشور به ارمغان بیاورد.

این نویسنده کتاب در همین راستا اظهار کرد: شهید آوینی در دفاع از مبانی سیره «امام خمینی(ره)» و گفتمان انقلاب اسلامی و خط شهدا، کوشا و بی‌قرار بود، این شهید بزرگوار رشادت و شجاعت فراوانی داشت، شهید آوینی در نهایت با دلبستگی شدید به خط و گفتمان اصیل «امام خمینی(ره)»، انقلاب اسلامی، احیای فرهنگ ایثار و شهادت خود نیز به شهادت رسید.

عسکری با اشاره به شخصیت جریان ساز شهید آوینی تصریح کرد: جامعیت، گستردگی مطالعات، اندیشه پویا و به روز شهید مرتضی آوینی سبب شد تا وی شخصیتی خاص و جریان ساز داشته باشد و در مقایسه با دیگر شخصیت‌های فرهنگی و هنری، اثرگذارتر و جریان سازتر باشد.

این پژوهشگر شهید آوینی را سیاستگذار و نظریه‌پرداز توانمند انقلاب اسلامی ایران دانست و افزود: شهید آوینی افقی جدید پیش روی فعالان عرصه فرهنگ و هنر قرار داد و نکته قابل توجه این است که پس از شهادت او ما شاهد تحول جامعه مذهبی و انقلابی و همچنین شکل گیری و تقویت جریانی اثرگذار در عرصه فرهنگ و هنر بودیم. شاید بتوان ادعا کرد بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ حتی ۹۰ به نوعی متاثر از این شهید بزرگوار است.

مدیر «انتشارات راهیار» پیرامون بخش جذاب کتاب «شهید فرهنگ» تاکید کرد: از آنجا که کتاب «شهید فرهنگ» در قالب خاطرات به سیر تحولات روحی، فکری و همچنین اجتماعی - سیاسی شهید مرتضی آوینی پرداخته دارای جذابیت ویژه‌ای برای مخاطبان است.

وی در همین راستا اظهار کرد: نوع نگاه و عمل این شهید بزرگوار به زندگی همچنین تغییر و تحولات فکری و روحی وی پایه‌گذار یک سیاست بزرگ فرهنگی ارزشمند بوده که در فصل‌های مختلف و در خاطرات بیان شده در کتاب «شهید فرهنگ» به خوبی آشکار است. 

عسکری به دیدگاه‌های شهید آوینی اشاره و خاطرنشان کرد: شهید آوینی در کنار فعالیت‌های خود فردی متعهد و متشرع بود، اهل ریا و نفاق نبود، صریح و رک بود و این ویژگی مهم را از عملکرد این شهید بزرگوار می‌توان دریافت، اقدامات متعدد و تعلق خاطر وی به جهاد سازندگی و گروه‌های جهادی نشان می‌دهد که این شهید بزرگوار صرفا شخصیتی اهل حرف و نظر نیست و به حوزه عمل هم توجه دارد. توجه به ابعاد نظری و اندیشه‌ای و عملگرایی او که در بخشی از خاطرات کتاب «شهید فرهنگ» به آن‌ها اشاره شده، جذاب و خواندنی و برای فعالان و مدیران فرهنگی و فکری ما راهگشا و الگوست. او جامع نظر و عمل بوده است، از یکسو ما را از سطحی نگری و از سوی دیگر از عمل گریزی و بی تفاوتی و گوشه نشینی دور می‌کند.

این نویسنده پیرامون رویکردهای شهید آوینی در خاطرات کتاب «شهید فرهنگ» خاطرنشان کرد: روشنفکری و دغدغه مندی شهید آوینی از یکسو و پایبندی وی به اصول فکری، اخلاقی، اسلامی و انسانی باعث شده که هم مستندهای ارزشمندی تولید کند و هم نوشتار خواندنی و قابل تاملی از خود به یادگار بگذارد، همچنین نیروهای هنری خوبی تربیت کند. همین امور سبب شده که وی در بین سایر شهدای فرهنگی و هنری، شخصیتی خاص و متمایز داشته باشد و بعد از شهادتش هم همچنان اثرگذار و جریان ساز باشد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیرعلی US ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 0
    روایت فتح شهید آوینی هنوز هم قلبها رو تسخیر میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس