روزنامه آمریکایی می‌نویسد تحریم‌ها اگرچه به ایران آسیب رسانده‌اند اما این کشور به آنها عادت کرده و به عنوان یکی از اعضای پیمان منع اشاعه هسته‌ای از برنامه هسته‌ای خود که منشأ غرور ملی است صرفنظر نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مقاله‌‌ای به قلم راجر کوهن به بررسی تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، و حامیان تندروی وی در کنگره برای برچیدن برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و با اشاره به دانش کشورمان در حوزه چرخه سوخت می‌نویسد: "این کشور اصول تکنولوژی غنی‌سازی را می‌داند. هزاران سانتریفیوژ می‌چرخند...  برچیدن دانش چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ نمی‌توان دانش افراد را بمباران و نابود کرد. با این حال حامیان برچیده شدن چنین خواسته‌ای دارند."

"در حقیقت حامیان برچیده شدن طرفدار افزایش تنشی هستند که احتمال یک مناقشه خطرناک با ایران را افزایش می‌دهد. آنها اردوگاه جنگ هستند. ایران، به عنوان یکی از اعضای معاهده عدم اشاعه، به صورت داوطلبانه برنامه هسته‌ای‌اش را که منشأ غرور ملی بوده و آن را حق خود می‌داند، بر نخواهد چید."

کوهن در ادامه با اشاره به ادعای تندروهای کنگره مبنی بر اینکه تحریم‌های فزاینده ایران را به زانو درخواهد آورد، می‌نویسد: "حامیان تحریم-برچیده‌شدن دچار توهم هستند. تحریم‌ها به ایران آسیب رسانده، اما این کشور به تحریم‌ها عادت کرده است."

به نوشته نیویورک‌تایمز با توجه به بی‌اثر بودن تحریم‌ها تنها یک راه باقی می‌ماند و آن بمباران است. اما "حتی خوشبینانه‌ترین ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که بزرگترین عملیات نظامی برنامه هسته‌ای ایران را تنها چند سال دچار وقفه خواهد کرد. همچنین باعث خواهد شد آمریکا وارد جنگ با دشمنان شیعه و قسم خورده داعش شود که خود آمریکا و متحدینش نیز با آن در حال نبرد هستند. همچنین این امر اسرائیل را برای اولین بار وارد جنگ با ایرانی‌ها و اعراب خواهد کرد."

کوهن راه‌حل برنامه هسته‌ای ایران را چنین تشریح می‌کند: "یا باید به راه‌حلی مذاکره‌ای دست یافت که برای 15 سال تضمین می‌کند برنامه هسته‌ای ایران به شدت محدود شده است، حداقل یک سال با گریز هسته‌ای فاصله دارد، با بازرسی‌هایی که قبلا امکانشان نبود، و مسیر پلوتونیومی به یک بمب با تغییر رآکتور تحقیقاتی اراک مسدود شده - یا گزینه نظامی را برگزید. و جنگ چه دستاوردی خواهد داشت؟ ممکن است برنامه را برای مدتی دچار وقفه کند، اما تضمین خواهد کرد که ایران به سمت بمب می‌رود، احساسات ضدغربی را در جهان اسلام شعله‌ور می‌سازد،‌ و ائتلاف بین‌المللی تحریم‌ها را از هم خواهد گسست. این وضعیت برای هیچ کس، شامل اسرائیل،‌ خوب نیست."

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس