امسال در بخش سودای سیمرغ علاوه بر مجید مجیدی که خیلی ها اعتقاد دارند فقط به صورت نمادین به عنوان سرداور انتخاب شده بود تا رسمیت و شانیت بیشتری به گروه داوری ببخشد 6 داور دیگر کارها را داوری کردند.نگاهی به گروه داوری و نامزدهای بخش سودای سیمرغ به صورت احتمالی نشان می دهد که کدام داوران کدام فیلم ها را برگزیده اند.

گروه فرهنگی مشرق- یکی دو روز پیش نامزدهای سودای سیمرغ یا همان بخش مسابقه اعلام شدند و فردا اسامی برندگان سی و سومین جشنواره فیلم فجر اعلام می شود و سیمرغ ها پر می کشند و روی شانه برنده ها جاخوش می کنند تا سال دیگر(البته اگر کارگردانی مثل فرمان آرا هوس نکند و همه را با پیک به ارشاد بفرستد و پسشان بدهد)

امسال در بخش سودای سیمرغ علاوه بر مجید مجیدی که خیلی ها اعتقاد دارند فقط به صورت نمادین به عنوان سرداور انتخاب شده بود تا رسمیت و شانیت بیشتری به گروه داوری ببخشد 6 داور دیگر کارها را داوری کردند. مجیدی امسال فیلم باشکوه محمد( ص) را دارد و صد البته هنوز آنقدر نگران تکمیل کارهای پس از تولید فیلم است که مجالی برایش نمی ماند تا فیلم ها را داوری کند.

نامزدهای اعلام شده حاصل انتخاب کدام داوران بودند

نگاهی به گروه داوری و نامزدهای بخش سودای سیمرغ به صورت احتمالی نشان می دهد که کدام داوران کدام فیلم ها را برگزیده اند.

عبدالله اسکندری: طراح چهره پرداز باسابقه و پیشکسوت 66 ساله که طراحی چهره بیش از 140 فیلم را در کارنامه اش دارد.او تا حدی زیادی محتاط است و گریزان از حاشیه.قصه و فیلم های قصه دار را دوست دارد اما در عین حال از ساختار مدرن هم بدش نمی آید. او احتمالا از بین فیلم های کاندید شده به دوران عاشقی،رخ دیوانه،من دیه گو...،ایران برگر و کوچه بی نام
را دوست داشته و انتخابشان کرده است.
گمان نمی کنم او به فیلم هایی مثل خانه دختر و شکاف( به خاطر حواشی احتمالیشان) یا بهمن و مرگ ماهی( به خاطر ساختار نه چندان جذابشان) رای اده باشد.

نامزدهای اعلام شده حاصل انتخاب کدام داوران بودند

محمد بزرگ نیا : کارگردان پیشکسوت سینما و خالق آثاری مانند کشتی آنجلیکا و جنگ نفت کش ها و راه آبی ابریشم است.
او هم مثل اسکندری اهل ریسک نیست. سینمای قصه گو و البته باشکوه را دوست دارد.عشقش هم فیلم های دریایی و کشتی و آب است. روی همین حساب هم شاید اگر فیلم مرواریدهای خلیج یا پی 22 به جشنواره می رسید می توانست به حمایت شدید بزرگ نیا امیدوار باشد..که البته نرسید. او به احتمال زیاد از میان فیلم های کاندید شده به عصر یخبندان و کوچه بی نام و مزار شریف رای مثبت داده و بوفالو و شرفناز و روباه را هم دوست داشته که البته این سه فیلم در هیچ رشته ای نامزد نشدند.

نامزدهای اعلام شده حاصل انتخاب کدام داوران بودند

عزیز ساعتی: فیلمبردار پیشکسوت و 66 ساله که مدیر فیلمبرداری بسیاری از فیلم های سینمایی بوده است.او اهل ریسک است و سینمای قصه گو و خوش ساخت پرمخاطب را دوست دارد و به احتمال زیاد از میان فیلم های امسال ایران برگرو رخ دیوانه و مزار شریف و دوران عاشقی را دوست داشته و به آنها رای داده است.

نامزدهای اعلام شده حاصل انتخاب کدام داوران بودند

علیرضا شجاع نوری : بازیگر و تهیه کننده 69ساله که در فیلم هایی مانند روز واقعه، شیر سنگی،محمد(ص) و آنسوی مه ایفای نقش کرده است.اما این فقط ظاهر قضیه است.به گواهی بسیاری از عوامل سینما او از نیروهای متنفذ و پشت پرده سینماست که حتی نظر او کاملا در انتخاب فیلم های ارسالی از ایران به جشنواره های خارجی هم موثر است.
اوتهیه کننده فیلم هایی مثل فردا،فرش باد،من و نگین دات کام،باغ های کندلوس و یک بوس کوچولو هم هست. احتمالا با نگاهی به فیلم هایی که تهیه کرده است می توان حدس زد که او از فیلم های شبه روشنفکری بدش نمی آید،حاشیه را هم دوست دارد. از میان فیلم های کاندید شده یحتمل دیه گو مارادونا و عصر یخبندان و بهمن و شکاف و شیفت شب را او انتخاب کرده است. از میان فیلم های کاندید نشده هم احتمالا او به ارغوان و بوفالو و خانه دختر و مرگ ماهی رای مثبت داده که رای نیاورده اند.

نامزدهای اعلام شده حاصل انتخاب کدام داوران بودند

جواد طوسی:  قاضی 69 ساله ای که عشق سینما اورا به حیطه تصویر و نقد فیلم کشاند.جواد طوسی علاقه زیادی به سینمای قصه گو و قهرمان پرداز و نوستالوژی بازی دارد که نمونه حد اعلای ایده آل هایش آثار مسعود کیمیایی است. شک ندارم که او کوچه بی نام و بوفالو را پسندیده و از عصر یخبندان هم بدش نمی آید اما حوصله تماشای فیلم های فرمی مانند بهمن و اعترافات و دیه گو مارادونا و ..را ندارد.

نامزدهای اعلام شده حاصل انتخاب کدام داوران بودند

مهتاب نصیرپور: نصیرپور 46 ساله همان بازیگری است که وقتی نامش به عنوان داور این دوره اتخاب شد مورد انتقاد زیادی قرار گرفت. این بازیگر سینما و تلویزیون همسر محمد رحمانیان کارگردان تئاتر است. استدلال منتقدان برای حضور او در جمع داوران جشنواره این بود که نام او با وقایع سال 88 و ماجرای فتنه گره خورده و از آن پس هم وی هیچ حرفی دال بر سوگیری یا اصرار یا انکار نزد.
بهمن،شیفت شب،خانه دختر و ناهید از جمله انتخاب های احتمال او بوده اند.

* کیوان امجدیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    شک نکنید بنا به دلایل کاملا واضح ولی محرمانه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر رو میدن به خانم......................................... ..................................... ................................... ................................. .............................. بله خانم معتمد آریا بخاطر بازیهای بسیاز زیبا ( در ظاهر ) ومواضع ضد نظام ایشون( در باطن ) چگونگی آرا :1 رای منفی 6 رای موافق ( ترکیب رو خودتون حدس بزنید ) هووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووراااااااااااااااااااااااااااااااااااا میگی نه؟ ببین.
  • علی ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    0 0
    ایول
  • ae ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
    0 0
    فقط مواظب باش يه وقت به عنوان نخبه ترورت نكنند.باشه بابا شما انقلابي.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس