روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز یکشنبه را با تمرکز خبری - تحلیلی بر مذاکرات محمدجواد ظریف در مونیخ و انتخاب رییس مجلس خبرگان در 19 اسفند آغاز کردند.

به گزارش مشرق،  روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز خبری- تحلیلی بر مذاکرات محمدجواد ظریف در مونیخ و انتخاب رییس مجلس خبرگان در 19 اسفند آغاز کردند. از سوی دیگر روزنامه شرق اقدام به چاپ یادداشتی در رثای مهدی هاشمی و در واکنش به نطق آتشین احمد توکلی با قلم یکی از نزدیکان حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی نمود.

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار ‌‌یک‌شنبه را به تیترهای «از ایران؛ یک نامه» و «آهای چنارهای بلند! خداحافظ» اختصاص داد.

· مشعل به تهران نمی‌آید

روزنامه ابتکار در صفحه ایران و جهان خود خبر از عدم حضور مشعل در تهران داده است؛ این روزنامه در صفحه پانزده خود نوشت « درحالی که احمد یوسف از رهبران جنبش حماس از فراهم شدن مقدمات سفر خالد مشعل، رییس دفتر جنبش حماس به تهران خبر داده بود، سامی ابوزهری سخنگوی این جنبش این موضوع را تکذیب کرد. سامی ابوزهری در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی الاقصی اعلام کرد که در حال حاضر مقدمات سفر مشعل به تهران فراهم نشده و اخبار منتشر شده در این باره صحت ندارد. احمد یوسف در گفت‌وگو با خبرگزاری معا گفته بود که به دنبال فراهم شدن مقدمات سفر خالد مشعل به تهران وی ماه جاری میلادی به تهران خواهد رفت. احمد یوسف با اشاره به فراهم شدن مقدمات سفر خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس به تهران در ماه جاری میلادی گفت که اخیرا دیدارهای زیادی میان رهبران جنبش حماس با مسوولان ایرانی در راستای تلاش برای بازگرداندن روابط فیمابینی انجام شده همچنین مقدماتی برای سفر ابوالولید به تهران فراهم شده است»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «انتخاب رییس خبرگان از میان دو هاشمی» و «سلسله مذاکرات» اختصاص داده است.

· 19 اسفند؛ پایان انتظار برای رییس خبرگان

«رقابت میان دو هاشمی». 19 اسفند پایان انتظار برای رییس مجلس خبرگان رهبری است. گروه سیاسی روزنامه اعتماد در تحلیلی معتقد است که رقابت میان آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی و حجت‌الاسلام هاشمی سرنوشت جانشین آیت‌الله مهدوی‌کنی (رض) را مشخص می‌کند. گروه سیاسی روزنامه اعتماد مدعی است که رقیب هاشمی‌رفسنجانی با ایشان قرابت سیاسی دارد و در همین راستا نوشت «آيا آيت‌الله هاشمي شاهرودي و آيت‌الله واعظ طبسي وارد گود رقابت بر سر رياست مجلس خبرگان رهبري خواهند شد؟ تا اينجاي كار مشخص است كه آيت‌الله واعظ طبسي برنامه‌اي براي اين كار ندارد. اما آيت‌الله هاشمي شاهرودي در وضعيتي كاملا متفاوت است. او خود هر چند در اين باره اظهارنظري نكرده اما طيف رقباي سنتي هاشمي‌رفسنجاني در مجلس خبرگان بارها از وي به عنوان نامزد اين انتخابات نام برده‌اند.

با اين حال او حداقل در دو مقطع نشان داده كه گرايشي پر رنگ به نفع آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دارد؛ يكي در همين مجلس خبرگان رهبري كه خيلي وقت‌ها به عنوان موتلف و نيروي همسو با هاشمي‌رفسنجاني عمل كرده و ديگري هم در جريان رد صلاحيت آيت‌الله هاشمي قبل از انتخابات خرداد ٩٢ در شوراي نگهبان. اسحاق جهانگيري تاييد كرده است كه شوراي نگهبان در غياب آيت‌الله هاشمي شاهرودي اقدام به رد صلاحيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كرده است.

روايت‌هاي ديگري هم در اين باره وجود دارد. برخي گفته‌اند او هنگام طرح موضوع رد صلاحيت هاشمي‌رفسنجاني به نشانه اعتراض جلسه را ترك كرده و برخي هم مي‌گويند اصلا در آن جلسه غايب بوده است. حتي اگر فرض بر صحت روايت دوم باشد هم باز اين روايت گواه آن است كه نسبت سياسي آيت‌الله هاشمي شاهرودي با آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني چنان بوده كه شوراي نگهبان بهتر ديده در غياب وي رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را رد صلاحيت كند. اين نزديكي‌ها شايد باعث مي‌شود تا همچنان شانس آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني براي رياست بر مجلس خبرگان رهبري زنده بماند و روز ١٩ اسفند به عنوان نامزد اين رياست وارد گود رقابت شود.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای«اسفند ماه خبرگان» و«هدف کدام هاشمی است» اختصاص داد.

· در رثای مهدی هاشمی

نطق احمد توکلی در بهارستان پیرامون فعالیت‌های مهدی هاشمی باعث شده است غلامرضا رجایی به بیان ناگفته‌های دادگاه فرزند حجت‌الاسلام هاشمی بپردازد؛ غلامرضا رجایی از نزدیکان هاشمی‌رفسنجانی، نطق احمد توکلی را «سناریو نخ‌نماشده‌ای را در تضعیف و تخریب شخصیت هاشمی» که هدفش «تصرف کرسی‌های مجلس آینده‌« و «انتخابات مجلس خبرگان نگران حضور آیت‌الله هاشمی در این انتخابات و رای غالب مردم شریف تهران به وی- هستند و از بازگشت وی به مسند ریاست آن هراس دارند!» است.

وی در این مطلب با رد دریافت «٢/٥میلیون‌دلار» مهدی هاشمی از شرکت نروژی «استات‌اویل» نوشت « نکته قابل‌تامل دیگر در بیان احمد توکلی این مساله صددرصد امنیتی است: «عباس یزدان‌پناه‌یزدی در دوبی به‌طرز مرموزی به قتل می‌رسد. مهدی هاشمی در دادگاه- (دقت کنید معلوم است توکلی می‌داند در دادگاه چه گذشته است!!) پس از پخش فیلم اعترافات یزدان‌پناه که در بازداشت قبلی ضبط شده بود با عصبانیت و اضطراب می‌گوید قتل یزدان‌پناه کار مافیایی است و اعترافات او را رد می‌کند... .» احمد توکلی سعی می‌کند در بیانی ابهام‌آمیز علاوه‌بر گفتن نیمی از ماجرا؛ یعنی اقرار یزدان‌پناه علیه مهدی هاشمی در دوران بازجویی و نفی این اقرارات پس از آزادی از زندان، درپرده به شنونده و خواننده القا کند که یزدان‌پناه چون دربازجویی‌های خود علیه مهدی هاشمی مطالبی را اقرار کرده لذا مستوجب مرگ بوده است. بنابراین مرگ وی غیرمستقیم متوجه مهدی هاشمی است.

من در اینجا به‌دلایل امنیتی قصد ورود به مساله قتل یزدان‌پناه‌یزدی را ندارم اما تردیدی هم ندارم که احمد توکلی می‌داند وی چگونه و توسط چه کسانی به قتل رسید. بعید می‌دانم احمد توکلی نداند یزدان‌پناه‌یزدی بعد از آزادی از زندان درنامه‌ای به مقامات عالی نظام نوشت تمام اقرارهای وی علیه مهدی هاشمی از سر ناچاری در دوره بازجویی بوده است. حال با این حجم دانسته، آیا کتمان حقیقت زیبنده یک مسلمان است؟ این‌گونه سخن‌گفتن زیبنده یک مسلمان است؟ زیبنده یک نماینده است که در مجلس سوگند خورده که جز بر مدار حق و حقیقت نرود؟ متاسفانه احمد توکلی درحالی از ابهام در قتل یزدان‌پناه‌یزدی سخن می‌گوید و نسبت به قتل قاتلان یزدان‌پناه تجاهل‌العارف! می‌کند که در محاکم قضایی و امنیتی کشور، قاتلان آن مرحوم کاملا شناسایی شده‌اند. آیا این کتمان حقیقت و فریب افکار عمومی نیست؟ درپرده سخن‌گفتن نسبت به این مساله، نادیده‌گرفتن جنایت آمرین و قاتلین نیست؟ اگر نیست، که هست، چیست؟»

رجایی در بخش دیگری از یادداشت حمایتی خود از مهدی هاشمی نوشت «نکته مهم دیگر درباره این پرونده که احمد توکلی به آن نپرداخت و من می‌پردازم احضار وزیر وقت نفت به مجلس تحت ریاست دکترحدادعادل در این موضوع و قانع‌شدن نماینده سوال‌کننده - اعلمی- پس از توضیحات وزیر وقت نفت است. نکته مهم دیگر در این رابطه ادعای آقای توکلی مبنی‌بر‌ این نکته است که در دادگاه منهتن آمریکا هم استات‌اویل مجرم شناخته شده و هم به رشوه‌گیری مهدی هاشمی تاکید شده است. درحالی که این‌گونه نیست.

آیا احمد توکلی گزارش نهایی پرونده را که توسط منتخب بازپرس محترم درباره احکام صادره از دادگاه‌های خارجی در مورخه ١٠/٩/١٣٩١ صادر شده، ندیده یا اگر دیده با وجود اطلاع، چنین قضاوت نابجایی کرده است: مطلبی که در دفاعیات مهدی هاشمی و وکلای وی به آن مکرر استناد شده و کاملا در جهت رد ادعاهای احمد توکلی است بسیار خواندنی است؛ گزارش پلیس جرایم نروژ: «مهم‌تراینکه هاشمی هیچ منافعی اعم از روا و ناروا و مستقیم یا غیرمستقیم یا پیشنهاد آن را از استات‌اویل یا مدیران آن تحصیل نکرده است. با این اوصاف نه مقررات ماده ١٢٨ و نه مقررات بندهای الف، ب و ج ماده ٢٧٦ قانون جزای نروژ یا مقررات جزایی دیگر در مورد مهدی هاشمی مصداق نداشته و هیچ‌گونه اتهامی متوجه او نیست.»

جالب اینکه ادعای توکلی مبنی‌بر حکم دادگاه منهتن در محکومیت استات‌اویل هم با متن رای این دادگاه تناسبی ندارد. در دفاعیات مهدی هاشمی دراین‌باره چنین آمده است: دادگاه منهتن آمریکا باتوجه به گزارش بورس آمریکا و اتهامات وارده بر استات‌اویل به موضوع رسیدگی می‌کند و پس از بررسی درنهایت این دادگاه در حکم تاریخ ٢٩/٨/١٣٨٨ خود، شرکت استات‌اویل را از اتهام پرداخت رشوه و هرگونه فساد تبرئه می‌‌‌کند. نتیجه حاصله از تحقیقات انجام‌شده موجود درباره احکام صادره در بقیه کشورهای مرتبط با این مساله که معلوم نیست آقای احمد توکلی چرا در نطق خود به آن گزارش هیچ اشاره‌ای نکرده است.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان‌امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «عده‌ای ترجیح می‌دهند مردم گرسنه باشند» و «پیاده‌روی ظریف در کریدور شرقی-غربی» اختصاص داد.

· ساختمان احمدی‌نژاد کجاست؟

ساکت پر هیاهو لقب این روزهای احمدی‌نژاد است. مطهره شفیعی بار دیگر به سراغ احمدی‌نژادی‌ها رفته است تا به تحلیل آینده سیاست‌ورزی آنان بپردازد. دبیر سیاسی روزنامه آرمان‌امروز خبر از تلاش طیف احمدی‌نژاد برای نزدیکی با اصلاح‌طلبان می‌دهد و در همین رابطه می‌نویسد «ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرهای درگوشی از دیدار احمدی‌نژاد با برخی که در دولتش آنها را گلایه‌مند کرده بود، منتشر شد و «آرمان» زمانی این شایعات را به واقعیت نزدیکتر دید که یکی از مسئولان سابق دولت احمدی‌نژاد به «آرمان» گفت: «امکان دارد شماره آقای حسین مرعشی را به من بدهید؟» حسین مرعشی! او که از منتقدان جدی دولت احمدی‌نژاد بود پس چه حرفی میان این طیف با عضو حزب کارگزاران هست؟ چند روز بعد خبر رسید که تماس تنها با مرعشی نبوده و با برخی دیگر از اصلاح‌طلبان هم تماس‌هایی برقرار شده است که هدف، برنامه‌ریزی برای حضور احمدی‌نژاد یا حلقه او نزد بزرگان اصلاح‌طلب بود.»

سپس مطهره شفیعی پیرامون فعالیت‌های ساختمان جدید احمدی نژاد نوشت «برای یافتن پاسخ دلیل اصرار احمدی‌نژادی‌ها برای برقرار تماس با اصلاح‌طلبان بهترین راهکار دیدار با اعضای اصلی این طیف بود. زمانی که آرمان خواست با تعدادی از اعضای نزدیک با احمدی‌نژاد دیدار داشته باشد، خواسته خود را مطرح کرد و گفت که «باید به ساختمان ولنجک برویم؟» پاسخی که داده شد کمی دور از انتظار بود: «الان آقای احمدی‌نژاد که ساختمان ولنجک نیست» پرسیدیم که «یعنی ساختمان دیگری هم هست؟» و پاسخ شنیدیم که «در زمانش به شما می‌گوییم» پس از این مکالمه به این نتیجه رسیدیم که ساختمان ولنجک تنها یک ویترین برای احمدی‌نژاد و حلقه نخست اوست. از سوی دیگر اگر آنجا واقعا دفتر رئیس‌جمهوری سابق است پس چرا احمدی‌نژاد فقط در نارمک به جمع‌آوری نامه‌های مردمی می‌پردازد. رسیدن به نارمک همان اندازه برای حاملان نامه به رئیس‌جمهور سابق سخت است که رسیدن به ولنجک برای آنها دشوار می‌نماید هرچند اتوبوس‌های تندرو مسیر رسیدن از توحید به پارک‌‌ وی را بسیار سهل‌تر از رسیدن از مرکز شهر به نارمک کرده‌اند.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «اتاق عملیات تندروها فعال شده است» و «دولت صدای مردم را از«ایران» می‌شنود» اختصاص داد.

· اتاق عملیات؛ روایت دولت از منتقدان

«گروه و اقلیتی در گوشه و کنار از اتاق فکر خارج شده و وارد اتاق عملیاتی شده‌اند، باید بدانند دولت هم از اقدامات آنها آگاه و مطلع است...» این بخشی از سخنان رئیس جمهوری در جلسه 22 مرداد سال جاری هیأت دولت است؛ که روزنامه دولتی ایران محبور به تهیه گزارش خبری کرده است و ابراهیم بهشتی در راستای این گزارش خبری نوشت« با این حال مرور آمار تحرکات این گروه اقلیت سیاسی نشان می‌دهد که خبر روحانی دقیق بوده و تندروها به معنای واقعی وارد مرحله «عملیاتی» شده‌اند. واقعیتی که وزیر ارشاد هم روز گذشته به آن اشاره مجددی کرد و گفت: «عده ای که در انتخابات ریاست جمهوری رای نیاورده اند علیه دولت اتاق عملیات تشکیل داده اند.» آنها بخصوص در هفته‌های اخیر به بهانه نقد عملکرد اعضای کابینه موجی از تخریب و تهمت را روانه پاستور کرده‌اند. در شرایطی که روحانی وارث خرابی‌های بسیاری بود و توانسته موفقیت‌های چشمگیر دیپلماتیک، اقتصادی، درمانی و... را در کارنامه دولت 18 ماهه خود به ثبت رساند، تندروها می‌کوشند ناکارآمدی دولت یازدهم را به مردم القا کنند.»

در بخشی از این گزارش خبری رسول منتجب نیا عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نسبت به آنچه فعالیت اتاق عملیات تندروها می‌خواند اظهار داشت « اینها از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم یک استراتژی مشخص در قبال دولت تعریف کرده بودند. به گفته وی، «مهار یا مقابله» نام استراتژی تندروها بود که بر اساس آن در مرحله اول تلاش کردند دولت را با خود همراه کنند. یعنی بدون اینکه به روحانی رأی داده باشند، می‌خواستند در دولت نفوذ کنند و برنامه‌های خود را پیش ببرند. بر اساس این استراتژی اگر در مهار دولت موفق نشدند به سمت مقابله با آن حرکت می‌کنند.

منتجب‌نیا ادامه داد: تحرکات تندروها نشان می‌دهد که آنها در طول ماه‌های ابتدایی آغاز به کار دولت نتوانسته‌اند آقای روحانی و دولتش را همراه با خود کنند لذا روبه سوی تقابل آورده‌اند و هر چه دولت در پیشبرد برنامه‌های خود موفق‌تر بوده، مخالفت تندروها نیز بیشتر شده است. این فعال سیاسی افزود: عملکرد دولت یازدهم تا اینجای کار قابل دفاع است و تندروها بر اساس همان استراتژی تعریف شده با دولت مواجه می‌شوند. بر این اساس آنها مصمم هستند تا چهره ناکارآمدی از دولت ترسیم و معرفی کنند تا هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات ریاست جمهوری بعدی بتوانند از آن بهره‌برداری سیاسی کنند. به گفته وی، در این میان آنچه برای تندروها اهمیت ندارد، مصلحت ملت است چون آنها تنها به منافع سیاسی خود می‌اندیشند.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    رسیدگی هر چه سریعتر به پرونده آقازاده جونیور در رابطه با فساد کرسنت و استات اویل و فتنه 88 مطالبه اکثریت مردم ایران میباشد و انشاءالله که محقق شود.
  • ناشناس ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    دلیل اینکه روزنامه آرمان که منتسب به آقای هاشمی رفسنجانی میباشد چیست که هر روز بر علیه دکتر احمدی نژاد تیتر میزند ؟! آیا از بازگشت دکتر دلواپس هستند !
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    هركدام از سايتهاي به اصطلاح اصولگرا رو نگاه ميكنم ميبينم از صبح تا شب كارشان شده فقط دنبال اين دولت و تخريب اون بنويسند كه خوشبختانه وقتي آمار مخاطبانو نگاه ميكني روز به روز كمتر ميشه كاري كه براي خدا نباشه نتيجه اش همين است
  • ناشناس ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    شما بهتره بروی سایت های افساد طلب را نگاه کنی که دائما" بدنبال انداختن مشکلات به گردن دولت قبل هستند و حتی خبر پرتاب ماهواره فجر را هم پوشش ندادند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس