فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش گفت: اگر در گذشته صهیونیست‌ها افراد سرشناس مقاومت را ترور می‌کردند و خیالشان از بابت مقابله به مثل راحت بود، اما امروز حزب‌الله چنین وضعیتی را برنمی‌تابد و دیدیم که چگونه پس از حادثه تروریستی قنیطره پاسخ مناسبی به آنان می‌دهد.

به گزارش مشرق، چهارشنبه هفته گذشته مقاومت اسلامی لبنان (حزب‌الله) طی اقدامی تلافی‌جویانه با اجرای عملیاتی در منطقه شبعا از توابع جولان چندین خودروی نظامی رژیم اشغالگر قدس را مورد حمله موشکی قرار داد و بدین ترتیب اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در قنیطره را پاسخ گفت.

اما اجرای عملیات پیچیده مزارع شبعا ضمن پرده‌برداری از ضعف دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی چند پیام ویژه برای رژیم صهیونیستی در بر داشت که مهمترین آن این بود که دیگر دوره حملات بی پاسخ رژیم صهیونیستی سر آمده است و حزب الله دیگر اجازه یکه‌تازی را به این رژیم نخواهد داد و پاسخ هرگونه عملیات از سوی دشمن را در هر نوع شرایط امنیتی خواهد داد.

اهمیت این موضوع ما را برآن داشت تا خدمت امیر ولی‌وند فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا (دافوس) که دوره‌های مختلف مسائل نظامی و استراتژیک را در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور گذرانده است، برسیم و نظرات وی را در این خصوص جویا شویم.

متن مصاحبه با امیر ولی‌وند در ذیل آمده است:

- لطفا راجع به روند شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و تاثیر آن در منطقه از گذشته تا به امروز توضیح دهید؟

بعد از اینکه رژیم صهیونیستی با حمایت قدرت‌های بزرگ در سال 1948 در یک مقیاس سرزمینی کوچک در فلسطین اشغالی اعلام موجودیت کرد، شاهد تقابل و تنش میان این رژیم و برخی کشورهای منطقه بودیم که این برخوردها عموما با پشتیبانی کشورهای غربی همراه بود و هنگامی که به تاریخ آن دوره نگاه می‌کنیم شاهد روند رو به رشد و تغییر موازنه قوا به نفع رژیم صهیونیستی هستیم، که در واقع به‌واسطه حمایت‌های هم‌پیمانانش ابتکار عمل را در منطقه در دست داشت.

این ابتکار عمل تا پیروزی انقلاب اسلامی کماکان در دست رژیم اشغالگر قدس بود و همانطوری که می‌دانید در جریان این تقابل‌ها که مهمترین آن جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل بود، این رژیم توانست با حمایت بلوک غرب ظرف یک هفته شرایط را به‌طور کامل به نفع خود تغییر داده و با اقتدار فزاینده‌ای این ابتکار عمل را در منطقه در اختیار داشته باشد.

- پیروزی انقلاب اسلامی چه تاثیری در این روند ایجاد کرد؟

با پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد نگرش جدید در میان مسلمانان به‌خصوص مسلمانانی که از نزدیک با رژیم صهیونیستی در تقابل بودند یعنی مردم فلسطین و به‌ویژه شیعیان لبنان، شرایطی ایجاد شد که طی آن ارزش‌های اسلام ناب در رویکرد آنها حاکم شد و آنها را به این خودباوری رساند که "ما می‌توانیم با رژیم صهیونیستی مقابله کنیم"؛ براین اساس به مرور زمان این اعتماد به نفس با به‌کارگیری نیروهای معتقد و متعهد افزایش یافت و باعث شد تا مقاومت اسلامی با مبنای خاصی شکل بگیرد و  با آموزش صحیح  به مرور بتواند در تقابل با رژیم صهیونیستی خود را نشان بدهد.

تحلیل فرمانده دافوس آجا از عملیات اخیر حزب الله

همانطوری که دیدیم در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی نتوانست با تمام امکاناتی که در اختیار داشت به حزب‌الله آسیب جدی برساند، و بعد از آن ناتوانی این رژیم زمانی به اثبات رسید که  در دو جنگی که با مردم مظلوم غزه داشت نتوانست کاری از پیش ببرد.

- به نظر جنابعالی اجرای عملیات پیچیده "مزارع شبعا" چه تاثیری در روند تقابل این رژیم با حزب‌الله خواهد گذاشت؟

اجرای موفقیت‌آمیز عملیات "مزارع شبعا" در آن شرایط کاملا امنیتی که رژیم صهیونیستی ایجاد کرده بود گویای این است که امروز کار برای اسرائیل به جایی رسیده که دیگر حتی در تقابل تروریستی هم که در ذات این رژیم نهفته است وامانده و توانایی کنش مناسب را ندارد.

یقینا امروز شرایط دیگری در منطقه حاکم شده است و دیگر رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به‌عنوان تنها بازیگر فعال ایفای نقش کند؛ لذا اگر در گذشته اسرائیل می‌توانست افراد سرشناس حوزه مقاومت را ترور کند و خیالش از بابت مقابله به مثل و انتقام‌گیری طرف مقابل راحت باشد، امروز دیگر حزب‌الله چنین وضعیتی را برنمی‌تابد و همانطور که شاهد بودیم تنها پس از گذشت چند روز از حادثه تروریستی قنیطره، در مرزهای خود با فلسطین اشغالی طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی پاسخ مناسبی را که نشان‌دهنده تغییر موازنه قدرت در منطقه است به صهیونیست‌ها می‌دهد.

این عملیات نشان داد که دیگر هیچ ابتکار عملی در دست رژیم صهیونیستی نیست، تا جایی که حتی این رژیم دیگر توانایی حفاظت از نیروهای خود را ندارد، و بازتاب دوم آن عملیات این است که حزب‌الله با اجرای این عملیات نشان داد که نه‌تنها با بهره‌گیری از تجهیزات جدید می‌تواند نتیجه مورد نظر را کسب کند، بلکه می‌تواند با طرح‌ریزی صحیح عملیاتی در حساس‌ترین شرایط به دشمن خود ضربه بزند.

- ارزیابی شما از طراحی و اجرای این عملیات چیست؟

به‌طور حتم عمده کاری که در یک عملیات صورت می‌گیرد طراحی و طرح‌ریزی صحیح است، لذا امکان دارد یک طراح عملیاتی با طرح‌ریزی درست خود و با اندک قوا بتواند ضربه مهلکی را به دشمن وارد کند، و برعکس یک طراح دیگر با طرح ریزی نادرست امکانات و نیروی فزاینده را به ورطه نابودی بکشاند. اما حزب‌الله به این سطح از توانمندی رسیده است که با طراحی و استفاده صحیح از امکانات خود می‌تواند در نقطه‌ای که دشمن انتظار آن را ندارد به او ضربه وارد کند.

- بر مبنای اصل غافل‌گیری در عملیات نظامی، نحوه پاسخگویی حزب‌الله را به جنایت رژیم صهیونیستی تبیین کنید؟

در جنگ‌های نوین اصل غافلگیری این نیست که دشمن از اقدام احتمالی طرف مقابل بی اطلاع باشد؛ بلکه غافل‌گیری یعنی به گونه‌ای عمل شود که دشمن در آن مقطع نتواند واکنش خاصی انجام دهد. رژیم صهیونیستی اگرچه زمان و مکان پاسخ حزب‌الله را نمی‌دانست، اما می‌دانست که حزب‌الله مترصد وارد کردن ضربه است و این در واقع هنر حزب‌الله بود که در عین اینکه رژیم صهیونیستی در آمادگی کامل به سر می‌برد و حالت آماده‌باش را اتخاذ کرده بود، توانست در زمان و مکانی خاص ضربه خود را وارد کند، که رژیم صهیونیستی در واکنش و پاسخ‌گویی عاجز بماند و این حاکی از رشد و بلوغ طراحان و عملکرد صحیح نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی حزب‌الله در عرصه اینگونه منازعات دارد.

- نقطه قوت حزب‌الله را در منازعات اخیرش با رژیم صهیونیستی در چه می‌بینید؟

من اعتقاد دارم آن چه که باعث شده حزب‌الله بتواند مردانه در برابر دشمن مقابله کند تجهیزاتش نیست، بلکه پایبندی به ایمان، اعتقاد و باور قلبی نیروهای حزب‌الله باعث تقابل پیروزمندانه آنان در برابر رژیم صهیونیستی شده است.

پنج الی شش کشور در جنگ موسوم به اعراب و اسرائیل نتوانستند در مقابل رژیم صهیونیستی مقابله کنند، چون باورشان ضعیف بود، و اتحاد و همدلی لازم را نداشتند؛ اما مقاومت اسلامی حزب‌الله چون بر پایه تعهد اعتقاد و باور می‌جنگد و بر فعالیت‌هایش روح معنوی حاکم است، لذا همواره بر دشمن خود پیروز بوده و اجازه تحرک را از او سلب است.

البته حزب‌الله در مقایسه با گذشته دیگر به لحاظ تجهیزاتی دارای محدودیت کمّی و کیفی نیست و امروز بحمدالله این نیروها با تجهیزات پیشرفته کار می‌کنند؛ برای مثال موشک‌هایی که حزب‌الله با آن‌ها خودروهای زرهی صهیونیست‌ها را در عملیات اخیر مورد اصابت قرار داد، با موشک‌های پیشرفته و روز دنیا برابری می‌کند، و ما از این بابت خوشحالیم که مقاومت اسلامی لبنان امروز حتی به لحاظ تسلیحاتی نیز دارای قدرت ویژه‌ای است و توانایی اجرای طرح‌های استراتژیک را نیز دارد.

- بعنوان یک استراتژیست که دوره‌های عالی نظامی را در داخل و خارج از کشور دیده‌اید، آینده حزب‌الله را در تقابل با رژیم صهیونیستی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شکی نیست که دوران افول رژیم صهیونیستی فرارسیده و پایان عمر این رژیم نزدیک است؛ رژیمی که آرمانش تحقق سرزمین نیل تا فرات است، الان در یک چهاردیواری محبوس شده و حتی عاجز از تقابل در باریکه غزه است.

مطمئنا اگر کمک‌ها و مساعی آمریکا نبود این رژیم  تاکنون از بین رفته بود، اما با ادامه این روندی که نیروهای مقاومت اسلامی  ایجاد کرده‌اند رژیم صهیونیستی روز به روز به مرز اضمحلال نزدیک‌تر می‌شود.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس