کد خبر 385679
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶

وب سایت افشاگر ویکی‌لیکس گوگل را به واگذاری ایمیل‌ها و اطلاعات الکترونیکی کارکنان بلند‌پایه خود به مقامات آمریکایی بدون اطلاع‌ رسانی به این افراد متهم کرد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه نوشت: گوگل ظاهرا در واکنش به احکام صادر‌ شده توسط وزارت دادگستری آمریکا که در حال تحقیق روی ویکی‌لیکس به خاطر انتشار صدها هزار سند طبقه‌بندی شده دیپلماتیک و نظامی است، ایمیلها را واگذار کرده است.

ویکی‌لیکس اعلام کرد: اتهامات علیه این سایت نسبت به آنچه مقامات آمریکایی پیشتر گفته اند شامل تحقیقات گسترده‌تری درباره فعالیت‌های این سایت است.

این وب سایت افزود: تخلفات اعلام شده این سایت از جاسوسی تا سرقت اموال دولتی آمریکا و تقلب رایانه‌ای و سوء استفاده را شامل می‌شود.

این سایت در بیانیه‌ای اعلام کرد: وکلای ویکی‌لیکس در نامه‌ای به گوگل و وزارت دادگستری آمریکا درباره نقض جدی حریم شخصی و حقوق روزنامه‌نگاری کارکنان خود ابراز نگرانی کرده‌اند.

ویکی‌لیکس افزود: گوگل می‌توانست و باید برابر تبعیت از این احکام مقاومت می‌کرد و همچنین آن دسته از مقامات این سایت را که اطلاعات آنها را تحویل داده در جریان می‌گذاشت.

وزارت دادگستری آمریکا در احکام خود خواستار ایمیل، شماره تماس و آدرس آی پی حساب‌های کاربری سارا هریسون - دبیر تحقیقات، جزف فرل - دبیر بخش و کریستین هرافنسون‌- سخنگوی ویکی‌لیکس در گوگل شده بود.

هریسون در یک کنفرانس خبری گفت: می‌خواهیم بدانیم چرا این سه روزنامه‌نگار قبل از این جاسوسی مطلع نشده‌اند.

بالتازار گارزون، قاضی سابق اسپانیایی و وکیل جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس گفت: معتقدم روش واگذاری این اسناد غیرقانونی بوده است.

وی افزود: قانون محدود به امنیت ملی علیه حریم شخصی کارکنان ویکی‌لیکس مورد سوء استفاده قرار گرفته است. وی تهدید کرد که علیه گوگل و مقامات آمریکایی اقدام حقوقی انجام خواهد داد.

اطلاعات پرسنل ویکی‌لیکس 5 آوریل 2012 توسط گوگل به مقامات آمریکایی تحویل داده شده اما گوگل تا 23 دسامبر 2014 کارکنان این سایت را در جریان قرار نداده است.

ویکی‌لیکس افزود: اگرچه روزنامه‌نگاران ویکی‌لیکس از خدمات گوگل برای ارتباطات داخلی یا ارتباط با منابع خبری خود استفاده نمی‌کنند اما احکام تحقیقاتی بیانگر نقض قابل توجه حریم شخصی و آزادی آنها است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس