کد خبر 383769
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران بزرگترین مصرف کننده تریاک دنیاست و نقش این ماده در بروز سرطان قطعی است، همچنین مصرف چای د اغ و سمومی مانند نیترات که در برخی آبها و مواد غذایی هست،‌نیز سرطان زا هستند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در همایش سرطان و پیشگیری گفت: سرطان مشکل بزرگی برای سلامتی بشر است. در سال 2012 هر سال 14 میلیون مورد جدید و 8 میلیون مرگ ناشی از سرطان داشته‌ایم که بسیاری از آنها باعث کوتاهی عمر، ناراحتی و هزینه‌های بسیار می‌شوند. در این میان 165 هزار مورد سرطان مربوط به کودکان است.

وی افزود: در دنیا سرطان‌های شایع شامل ریه، پستان، روده بزرگ، پروستات و معده است. در کشورهای توسعه‌ یافته بیشتر است و به تدریج به کشورهای در حال توسعه نیز سرایت شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: در ایران روال متفاوتی وجود دارد. معده شایع‌ترین سرطان و سپس مثانه، پروستات، روده بزرگ و ریه در مردان و در زنان پستان، روده بزرگ، ریه، مری و معده است و رتبه چهارم را در منطقه داریم.

ملک‌زاده گفت: متوسط جهانی بروز سرطان در سال 182در ۱۰۰ هزار است. در ایران 134 در 100 هزار است. در واقع شیوع سرطان در کشور از متوسط جهانی کمتر است. البته سرطان‌ها به خوبی ثبت نمی‌شوند و در 45 سال گذشته در ایران امید به زندگی 22 سال افزایش یافته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به تحقیق انجام شده در شمال ایران و شمال آسیا گفت: مشخص شده که بیشترین سرطان را در سال 1970 در دو شهر گنبد کاووس و ترکمن صحرا در ایران و دنیا داشته‌ایم. در واقع این دو شهر بیشترین شیوع سرطان مری و معده را داشته‌اند.

ملک‌زاده ادامه داد: در 10 سال گذشته نیز در استان گلستان مطالعه‌ای انجام شد و نشان داد مرگ و میر بر اثر سرطان مری فقط 22 درصد بوده است و 50 درصد مرگ‌ها به دلیل سکته‌های قلبی بوده بنابراین بسیاری از افراد قبل از سرطان بر اثر سکته می‌‌میرند.

وی مهمترین علل سرطان مری در این منطقه را نوشیدن چای داغ، مسائل ژنتیکی، مصرف مواد دخانی به ویژه تریاک دانست و گفت: در گذشته 18 درصد افراد بالای 40 سال روزانه تریاک مصرف می‌کردند در حالی که مصرف سیگار 12 درصد بوده است.

وی ادامه داد: تریاک در انواع سرطان‌ها نقش دارد البته علل سرطان در همه جای دنیا یکسان نیست. پایین بودن وضعیت بهداشت دهان و دندان نیز عامل مهمی در ابتلا به سرطان‌های مری و معده در ایران است.

وی گفت: افزایش طول عمر، کنترل عفونت‌ها، کاهش مرگ نوزادان و تغییر سبک زندگی باعث افزایش بروز سرطان در کشور است. البته در مورد سموم که نیترات مهمترین آن است کاری نشده اما مشخص شده مصرف نیترات همزمان با عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در ابتلا به سرطان نقش دارند.

ملک‌زاده گفت:‌50 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و 50 درصد قابل درمان است و عوامل مهم که می‌توان در پیشگیری از سرطان آنها را شناخت مصرف سیگار، قلیان و تریاک است، نقش تریاک از سیگار بیشتر است در حالی که هنوز برخی اطبا یا در طب سنتی به مصرف آن توصیه می‌شود. در حالی که از عوامل ابتلا به سرطان لوزالمعده مصرف تریاک است.

وی چاقی را از دلایل دیگر ابتلا به سرطان دانست و گفت: 65 تا 70 درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند که این موضوع در ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه و پروستات نقش دارد. همچنین مصرف میوه و سبزی در کشور کم است از طرفی مصرف آجیل بی‌نمک در پیشگیری از سرطان نقش دارد.

وی در اشاره به امواج موبایل گفت: سازمان جهانی بهداشت در بررسی‌های اثر موبایل هنوز بر سرطان ثابت نشده است اما در هفته گذشته در مطالعه‌ای که در کشور سوئد انجام شد نشان داد که می‌تواند موبایل و سرطان با هم ارتباط داشته باشند.

ملک‌زاده همچنین با اشاره به مقاله علمی گفت: بیشترین مصرف تریاک جهان در ایران است. این در حالی است که مصرف تریاک سکته‌های مغزی و قلبی را دو برابر می‌کند و باید به آن توجه شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت 5 درصد سرطان‌ها را جنبه ژنتیکی دانست و گفت:‌برنامه کنترل سرطان را در ایران جدی نگرفته‌ایم در حالی که باید نظام ثبت دقیق سرطان را داشته باشیم به همین دلیل برنامه‌ای داریم که در 10 استان کشور اجرا خواهیم کرد تا آمار و نوع سرطان‌ها را شناسایی کنیم.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    البته ذغال خوبم بي تاثير نيست!
  • حسن ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    اولا که مخالف صدرصد دود و دم هستم ولی باور کنید شیشه و کراک و .... خیلی بدتر از تریاک هستند ... خدا این افغانیها رو ذلیل کنه ... با پرورش خشخاش باعث و بانی نابودی خیلی از خانواده های ایرانی شدند
  • raptor ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    افرین به ایران بعد از به فینال نرسیدن تیم فوتبال بالاخره تو یه رشته ی دیگه تونستیم قهرمانی جهان رو به دست بیاریم
  • yaser ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    من هم موافقم باهات،متاسفانه به خاطر جوگیری و تبلیغات از این نعمت خدادادی تصور بدی تو اذهان ملت شکل گرفته،اون چیزی که قاتل جووناس مخدر صنعتیه نه تریاکی که از صد ها سال قبل به عنوان ضد درد و دارو ازش استفاده میشد،آدمایی میشناسم که به لطف همین تریاک تو سن 90 سالگی هم مثل جوونا شاداب و سرحالن، والا :)
  • ایرانی ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    چرت و پرت نگید. من نمی دانم که چرا برخی از جوانان نادان فکر می کنند باید از بین 20 ماده ی مخدر، حتما باید یکی را مصرف کنند. و به فکر خودشان در اصطلاح بچه مثبت ها تریاک مصرف می کنند و بچه منفی ها مواد صنعتی!!!! احمق و احمقتر.
  • مجید ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    نکشین افغانها ،به زور که سیخ و لول به دست ایرانیا ندادن.هر کی معتاد میشه مقصر صد درصد خودشه و نه کس دیگه.وقتی که معتاد رو اسمشو میزاریم بیمار معلومه روشون زیاد میشه.معتاد بیمار نیست بلکه خودش خواسته.باید بدترین مجازات رو براش در نظر گرفت به نظر من معتادا رو باید سنگ به گردنشون ببندیم و تو دریا غرقشون کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس