کد خبر 351181
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴

دکتر رضا ملک زاده افزود : چاقي در واقع آغاز ابتلا به بيماري هاي قلب و عروق و ديابت است که بايد بيش از اين جامعه بر روي آن حساس باشد و در اين زمينه احتمال خطر و ابتلا براي زنان بيشتر است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با هشدار نسبت به اپيدمي چاقي در ايران، گفت: زنان ايراني از زنان آمريکايي چاق تر هستند و مصرف بالاي مواد غذايي مانند نان و برنج، عامل چاقي و شيوع ديابت در ايران است.

دکتر رضا ملک زاده جمعه شب در سومين کنگره بين المللي پيشگيري از بيماري هاي قلب و عروق در شيراز افزود : چاقي در واقع آغاز ابتلا به بيماري هاي قلب و عروق و ديابت است که بايد بيش از اين جامعه بر روي آن حساس باشد و در اين زمينه احتمال خطر و ابتلا براي زنان بيشتر است.

معاون پژوهشي وزير بهداشت و درمان گفت: آمار ها نشان مي دهد که زنان ايراني چاق تر از زنان اروپايي و آمريکايي و به عکس آن مردان ايراني لاغرتر از مردان اروپايي هستند.

ملک زاده مهمترين عامل چاقي در ايران را شيوع مصرف غذايي و مصرف نان و برنج دانست و اعلام کرد: سرانه مصرف نان و برنج در ايران بسيار زياد است که بايد نسبت به اين موضوع پيشگيري هاي لازم صورت گيرد.

وي اضافه کرد: مطالعات نشان داده که 50 درصد ايرانيان بدون اينکه آگاه باشند مبتلا به پرخوري هستند که نياز است دانشگاه علوم پزشکي شيراز نسبت به اين موضوع تحقيقات خود را شروع کند ودلايل آن را بررسي نمايد.

دکتر ملک زاده با بيان اينکه با مطالعات آماري که توسط يکي از متخصصان ايراني انجام شده و در نتيجه اين تحقيق دو ژن کشف شد که بيانگر آن بود که پرخوري در ايران يک علت بيولوژيکي دارد.

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت در آيين افتتاحيه سومين کنگره بين المللي پيشگيري از بيماري هاي قلب و عروق، همچنين گفت: دانشگاه علوم پزشکي شيراز پس از تهران، به عنوان دومين دانشگاه علوم پزشکي کشور در زمينه توليدات علمي کارديولوژي شناخته شده است.

ملک زاده در اين کنگره بين المللي از لزوم توجه به پيشگيري از بيماري هاي قلبي عروقي با توجه به بافت جمعيتي کشور خبر داد و افزود: با افزايش جمعيت کشور و کاهش مرگ و ميرها، اميد به زندگي در ايران افزايش يافته و به دليل جوان بودن جمعيت کنوني کشور، خطر ابتلا و شيوع بيماري هاي قلبي عروقي در سال هاي آينده کشور را تهديد مي کند.

وي با بيان اينکه بر اساس آمار هاي سال 2012 حدود 17 و نيم ميليون نفر در دنيا جان خود را بر اثر بيماري هاي قلبي عروقي از دست داده اند، تصريح کرد: اين مشکل در کشورهاي در حال توسعه چشمگيرتر بوده و در ايران نيز در سال 2010، از 351هزار مرگ ، بيش از 165هزار مورد مربوط به سکته هاي قلبي و مغزي بوده است.

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت ابراز داشت: کاهش مرگ و مير کودکان، زنان 15 تا 65 ساله، کنترل بيماري هاي عفوني، افزايش سرانه ملي، توسعه راه ها و ارتباطات، افزايش سواد عمومي جامعه، همگي در کنار هم موجب افزايش جمعيت کشور شده و با افزايش 22 سال اميد به زندگي در مردان و 23 سال در زنان مواجهيم.

وي ادامه داد: با توجه به حجم بالاي مصرف مواد غذايي در ميان ايرانيان، لازم است پژوهش هايي در اين زمينه دنبال شود و در همين راستا، مديريت کنترل بيماري ها نيز از بيماري هاي واگير به غيرواگير در حال تغيير است.

دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: هم اکنون مهارت هاي کلينيک مربوط به حوزه قلب و عروق از کارهاي پژوهشي اين حوزه قوي تر بوده و لزوم توجه جدي تر پژوهشگران ضروري است.

سومين کنگره بين المللي پيشگيري از بيماري هاي قلب و عروق از يازدهم تا سيزدهم مهرماه جاري به ميزباني مرکز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکي شيراز در شيراز برگزار مي شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    0 0
    پرخوری معلول استرس است! نگاهی به بیماریهای ناشی از دغدغه فکری و استرس بندازید! آمار بیماری ام اس و سرطان و سکته های مغزی و قلبی رو دارید!؟ می دوندید در اکثرشون چه رتبه ای رو تو منطقه داریم!؟؟؟؟؟ واقعا مچکریم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس