کد خبر 362983
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه آمار کشته شدگان براثر آلودگی هوا در دست نیست گفت: حل مشکل آلاینده‌ها و کاهش بیماری‌، کار یک وزارتخانه و گروه خاص نیست و باید در سطح ملی همه دست به دست یکدیگر دهند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، رضا ملک زاده معاون وزیر بهداشت با اشاره به «روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک» اظهار کرد: بر اساس تحقیقات و مطالعات جهانی، آلاینده‌های موجود در هوا اعم از آلاینده‌های صنعتی و ذرات معلق و گردو غبار و همچنین ترکیبی از آنان اثرات مخرب و سوء و جبران ناپذیری بر روی سلامتی مردم به ویژه برکودکان، زنان باردار و سالمندان  دارد.

وی با بیان اینکه آلاینده‌های هوا باعث شیوع و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، نارسایی ریوی و افزایش ابتلا به سرطان می‌شود افزود: باید برای کاهش اثرات آلودگی هوا و ترافیک در شهرهای بزرگ برنامه‌های متعدد و مهمی از سوی تمامی ارگان‌ها و نهادهای کشور بررسی و تدوین شود زیرا مشکلات آلودگی هوا با اقدامات وزارت بهداشت به تنهایی قابل حل نیست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: در بسیاری از کلانشهرهای دنیا از جمله شیکاگو مشکلات آلودگی هوا بر اثر وجود ترافیک و تعدد خودروها وجود داشت اما امروز با برنامه ریزی های صورت گرفته در آن کشورها هوا به حالت مطلوب و مناسب بازگشت، به طوری که بر اساس قانون و دستورالعمل‌های اعلام شده مردم باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، صنایع موظف به استفاده از فیلتر هوا شدند،‌ کارخانجات نیز ملزم به اصلاح موتور خودروها شدند و در نهایت اجرای قوانین به مردم اثبات کرد که استفاده از خودروهای شخصی از لحاظ مالی و مادی خسارت بسیاری بر جای خواهد گذاشت.

ملک زاده با تاکید بر ضرورت وجود یک عزم و اراده ملی برای کاهش آلاینده‌ها برای داشتن هوای پاک در کشور گفت: این برنامه نیازمند همکاری و مشارکت مجموعه‌ای از سازمان‌ها و نهادهای مسئول در کشور است و باید دولت‌، بخش خصوصی و مردم در سطح ملی تصمیمات جدی بگیرند. حل مشکل آلاینده ها و کاهش بروز بیماری‌ها کار یک وزارتخانه و گروه خاص نیست و باید در سطح ملی همه دست به دست یکدیگر دهند.

وی ادامه داد: بیان مکرر وجود آلودگی هوا و آلاینده‌ها در رسانه‌ها و اذهان عمومی و برگزاری جلسات در مورد این مسئله مشکلی را حل نمی‌کند و جلسه و بیان به تنهایی کافی نیست. تردیدی وجود ندارد که می‌توان با برنامه ریزی درست و دقیق از میزان آلاینده‌ها و آلودگی هوا کاست زیرا شهرهای آلوده تر از تهران نیز در جهان وجود داشتند که با اجرای برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های موثر آلودگی هوا را کاهش و یا حتی حذف کردند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد : نهادهای مسئول در این زمینه باید بررسی کنند که اگر نیاز به تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی است هرچه سریعتر در این راستا گام بردارند.

به گفته ملک زاده هنوز آماری مبنی بر تعداد کشته شدگان بر اثر آلودگی هوا نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان نیز در دست نیست و حتی اگر آماری در این زمینه اعلام شود آمار درست و قابل استنادی نیست زیرا واقعا به درستی نمی‌توان گفت که چند نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند. انجام تحقیقات برای کشف این موضوع بسیار دشوار است زیرا امروزه عوامل بسیاری از جمله تغذیه نامناسب و عدم تحریک کافی بر افزایش مرگ تاثیرگذار بوده است.

وزیر اسبق بهداشت یادآور شد: اعلام آمار مرگ مردم براثر آلودگی هوا نیاز به 10 تا 15 سال تحقیق و مطالعه میدانی دارد و باید سایر عوامل محیطی اثرگذار بر سلامتی افراد مرد بررسی قرار گیرد. هنوز در ایران و بسیاری از کشورها و حتی آمریکا و اروپا تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفته است.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس