اقدام رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در دعوت از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون هماهنگی و رایزنی با دموکرات‌های مجلس نمایندگان باعث اختلاف و دودستگی در کنگره شده است.

به گزارش مشرق، اقدام «جان بینر» در دعوت از «بنیامین نتانیاهو» بدون هماهنگی و رایزنی با دموکرات‌های مجلس نمایندگان باعث اختلاف و دو دستگی در کنگره شده است.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»،‌ زمانی که «جان بینر» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، واشنگتن را شگفت‌زده کرد، دفتر وی اعلام کرد این کار را به نمایندگی از طرف رهبری دو حزب جمهوریخواه و دموکرات انجام داده است. اما رهبران دموکرات کنگره گفتند با آنها در این باره مشورتی نشده و این سئوال را مطرح کردند که آیا بینر ماهیت دعوت خود را به درستی مشخص کرده است.

سخنگوی بینر در این باره گفت: «بینر رئیس مجلس نمایندگان است و کل این مجلس او را انتخاب کرده‌اند». این در حالی است که بینر 6 ژانویه با 216 رای از 435 به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب شد که همگی جمهوریخواه بودند.

از این رو بود که «هری رید» رهبر دموکرات سنا و «نانسی پلوسی» همتای او در مجلس نمایندگان گفتند از برنامه بینر برای دعوت نتانیاهو اطلاع نداشته‌اند. کاخ سفید نیز اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز از این موضوع مطلع نبوده است. کارکنان دموکرات کنگره نیز اقدام بینر را یک اقدام سیاسی توصیف کردند.

به هر حال، انتظار می‌رود نتانیاهو از اقدام جمهوریخواهان برای اعمال فشار بر اوباما برای اتخاذ موضع سخت‌تر در توافق هسته‌ای با ایران حمایت کند. نتانیاهو قرار است دو هفته مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی این رژیم در 17 مارس (26 اسفند)، در کنگره سخنرانی کند. بنا به اعلام دفتر نتانیاهو، قرار است او 10 مارس برابر با 12 اسفند در کنگره سخنرانی کند.

«جان بینر» پیشتر در واکنش به انتقادات گفت، دعوت از نخست وزیر رژیم صهیونیستی را مستقیما با «ران درمر» سفیر این رژیم در واشنگتن هماهنگ کرده است.

به گزارش نشریه «پلتیکو»، «جان بینر» درباره این دعوت با کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا هماهنگ نکرده است بلکه به جای آن، بینر و یکی از کارکنان «میچ مک‌‌کونل» رهبر اکثریت سنا این موضوع را با «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا هماهنگ کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، این ایده پیش از انتخابات میانه‌دوره‌ای کنگره در سال 2014 مطرح شده بود و هشتم ژانویه یعنی دو روز بعد از اینکه بینر به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد، به ران درمر تلفن کرد و موضوع را با او مطرح کرد. سفارت اسرائیل به سرعت با این موضوع موافقت کرد.

به هر حال، بینر بابت عدم رایزنی خود در این باره با کاخ سفید و وزرات خارجه متاسف نیست و در این باره به خبرنگاران گفته: «کنگره می‌تواند به تنهایی در این باره تصمیم‌گیری کند. تهدید جدی‌ای در جهان وجود دارد و رئیس‌جمهور بر آن سرپوش گذاشته است. واقعیت این است که مباحث جدی‌تر در آمریکا درباره جدیت این تهدیدات از سوی گروه‌های افراطی و نیز تهدید ایران لازم و ضروری است».

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید امروز چهارشنبه اعلام کرد که دعوت سناتور «جان بینر» از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای سخن گفتن در این نهاد و عدم هماهنگی با دولت در این خصوص، بر خلاف پروتکل‌های دیپلماتیک است.

«ارنست» گفت که به عنوان یک مسئول دولتی، در خصوص تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره در مورخ 11 فوریه، چیزی نشنیده است. آقای سخنگو تأکید کرد که نتانیاهو باید پیش از تصمیم برای سفر به آمریکا، کاخ سفید را در جریان قرار می‌داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس