کد خبر 382928
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳

در حالی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد در ماه مارس در کنگره آمریکا در خصوص ایران سخنرانی کند، دولت اوباما با خشم و ناراحتی در خصوص این مساله اظهار نظر می‌کند.

به گزارش مشرق، فاکس نیوز نوشت: جان بینر رئیس کنگره آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دعوت کرده است تا به آمریکا سفر کرده و در جمع نمایندگان آمریکایی در خصوص آنچه که "تهدید ایران" عنوان شده، سخنرانی کند. نخست وزیر اسرائیل نیز این دعوت را پذیرفته ولی این بار سفر نتانیاهو به آمریکا بدون دخالت کاخ سفید خواهد بود.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به صورت علنی، این اقدام را نقض پروتکل ارزیابی کرده است. وی همچنین گفته است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد. نتانیاهو قرار است اوایل مارس به آمریکا سفر کند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت، ولی در محافل خصوصی، تیم اوباما با خشم و غضب در خصوص رهبر اسرائیل سخن می گویند. یک مقام ارشد آمریکایی به این روزنامه صهیونیستی گفته است: ما فکر می کردیم که همه چیز را مشاهده کرده ایم. ولی نتانیاهو حتی ما را نیز شگفت زده کرده است. چیزهایی وجود دارد که به سادگی شما انجام نمی دهید.

وی در ادامه افزود: نتانیاهو در انظار عمومی به صورت ما آب دهان پرتاب می کند و هیچ راهی برای برخورد با این رفتار نیست. نتانیاهو باید به خاطر داشته باشد که هنوز یک سال و نیم از دوره ریاست جمهوری اوباما باقی مانده است و این یک هزینه به همراه خواهد داشت.

اشاره این مقام ناشناس آمریکایی به مطلبی است که سال گذشته نشریه آتلانتیس به نقل از یک منبع ناشناس دیگر دولت آمریکا منتشر کرد، جایی که این مقام آمریکایی، نتانیاهو را فردی بی ارزش و حقیر ارزیابی کرده بود.

مقام های آمریکایی از جمله جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید، حاضر به تکذیب این نقل قول در آن زمان نشدند. روز گذشته بار دیگر ارنست با سئوالاتی در خصوص تنش های موجود در روابط اسرائیل و دولت آمریکا روبرو شد. از وی پرسیده شد که آیا تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، یک سیلی به صورت دولت اوباما است؟

وی در پاسخ گفت: من قطعا این مساله را به این صورت تفسیر نمی کنم. وی در خصوص تصمیم اوباما برای عدم دیدار و گفتگو با نتانیاهو نیز گفت: دولت آمریکا تلاش زیادی می کند تا اطمینان دهد ما هیچ دخالتی برای نفوذ و اثرگذاری بر نتایج انتخابات دموکراتیک اسرائیل نخواهیم داشت.

هاآرتص همچنین گزارش داد که اوباما به صورت مستقیم به نتانیاهو هشدار داده است تا تلاش خود برای ترغیب نمایندگان کنگره در تصویب تحریم های جدید علیه ایران را متوقف کند.

اوباما بارها هشدار داده است که چنین طرحی را وتو خواهد کرد. اوباما بر این باور است که اعمال تحریم های جدید علیه ایران در شرایط کنونی، به ضرر مذاکرات هسته ای خواهد بود. سفر آتی نتانیاهو به آمریکا می تواند فرصتی برای وی باشد تا نمایندگان کنگره را برای اعمال تحریم های جدید، تشویق کند.

سفیر اسرائیل در آمریکا نیز پیش از این از نمایندگان کنگره خواسته است تا از اعمال تدابیر جدید علیه ایران، حمایت کنند.این روزنامه صهیونیستی نوشته است که اوباما در جریان گفتگوی تلفنی با نتانیاهو در 12 ژانویه، این درخواست را مطرح کرده است.

جاش ارنست نیز در این باره گفت: اوباما و نتانیاهو در خصوص مذاکرات دیپلماتیک با ایران، یک اختلاف نظر اساسی دارند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس