کد خبر 382538
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶

محققان دانشگاه کمبریج و استنفورد ‌الگوریتم رایانه‌ای خود را روی بیش از ١٧هزار کاربر فیس‌بوک آزمایش کرده‌اند.

به گزارش مشرق، دنیای امروز ضروریات و ابزار خاص خودش را دارد. در دنیایی که بخشی از زندگی روزمره اختصاص پیدا می‌کند به حضور در شبکه‌های مجازی و ارتباطات مجازی‌تر، گفت‌وگو با آدم‌هایی که شاید هیچ‌گاه در زندگی مرسوم نبینیم؛ همین سبب می‌شود که ارتباطاتی متفاوت شکل بگیرد. این فضاهای جدید سبب شده است که دانشمندان نیز ابزارهایی که خود به‌گونه‌ای مبتکر آن بوده‌اند را بررسی و تحلیل کنند.

مثلا چندوقت پیش مدیران یک شبکه مجازی مدیریت کرده بودند تا صفحات شخصی افرادی فقط خبرها و پست‌های ناراحت‌کننده داشته باشد و صفحات عده‌ای دیگر فقط اخبار خوشایند و تاثیر آن کاملا محسوس بود. اما اکنون تحلیل دیگری انجام داده‌اند که کمی ترسناک‌تر به نظر می‌رسد. آنطور که گزارش شده است محققان رایانه‌ای طراحی کرده‌اند که می‌تواند در مورد ویژگی‌های شخصیتی افراد قضاوت کند. این مدل برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد افراد از داده‌های موجود در نمایه آنان در فیس‌بوک استفاده می‌کند.

محققان دانشگاه کمبریج و استنفورد ‌الگوریتم رایانه‌ای خود را روی بیش از ١٧هزار کاربر فیس‌بوک آزمایش کرده‌اند. آنان یک‌تست شخصیت برای این افراد ارسال کرده‌اند که برمبنای لایک‌های کاربران طراحی شده است. البته آنان فراموش نکرده‌اند از دوستان، همکاران و اعضای خانواده این افراد نیز تحقیق مشابهی را برای توصیف ویژگی‌های افراد انجام دهند.

در این تحقیق پنج ویژگی شخصیتی مورد بررسی قرار گرفته که عبارتند از میزان گشاده‌رویی و برخورد باز در برابر دیگران، برونگرایی، وجدان، سازگاری و میزان احساسات منفی. نتیجه به‌گونه‌ای بوده که به نظر می‌رسد مسیر جدیدی را می‌گشاید: با بررسی ١٠لایک می‌توان به شناختی در حد یک همکار رسید و بررسی ٧٠ و ١٥٠لایک شناختی در حد یک هم‌اتاقی و والدین را به ارمغان می‌آورد.

همچنین با بررسی ٣٠٠لایک شناختی به اندازه همسر به‌دست می‌آید. حالا در دنیایی مجازی‌ای به‌سر می‌بریم که رایانه‌ها بیشتر از هر زمان دیگری ما را ارزیابی می‌کنند و همچون اشعه ایکس درونمان را می‌بینند و به گفته همین بررسی‌ها تحلیل شخصیت افراد با استفاده از داده‌های رایانه‌ای به دقت ممکن است.

منبع: شرق

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس