کد خبر 382129
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱

قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه در ماه آینده یکی از جلسات شورای اجتماعی وزارت کشور به بررسی راهکارهای استفاده از شبکه‌های مجازی و مقابله با آنان اختصاص می‌یابد، گفت:محتوای شبکه‌های مجازی بومی نیست.

به گزارش مشرق، مرتضی میرباقری قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی در کشورمان از ظرفیت بالایی برخوردار هستند،‌ اظهارداشت: شبکه‌های اجتماعی در ایران به دلیل ظرفیت بالا و دستیابی بالای کاربران به موبایل و اینترنت از ضریب نفوذ 50 درصدی برخوردار است که درصد بالایی از مردم و به ویژه جوانان را با این امر درگیر کرده است.

وی با بیان اینکه مدیریت اساسی فضای سایبر و مجازی بر عهده شورای عالی فضای مجازی و مرکز فضای مجازی کشور است که دستگا‌ه‌های مسئول باید در این زمینه به تصمیم‌گیری بپردازند، تصریح کرد: مطالبی که در این شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود نوعاً مطالبی نیست که با مدیریت خود جوانان و به صلاح آنها باشد اما فضای مجازی و شبکه‌های مجازی به دلیل جذابیتی که دارند در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باید سواد مربوط به شبکه ‌های اجتماعی ایجاد شود

قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه سواد مربوط به این شبکه‌های اجتماعی وجود ندارند، خاطرنشان کرد: اکنون بیش از آنکه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فعال باشیم منفعل هستیم و محتوای شبکه‌های مجازی بیش از آنکه بومی تهیه شود، به صورت آماده‌سازی شده در اختیار کابران قرار می‌گیرد.

مسئولان نظارت نسبت به شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهند

میرباقری به تشریح راهکارهای موجود برای مقابله با آثار مخرب شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: باید فضایی به وجود بیاید تا از یک طرف مصرف‌کننده توانایی لازم را در استفاده از این شبکه‌های اجتماعی به دست آورد و از سویی مسئولین مراقبت، محافظت و نظارت‌هایی را نسبت به شبکه‌های اجتماعی در دستور کار خود قرار دهند.

باید فضای مجازی را بومی کرد

قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با بیان اینکه اینترنت داخلی می‌تواند راهکار مؤثری در این زمینه باشد، اظهارداشت: راه‌اندازی اینترنت داخلی به صورتی که مدیریت آن در داخل کشور باشد و مدیریت واحد نسبت به مطالب رد و بدل شده در این فضای مجازی، می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد همچنین در کنار آن باید در عرصه مجازی به آموزش فعالان مجازی، بومی کردن فضای مجازی، افزایش سواد رسانه‌ای در این زمینه بپردازیم.

میرباقری با بیان اینکه رسانه ملی می‌تواند اقدامات فرهنگی موثری را در این زمینه انجام دهد، خاطرنشان کرد:‌ با توجه به اینکه جلسات شورای فضای مجازی به طور منظم برگزار نشده است، تلاش بر این است تا در یک ماه آینده یکی از جلسات شورای اجتماعی وزارت کشور را به این امر اختصاص دهیم تا بتوانیم راهکار مناسب و مصوبات لازم را در این زمینه اتخاذ کنیم که در این راستا من بازدیدی را حدود یک ماه پیش از این شورا انجام دادم و با رئیس مرکز فضای مجازی صحبت‌هایی داشتم.

باید به توانمند‌سازی جوانان کشورمان در مواجهه با شبکه‌های مجازی پرداخت

قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از فیلتر کردن شبکه‌های مجازی به عنوان راهکاری برای برخورد با این شبکه‌های اجتماعی چیست، تصریح کرد: همانطور که به آن اشاره کردم شورای عالی فضای مجازی متشکل از سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه اختیاراتی دارد که مصوبه آن به منزله قانون تلقی می‌شود که به عنوان تخصصی‌ترین نهاد مربوطه در این زمینه می‌تواند به تصمیم‌گیری بپردازد.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم آن است که باید به توانمند سازی جوانان کشورمان در مواجهه با این شبکه‌های مجازی بپردازیم برای مثال مدارس از ظرفیت‌های خوبی برای آموزش استفاده از شبکه‌های مجازی داراست در حالیکه اکنون کاربران در فضای غیر رسمی و قاچاق به آموزش این شبکه‌ها می‌پردازند در حالیکه رسانه ملی و مدارس می‌توانند نقش عمده‌ای در توانمندسازی سواد افراد برای استفاده از این شبکه‌های مجازی داشته باشند.

فیلتر کردن در همه کشورهای دنیا به عنوان ابزار نظارتی به کار می‌رود

میرباقری با بیان اینکه مرجع قانونی در این زمینه شورای عالی فضای مجازی است، گفت: در همه کشورهای دنیا فیلتر کردن به عنوان یک ابزار نظارتی استفاده می‌شود که میزان آن با یکدیگر متفاوت است که برخی به طور کامل به آن می‌پردازند و برخی آن را رها می‌کنند و ما قائل به دو سر طیف نیستیم اما در کشورمان شورای فیلترینگ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی در پایان از اختصاص  یکی از جلسات شورای اجتماعی وزارت کشور برای بررسی راهکارهای استفاده از شبکه‌های مجازی و تأثیرات آن در بنیان خانواده‌ها و موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در یک ماه آینده و تا قبل از سال جاری خبر داد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس