«اسپایک لی» فیلمساز سیاه‌پوست آمریکا در انتقاد از سیاست‌های داخلی و خارجی دولتمردان آمریکایی گفت: آمریکا همواره در طول تاریخ نیازمند یک دشمن فرضی بوده است که هم‌اکنون این دشمن را اسلام قرار داده‌اند.

به گزارش مشرق،«اسپایک لی» فیلمساز ساهپوست و مستقل سینمای آمریکا که همواره یکی از منتقدان سیاست‌های داخلی و خارجی دولتمردان آمریکایی بوده است، گفت: آمریکا همواره در طول تاریخ به یک «بوگی‌من» (دشمن فرضی)‌ نیاز داشته است که در یک دوره این دشمن فرضی، بومیان آمریکا، در یک دوره سیاهپوستان و در دوره‌های دیگر مهاجران، نازی‌ها، روس‌ها و هم‌اکنون نیز اسلام است.

وی افزود: فیلم‌های هالیوود چون «جیمز باند» به شما می‌گویند که شخصیت شرور داستان اکنون کیست.

این فیلمساز 59 ساله آمریکایی درباره ساخت فیلم «مالکوم ایکس»، به عنوان تنها فیلم راه یافته به شهر مقدس مکه گفت: ما اولین کسانی بودیم که برای ساخت یک فیلم به شهر مکه راه می‌یافتیم. برای کسب چنین مجوزی ملاقات‌های بسیار زیادی با دادگاه عالی اسلام انجام دادیم و سرانجام توانستیم یک گروه فیلمبرداری مسلمان را اجاره کرده و اینکار را انجام دهیم.

براساس این گزارش،«اسپایک لی» سال 1992 فیلم «مالکوم ایکس» را براساس زندگی «مالکوم ایکس»، سیاه‌پوست و مسلمان فعال حقوق انسانی و مدافع حقوق سیاهپوستان در آمریکا ساخت، تنها فیلمسازی است که توانسته پس از تلاش‌های فراوان به مکه راه یابد. (البته فیلم «وجدا»، تنها فیلم تاریخ سینمای عربستان نیز در مکه ساخته شده است.)

همه «لی» را تشویق می‌کردند که صحنه‌های مربوط به مصر را در جرسی شور، فیلمبرداری کند ولی او قبول نکرد و برای ساخت صحنه‌های مربوط به سفر «مالکوم ایکس» به مصر، به این کشور سفر کرد همچنین پس از تلاش‌های فراوان توانست صحنه‌های مربوط به زیارت حج مالکوم ایکس را نیز در مکه فیلمبرداری کند.

«اسپایک لی» فیلم‌های دیگری چون «گول‌خورده»، «کار درست را بکن»، «تب جنگل» و «مرد نفوذی» را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس