کد خبر 381084
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پس از برگزاری چندین دور مذاکره فشرده و طولانی بین هیأت‌های ایرانی و آمریکایی، امروز (یکشنبه) با نشست جامع دیپلمات‌های کشورمان و گروه ۱+۵ به پایان می‌رسد.

به گزارش مشرق، مذاکرات هسته‌ای ایران امروز با برگزاری نشست جامع مذاکره کنندگان کشورمان و گروه 1+5 (پنج عضو شورای امنیت و آلمان) در ژنو، سوئیس، پایان خواهد یافت. وزیر خارجه کشورمان بنا داشت روز گذشته به تهران بازگردد، و به روال گذشته خبری از مذاکرات طولانی دیپلمات‌ها به بیرون نشت نکرد.

روز گذشته و در ادامه دیدارها، سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل؛ و مجید تخت روانچی،‌ معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه؛ برای سومین روز با مذاکره کنندگان آمریکایی دیدار کردند. دیپلمات‌های کشورمان سپس نشست‌های جداگانه‌ای با هلگا اشمیت، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادبه اروپا، و سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، برگزار کردند.

امروز نیز مذاکرات جامع بین ایران و آمریکا در سطح معاونین کشورهای شرکت‌کننده در مقر نمایندگی سازمان ملل در ژنو برگزار خواهد شد. گفته می‌شود که پیش از آن نیز نشستی بین معاونین وزارت خارجه ایران و هیأت چینی برگزار خواهد شد.

در این مذاکرات آنگونه که دیپلمات‌های ارشد اعلام کرده‌بودند بر امکان تسریع در مذاکرات هسته‌ای که در حدود 5 ماه و 10 روز از ضرب‌الاجل پایان آن باقی است، تمرکز شده بود. البته المانتیور پیشتر در گزارشی به گفته‌های برخی دیپلمات‌ها اشاره کرده بود که نشست‌های دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی را در راستای تدوین یک چارچوب توافق و سپس ارائه آن به اعضای گروه 1+5 توصیف کرده بودند. همین پایگاه خبری تحلیلی دیروز (شنبه) در گزارشی دیگر و به نقل از منابع اعلام کرد که فعلا هیچ گونه سندی آماده نشده است.

به گفته این منبع سندی که ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها بر روی آن کار می‌کنند "اصول توافق" نام دارد و ظاهرا بخشی از چارچوب توافقی است که ایران و گروه 1+5 سعی دارند تا 1 مارس (9 تیر) بدان دست یابند.

در مذاکرات این دوره که یکی از فشرده‌ترین مذاکرات هسته‌ای در یک سال اخیر بوده است، وزرای خارجه ایران و آمریکا چندین ساعت در ژنو و پاریس با یکدیگر گفتگو کردند و معاونین آنها نیز طی سه روز گذشته با یکدیگر گفتگو داشته‌اند تا شاید بتوانند مذاکرات را برای دستیابی به چارچوب توافق و سپس تدوین جرئیات تسریع کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس