معاون عملیات مرزداری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اقدام های مشترک و مناسب میان ایران و کشورهای منطقه برای ارتقای امنیتی مرزهای مشترک از همکاری مرزبانی ناجا با یگان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرزهای کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، سردار جلال ستاره از همکاری بین کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان برای ارتقاء امنیت مرزهای جنوب شرقی کشور خبر داد و گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرزهای جنوب شرقی کشور حضور دارد و به ارتقاء امنیت در منطقه کمک کرده است.

به گزارش ایرنا، مرزهای جنوب شرقی کشور در همسایگی با پاکستان و افغانستان در سال های گذشته در مواردی شاهد اقدامات تروریستی و درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر بوده است.

معاون عملیات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) در این زمینه عنوان کرد: برای برقراری امنیت در مرزهای جنوب شرقی با کشور مقابل روابط و مناسبات خوبی را برقرار کرده ایم.

وی توضیح داد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته مقام های دو کشور پاکستان و افغانستان نسبت به گذشته بیشتر به مرزهای خود توجه دارند.

سردار ستاره وضعیت امنیت در مرزهای جنوب شرقی کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مرزهای جنوب شرق کشور هم اکنون کاملا در کنترل هستند.

وی افزود: واحدهای استقراری ما کاملا در منطقه حضور دارند و احداثات لازم از جمله جاده در یک سال گذشته ایجاد شده است.

کنترل سپاه بر 300 کیلومتر از مرز جنوب شرقی

جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم چندی پیش در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد که این نهاد نظامی کنترل بخش هایی از مرزهای جنوب شرقی و شمال غربی کشور را در دست دارد.

سردار 'عبدالله عراقی' توضیح داد: سپاه در این مرزها به دنبال مردمی کردن امنیت است.

معاون عملیات مرزبانی ناجا در رابطه با همکاری مرزبانی ناجا با سپاه در مرزهای کشور گفت: ما در کشور قریب به 9 هزار کیلومتر مرز داریم که از این حدود 300 کیلومتر از جنوب شرق و بخشی نیز در شمال غرب در اختیار سپاه است.

سردار ستاره معاون عملیات مرزداری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته در محدوده ذکر شده مرزبانی ناجا نیز حضوری نسبی دارد و با سپاه همکاری می کند.

وی حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرزها را پر قدرت توصیف کرد و گفت: پس از حضور سپاه، مبارزه جدی علیه گروه های مسلح و معاند انجام شد و سپاه در این عملیات ها کاملا موفق عمل کرده است.

جانشین مرزبانی ناجا سپاه را بازوی قدرتمند نظام خواند و گفت: سپاه پشتیبانی عالی برای مرزبانی ناجا است.

حضور ارتش در مرزهای غربی

پس وقوع تحولات در کشور عراق و فعالیت گروهک های تروریستی - تکفیری داعش در این کشور یگان هایی از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به این مرزها اعزام شد که از جمله آنها می توان به گروه 33 توپخانه اشاره کرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر در خصوص این حضور به ایرنا گفته بود که پس از نزدیک شدن داعش به مرزهای غربی کشور ما خط قرمزی چهل کیلومتری برای آنها در داخل خاک عراق ترسیم و اعلام کردیم که اگر از آن عبور کنند با برخورد قاطع نیروهای مسلح ایران روبه رو خواهند شد که آنها پس از دریافت پیام بسرعت منطقه را ترک کردند.

به گفته امیر محسن آذرافروز فرمانده گروه 33 توپخانه ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز حضور گروه 33 توپخانه در کردستان به منظور پشتیبانی کامل از غرب کشور شامل استان های کردستان، کرمانشاه و ایلام است.

وی توضیح داد: زمانی که داعش به 48 کیلومتری مرزهای ایران رسید ما حتی به مرحله موشک گذاری نیز رسیده بودیم و هر لحظه احتمال حمله به داعش وجود داشت.

معاون عملیات مرزبانی ناجا ضمن تاکید بر آمادگی و قدرت نیروی زمینی ارتش در مرزهای غربی برای مقابله با هرگونه اقدام خصمانه گفت: چند تیپ از نیروی زمینی به مرزهای غربی کشور اعزام شدند اما به صفر مرزی نیامدند زیرا شرایط در حدی نبود که نیروی قدرتمندی همچون ارتش در منطقه صفر مرزی مستقر شود.

سردار ستاره معاون عملیات مرزداری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در همین حال تاکید کرد : ارتش جمهوری اسلامی ایران بسیار قدرتمندتر از آن است که بخواهد با چند گروه معاند تکفیری روبه رو شود.

وی عنوان کرد: با رفع تهدید نیروهای ارتش به مقرهای اصلی خود بازگشتند اما در جاهایی که نیاز است هنوز استقرار دارند.

روند غیر طبیعی در مرز وجود ندارد

معاون عملیات مرزبانی ناجا ضمن تاکید بر اینکه خیال مردم از مرزها کاملا راحت باشد، گفت: البته در مرزها یکسری اقدامات غیرقانونی از جمله برخورد با قاچاقچیان سلاح و مواد مخدر وجود دارد که برخورد لازم از گذشته تا حال صورت می گیرد.

سردار ستاره تاکید کرد که شرایط وقوع جرم در مرزها کاملا رو به کاهش است.

وی وضعیت مرزهای شمالی و جنوبی را نیز مطلوب توصیف کرد و گفت: در این مرزها همچون گذشته هیچ مشکلی وجود ندارد و همسایگان ما در شمال و جنوب برای برقراری امنیت به خوبی همکاری می کنند.

مقام های و مسوولان مرزی کشور نیز در مقاطعی ضمن سفر به کشورهای همسایه جنوبی با آنان در ارتباط با همکاری های مشترک تبادل نظر می کنند.

در آخرین مورد همکاری ها با کشورهای منطقه هفته گذشته قاسم رضایی فرمانده مرزبانی کشور به همراه هیاتی از مقام های وزارت کشور به قطر سفر کرده بود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس