کد خبر 379763
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵

با گذشت حدود شش ماه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هنوز هیچ مبلغی بابت یارانه به بخش تولید اختصاص داده نشده و به نظر می‌رسد که بازهم تولید در بخش درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها مظلوم واقع شده است.

 به گزارش مشرق، بر اساس تبصره 21 قانون بودجه 1393، دولت می‌تواند از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 48 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، اما این در حالی است که با توجه به شیب ملایم افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین و گازوئیل، کارشناسان در تحقق این درآمد تردید دارند. از سوی دیگر دولت باید برای پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومانی به 73 میلیون نفر بیش از 40 هزار میلیارد تومان هزینه کند.

محمد باقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت چندی پیش گفته بود که به احتمال زیاد در کسب درآمد هدفمندی با کسری همراه خواهیم بود و درآمدی بین 42 تا 45 هزار میلیارد تومان خواهیم داشت که در همین زمینه مجبوریم سهم بخش تولید را از 10 هزار میلیارد به 5000 میلیارد تومان کاهش دهیم.

با این حال غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس محاسبه کرده که تا پایان امسال، دولت حدود 38 هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

این در حالی است که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر، صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت از تخصیص یارانه 1200 میلیارد تومانی به بخش صنعت خبر داد و گفت که پیگیر هستیم این رقم به زودی محقق شود.

پس از آن در 15 دی ماه امسال نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره آخرین پرداخت‌ها در یارانه تولید گفت: تاکنون از رقم 5727 میلیارد تومانی مصوب برای تولید که 1200 میلیارد به صنعت، 1200 میلیارد به حمل ونقل و هزار میلیارد تومان برای کشاورزی اختصاص دارد حدود 500 میلیارد تومان برای صنعت، 300 میلیارد برای کشاورزی و 175 میلیارد برای حمل ونقل پرداخت شده است.

نوبخت همچنین به جلساتی که اخیرا با مدیران عامل بانک‌ها داشته اشاره کرده و گفته که سازوکاری تعریف کردیم که بر مبنای آن بنگاه‌هایی که شایسته دریافت تسهیلات هستند معرفی شده و همزمان سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضمانت کند تا مابه التفاوت سود آن‌ها را بپردازد.

این در حالی است که معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا اعلام کرده که به رغم پیگیری های مستمر، تاکنون منابعی در چارچوب یارانه تولید به وزارت صنعت، معدن وتجارت پرداخت نشده است.

علی یزدانی با بیان اینکه این وزارتخانه مکاتباتی با عنوان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور داشته است، اظهار کرد: دستور تسریع لازم در تخصیص منابع مصوب را خواستار شده‌ایم اما تاکنون پیگیری برای دریافت هزار میلیارد ریال بابت رقابت پذیری صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای غیرنفتی با فناوری بالا هم به نتیجه نرسیده است.

وی اظهار امیدواری کرده که با توجه به اهمیت تولید، تجارت و توسعه صادرات در کشور و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هرچه زودتر این منابع در اختیار وزارتخانه قرار گیرد.

با این حال به نظر می رسد که تنها بخش مغفول مانده در دریافت یارانه بخش صنعت است که خود یکی از مهم ترین ارکان اقتصاد مقاومتی به شمار می رود و می تواند سهم عمده ای را در کاهش سهم نفت در بودجه ایفا کند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس